lör 21 dec 2024, 14:47#865753Jag fick min P25A bensin för 2 helger sedan. Kört 15 timmar. Jag har hittils tankat fullt innan jag går hem för dagen så jag slipper grejja med det direkt på morgonen.
Idag när jag öppnade locket så kokade bensinen. Det bubblade som sjutton å tanken var jättevarmt. Inte sett/tänkt på det förut. Har väl tankat 3-4 gånger.
En kompis hade kört någon timme och han är nybörjare så den hade knappast varit speciellt hårt belastad.
Någon som haft något liknande?
Mvh Chippen
Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Kranman P25, bästa köp?
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.

lör 21 dec 2024, 15:26#865756
Bubblar på min bensin med, men jag har bara kört på.
Chippen skrev:Jag fick min P25A bensin för 2 helger sedan. Kört 15 timmar. Jag har hittils tankat fullt innan jag går hem för dagen så jag slipper grejja med det direkt på morgonen.
Idag när jag öppnade locket så kokade bensinen. Det bubblade som sjutton å tanken var jättevarmt. Inte sett/tänkt på det förut. Har väl tankat 3-4 gånger.
En kompis hade kört någon timme och han är nybörjare så den hade knappast varit speciellt hårt belastad.
Någon som haft något liknande?
Mvh Chippen
Bubblar på min bensin med, men jag har bara kört på.
lör 21 dec 2024, 17:27#865769Tack för alla tips 🙏
Det gick så pass långt att jag fick ta en lite såg och försiktigt såga mig in till packningen, mycket våld, värme och ett par svordomar senare så kunde jag knacka loss filtret. Nu är det nya fastsatt med handkraft och maskinen rastad en kort stund mellan regnskurarna och innan det irriterade mörkret kom😃
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Det gick så pass långt att jag fick ta en lite såg och försiktigt såga mig in till packningen, mycket våld, värme och ett par svordomar senare så kunde jag knacka loss filtret. Nu är det nya fastsatt med handkraft och maskinen rastad en kort stund mellan regnskurarna och innan det irriterade mörkret kom😃
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
sön 22 dec 2024, 21:06#865846
Hmm… jag har ännu inte upplevt några jätteproblem med vajern, men har iofs inte kört mer än 50 timmar än, det kanske kommer 🙈
Ta gärna emot tips om vilken lina som är bäst.
Skogsola skrev:Spenderade någon timme ihop med sonen för att trassla ut en vajer full med öglor som ett sammelsurium. Nu blir det att skaffa en lina som @Mossebo har.
Hmm… jag har ännu inte upplevt några jätteproblem med vajern, men har iofs inte kört mer än 50 timmar än, det kanske kommer 🙈
Ta gärna emot tips om vilken lina som är bäst.
mån 23 dec 2024, 07:29#865854Som jag skrev ovan . Jag brukar handla på skogma men tror kanske att jag köpte den på repbutiken. Det är ett par år sedan. 8mm är jag ganska säker på att den var.
Man bör nog putsa till rullarna till linstyrningen oxå. Mina hade en del fula märken som ev kan förstöra lina. Sedan så fräste jag även ur hållaren lite för att linan enbart skulle gå mot rullarna. Original på min så kunde vajern även slitas mot själva hållaren. Det går säkert putsa till även med en vinkelslip.
Man bör nog putsa till rullarna till linstyrningen oxå. Mina hade en del fula märken som ev kan förstöra lina. Sedan så fräste jag även ur hållaren lite för att linan enbart skulle gå mot rullarna. Original på min så kunde vajern även slitas mot själva hållaren. Det går säkert putsa till även med en vinkelslip.
tis 24 dec 2024, 00:53#865928Viktigt att inte vinscha ut för snabbt. Du måste känna att du nästan drar ut vajern, helt enkelt. Har inte kört så mycket senaste tiden, så ligger kvar på drygt 40 timmar.
Roligt att så många P25are, skriver i tråden.
GOD JUL och GOTT NYTT SKOGSÅR ................ 😎
Roligt att så många P25are, skriver i tråden.
