Valtra 6550, jake monterad Moheda M65, Arbro 350M, Moheda 121 4wd

JF skrev:Hade köpt samma uppsättning jag har idag, det täcker mina behov.
2 st 4wd traktorer, en med lastare.
Stegmatare
5,5 tons grävare
Huggarkärra m radiostyrd vinsch
9 kubiks kärra
Vedmaskin
Lite snabbt summerar har ovanstående kostat mig 320 plus moms så skulle jag köpa samma uppställning fast spendera 1 miljon skulle jag uppgradera mig duktigt fast det kanske mer skulle handla om komfort och driftsäkerhet än produktivitet. Det jag skulle vilja ha är ett sågverk och möjligtvis en kran till så jag kan ha ett skördarekipage och ett skotarekipage.
Erre skrev:Intressant JF.
Svärfar har idag två 4wd traktorer, en niab, en huggarvagn med radiovinsch och en grävmaskin 13 tons.
Kostnad under en halv miljon.
Ingen lastare på någon av traktorerna. Det kan man sakna ibland.
Hade likt dig gjort nästan samma inköp igen. Bara nyare å modernare, och skippat grävmaskinen.
JF skrev:Erre skrev:Intressant JF.
Svärfar har idag två 4wd traktorer, en niab, en huggarvagn med radiovinsch och en grävmaskin 13 tons.
Kostnad under en halv miljon.
Ingen lastare på någon av traktorerna. Det kan man sakna ibland.
Hade likt dig gjort nästan samma inköp igen. Bara nyare å modernare, och skippat grävmaskinen.
Lastare är ett måste, fungerar ju som snöplog, skottkärra, stege, truck osv osv:-)
Grävaren skulle jag nog klara mig utan, i år körde jag bara ett par timmar. Den finns av två anledningar, dels hade jag en gammal grävare jag ville bli av med och ville inte sälja den privat så jag var "tvungen" att byta in den mot en dyrare grävare. Sen är tanken att svärfar kan använda den att dryga ut sin pension med samtidigt som jag får in nån krona på den. Annars är den tänkt för lite dikesrensning, vägbygge och markberedning men egentligen skulle jag inte sakna den om jag sålde den. Den har inget direkt med skogsproduktionen att göra.