Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

927 inlägg 463857 visningar 71 följer Svara, dela mm...  

Re: bygga miniskotar disskution....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Anders_S skrev:Det där med en bakaxel från en bil tycker jag ni ska glömma för det blir helt enkelt för stor belastning på axeln. Den kommer se ut som en korkskruv efter ett tag.
Vi tar ett exempel. En bil med ganska stark motor har ca 3 i utväxling i växellådan och ca 5 på diffen. Då går den ca 200 km/h max. En traktor går ca 30 km/h men vid ett varvtal som är kanske hälften. Däcken på traktorvagnen (där axeln ska sitta) är något mindre än vagnens. Traktorn har ju dessutom en lågväxel som har ca 2-3 i utväxling (rätta mig om jag har fel).
Låt säga tre för enkelhetens skull, det ger max 10 km/h på högsta växeln på lågen. Om varvtalet är hälften på traktorn så innebär det alltså att skillnaden i utväxling är ca 10 ggr mellan traktorn och bilen.
Momentet på axeln kan alltså bli ca 10 ggr så stort som den kan bli i bilen.

Men är du säker på det??? Jag har ju tänkt att ha Robson drift... då rullar ju rullarna betydligt fortare än hjulen, å dessutom så kan dom "slira" om det går för tungt. å vill man kanske man kan ta axeln från nån mindre lastbil, typ transit eller liknande....

TS
Kranman

Cat554  
#113829Anders_S har nok rett. Robsonrullene er mindre enn hjulet, det hjelper noe. Navreduksjon eller tilsvarende nedgearing kan ordne det, men det koster og veier mye, og kraftuttaket på traktoren går ikke tilstrekkelig fort. Vi må ta utgangspunkt i kraftuttakets hastighet, og beregne momentet på drivlinjen derfra. Vi ender nok opp med bakaksel fra en liten lastebil, vil jeg tro.
OH

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113832Om det är Robson blir det betydligt lägre utväxling så det gör ganska stor skillnad. Det kan också vara så att Robsondriften i sig själv avsevärt begränsar vilken kraft som kan överföras till hjulen.

Cat554  
#113838Robsonrullen bør vel være en tredel av hjulet i diameter, da blir også momentet en tredel, men vi har fortatt 3 ganger høyere moment enn bilen er beregnet på. Slirer Robsonrullen ved en tredel av drivkraften er vel det litt svakt?
OH

tjoolahopp  
#113839Bakaxel från en Japanar pickup då...

tjoolahopp  
#113840Nu börjar denna tråd verka seriös och intressant, vi har två duktiga tekniker här som disskuterar och inte dissikerar...

Cat554  
#113846Vet vi utvekslingen på kraftuttaket på en traktor som kan være aktuell. Jeg hadde en Volvo 430 en gang, men husker ikke utvekslingen. Det blir i varv pr. meter veg. OH

tjoolahopp  
#113855Jag har info om BM 400 31,8 varv / drivhjulsvarv eller 1 varv / 124,5 mm körsträcka. Rullnings radien är då 630mm...

Cat554  
#113859Bra. Da må vi finne utvekslingen i en bakaksel. Gjerne på en BMW, men jeg tror det er mer aktuellt med en japansk Pick.up eller en Mersc kassevogn. De som har aktuelle må sette en krittstrek på mellomakselen og telle varv når bilen kjører 10 meter, f. eks.

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113863ja det där me utväxlingarna kanske man ska ta när man vet va man ska ha för hjul, bakaxel, å traktor;)...

TS

tjoolahopp  
#113867Men nu kan det vara så att detta kan bli en plattform för att skriva in vissa parametrar till en beräkning av utväxlingar....kan vara bra att tänka lite längre ;)...

Användarvisningsbild

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113870Flikar in en bild igen...

Och slänger ut en fråga som jag hoppas någon kan svara på?

10051_20110109107_1.jpg

Användarvisningsbild

stegmaster  
Cat554 skrev:Bra. Da må vi finne utvekslingen i en bakaksel. Gjerne på en BMW, men jeg tror det er mer aktuellt med en japansk Pick.up eller en Mersc kassevogn. De som har aktuelle må sette en krittstrek på mellomakselen og telle varv når bilen kjører 10 meter, f. eks.

Hvorfor ikke en USA Truck, den har ju en j.... bakaksel. På min Chevy Tahoe er jo bakakslingen som en "telefonstolpe". Den tåler ju et moment på 550nm i lågveksel(og da går den jo nesten i traktorfart).
Burde vel finnes noen av disse å få tak på. :???:

Användarvisningsbild

totte  
#113880En notering här: Om man har robson-rulle så är det rullens diameter enbart som bestämmer vridmoment och utväxling, vilken hjuldimension man har spelar ingen roll då, eftersom hastigheten bestäms helt av hastigheten på rullens omkrets.

Användarvisningsbild

Kse  
Sweden-viking skrev:Flikar in en bild igen...

Och slänger ut en fråga som jag hoppas någon kan svara på?

10051_20110109107_1.jpg

Verkar kunna vara från en Nordverk 130.
n130.jpg

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).