GOD JUL och GOTT NYTT SKOGSÅR ................ 😎
TS
tis 24 dec 2024, 08:29#865929Tycker vajern fungerar väldigt bra
Känner inget behov av att byta ännu
Jag har smort den me olja, vet inte om det är nån fördel egentligen men..
Känner inget behov av att byta ännu
Jag har smort den me olja, vet inte om det är nån fördel egentligen men..
Valtra 6750, Ford 7700, BM 4400, DB 990, Pilkemaster evo36, Canam 400, Kranman P25 B Pro, BMF 11t1 Pro, SM868,Bröderna Lindqvist 1958, Woodmizer MP260,Stihl 362, 261, 201, Husqvarna 550xpg, 545fxt
tis 24 dec 2024, 10:53#865937Vajern är det som orsakat mest irritation hos mig. Lätt gjort att köra ut lite för mycket i taget så att det blir en ögla. Det blir väl att dra ner varvet. Se till att hålla den sträckt. Kanske hälla lite kedjeolja över trumman som nån tipsade om.
tis 24 dec 2024, 11:14#865940Störst irritation hos mig är nog bränslemätaren… igår gick den ner till rött och jag var långt ut i skogen, avbröt arbetet lite tidigare och smög hem till dieselpumpen. Visade sig att det gick i 9,5 liter av 14 så det var ju verkligen inte någon kris. Lyxproblem dock och annars är jag väldigt nöjd med maskinen😃👍
God Jul 🎄
God Jul 🎄
tis 24 dec 2024, 11:19#865941Jag drar med mig en tioliters snabbtankdunk ut i skogen vaje dag. När den är slut så går jag hem. Att köra maskinen ut till väg innan skiftet är färdighugget är mot mina principer. Har jag ett lass upphugget så kan jag ta dunken med i skotaren.
tor 20 mar 2025, 21:59#875465Hur stora fastigheter har ni som motiverar en P25:a? Med tanke på hur de flesta gallringar ser ut och alla problem som uppstår efteråt till följd av breda gator i bestånden (finns inga gallringsgrupper med mindre maskiner i närområdet) och att det dessutom sällan blir som man förmedlat i förväg så är det lite frestande att göra det själv och en P25:a skulle ju underlätta. Tar man in en gallringsgrupp så får man nog tyvärr räkna med att de kommer att göra ett överuttag, vilket känns som ett av de starkare skälen till att göra det själv. Det är dock lite svårt att räkna hem en P25:a rent ekonomiskt. Själv har jag bara ATV och har inga planer på någon traktor då jag inte har något övrigt behov av en sådan eftersom åkermarken är utarrenderad.
tor 20 mar 2025, 22:13#875469Bra frågeställning👍
Vi har en ganska liten fastighet, 120ha men jag resonerade som så att en P25:a gör att jag mer effektivt och säkrare kan ta gallringarna och vindfällor. Sen har jag som tanke att grabben ska kunna hjälpa till med P25:an i skogen när han har växt till sig (är 14 år nu) och om hans intresse håller i sig, Jag kör ut allt med traktor och skogsvagn, blir ganska mycket virke på en dag så den lilla manuella skogsvagnen till ATV:n räcker inte till för att göra det effektivt. Krasst ekonomisk så är det kanske ingen jättebra kalkyl på maskinen, men jag gillar att vara i skogen och nu blir det både mer effektivt och säkrare. 😀
Vi har en ganska liten fastighet, 120ha men jag resonerade som så att en P25:a gör att jag mer effektivt och säkrare kan ta gallringarna och vindfällor. Sen har jag som tanke att grabben ska kunna hjälpa till med P25:an i skogen när han har växt till sig (är 14 år nu) och om hans intresse håller i sig, Jag kör ut allt med traktor och skogsvagn, blir ganska mycket virke på en dag så den lilla manuella skogsvagnen till ATV:n räcker inte till för att göra det effektivt. Krasst ekonomisk så är det kanske ingen jättebra kalkyl på maskinen, men jag gillar att vara i skogen och nu blir det både mer effektivt och säkrare. 😀

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).