Anders_S skrev:Det där med en bakaxel från en bil tycker jag ni ska glömma för det blir helt enkelt för stor belastning på axeln. Den kommer se ut som en korkskruv efter ett tag.
Vi tar ett exempel. En bil med ganska stark motor har ca 3 i utväxling i växellådan och ca 5 på diffen. Då går den ca 200 km/h max. En traktor går ca 30 km/h men vid ett varvtal som är kanske hälften. Däcken på traktorvagnen (där axeln ska sitta) är något mindre än vagnens. Traktorn har ju dessutom en lågväxel som har ca 2-3 i utväxling (rätta mig om jag har fel).
Låt säga tre för enkelhetens skull, det ger max 10 km/h på högsta växeln på lågen. Om varvtalet är hälften på traktorn så innebär det alltså att skillnaden i utväxling är ca 10 ggr mellan traktorn och bilen.
Momentet på axeln kan alltså bli ca 10 ggr så stort som den kan bli i bilen.
Men är du säker på det??? Jag har ju tänkt att ha Robson drift... då rullar ju rullarna betydligt fortare än hjulen, å dessutom så kan dom "slira" om det går för tungt. å vill man kanske man kan ta axeln från nån mindre lastbil, typ transit eller liknande....
Eco-log 560B -04, Tigercat H09,Arctic cat 500 -08, valtra 6200, Nokka T10 4wd, LOGOSOL M7

...