Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

927 inlägg 463005 visningar 71 följer Svara, dela mm...  

Re: bygga miniskotar disskution....

Siljansringen  
nutte skrev:Ingen annan gör ju en ny tråd, så då gör jag det... Ska vi disskutera hur lösningar å ideer för att bygga egna, eller den "optimala" miniskotaren här i stället för att göra det under ödbjörn/snorre tråden... Bilder å ideer lägger vi in här! eller va säger ni?

Skulle jag själv göra nått idag, skulle den se ut enl följande.... Volvo bm 430 ta bort framaxel, flytta kylare mm på sidan om motor för att få den kortare, å när konceptet fungerar bygga "ny" hytt med plant golv egen boggievagn med mekanisk rulldrift, 400/15.5 hjul, (kardan från kraftuttaget, via en bakaxel från bil med delad bakaxel), kranen skulle ja använda den 6 meters farma kran ja redan har å lyfta på den på ramen (sitter med fäste i ramen på farma vagnen som kan kopieras) denna kranen kräver nog mer olja än bm430 kan ge så ny pump blir det helt säkert.

Anledningen till val av traktor är att man kan få en för allt från 25-40´ järntill kärran finns lite här å där, sen kostar hjulaxlar/hjul en slant, så vida man inte hittar nån befintlig vagn man kan utgå ifrån... så då kanske det räcker me 70-80 loppor?!?! va vet ja;)

Detta va en början... Inte sagt att ja ska göra det, men som sagt en början, å detta va min ide... Hoppas vi fortsätter på denna tråden! för det är ganska så intressant att disskutera en sån här sak... Ideerna flödar nog hos dom flesta, men utrymme, pengar, maskiner osv sätter nog stop för dom flesta, men drömma å fundera är iaf gratis;)

TRGISKT TRAGISKT, VAR SITTER FELET? Jo att det är fel i tänket. Att det går inte att såga sågspån- det är redan sågat. så är det också med dessa traktorkonstuktioner. Det går aldrig att få bättre ekonomi i dessa konstuktioner än vad man redan har fått, och varför lade man ner dom då för?.
Vad är en jordbrukstraktor? jo en lokomobil från 1800talet som då var en kraftkälla för tröskverk. Sedan kom någon på vi sätter skovlar på järnhjulen så kan den harva åkern. Nästa steg var gummihjul och gladare färg.
Någon tänkte den skall köra i skogen,men dom små framhjulen var bara till besvär, vi gör en midja, på den vägen är det,HOP-PLOCKADE- DELAR maskin är vad det blir. Framdelen vet inte vad bakdelen gör, en bromsar en drar.
Radering i marken och extra bränsleåtgång med tungt och dåligt stål olika dimentioner på hjul och drivning är resultatet = dålig ekonomi. Om du skall skapa något lönsamt, börja då med helt nytt eller var med på
www.myrstacken.com Du kan vara delägare i en helt ny konstruktion. Möjligheten till en bättre maskin som gör jobbet mer lönsamt på kortare tid. Vad är det för vits med att äga ett museieföremål?. Det är ju din vinst på din verksamhet som skall räknas. Har 50 års erfarenhet av allt möjligt med hjul och band som inte fungerar i skogen.

Kranman
Användarvisningsbild

totte  
#113532Det är många som med mycket stor framgång kör runt i skogen med museiföremål. Dom kostar lite att hålla igång, den mekaniska teknik som använts sedan just 1800-talet fungerar, är nästan outslitlig och kan oftast repareras utan att köpa dyra reservdelar. Det är inte precis en slump att det kryllar av gamla skogsmaskiner från 50-talet och framåt som numera ägs mest av självverksamma. Och vad änd in i h-e är det för fel med HOP-PLOCKADE- DELAR, det är bara en fråga om vad man plockar ihop och hur man gör det.

Det är inte heller en ren slump att 1800-tals-lokomobilen lever i utvecklad form. Det är helt enkelt en oslagbart enkel, fungerande och användbar grej man kom på då. Det har gjorts många försök att bygga traktorer som ser annorlunda ut, dom har som regel blivit dagsländor, för den gamla hederliga modellen är den som är mest funktionell. Och den har inte ersatts i skogen, bara vidareutvecklats till dagens skogsmaskiner

Det är ett rent skitsnack att det inte går att göra nåt lönsamt av gamla grejor. Självklart inte för storskogsbruket, där har man idag helt andra krav på datorisering, hydrostatdrivning, komforthytter med nivellering och allt vad du nu vill. Men för den självverksamme, framför allt den som arbetar i liten skala så är de gamla maskinerna alldeles tillräckliga och ekonomiska, därför att dom inte kostar halva gårdens värde att köpa. Flertalet självverksamma använder en helt vanlig jordbrukstraktor, många har äldre traktorer. Och så finns det folk som tycker att dom vill ha en billig enkel skotare för att de anser att en skotare är bättre i skogen än en jordbrukstraktor, vilket också är helt sant. Och du har mage att komma här och skrika om att det är TRAGISKT! Så det är TRAGISKT att det finns uppfinningsrika skogsägare som har satt igång att fundera på hur man skall bygga en bra fungerande enkel och billig skotare och göra det bra.

Sen har jag ju inte lyckats se att när man övergav dom traktorbaserade skogsmaskinerna att man gick över till bandfordon, det är fortfarande hjulmaskiner som dominerar, eftersom dom är tusan så mycket mer lönsamma. Diskussionen kring markskador finns förvisso och där finns det en klar poäng med såm bandgående maskiner, men det är faktiskt inte alla som har såna marker att det behövs, har sett många fastigheter drivna med jordbrukstraktor där skadorna är minimala.

Vad jag tycker är TRAGISKT är sån här förtäckta reklaminlägg som förkastar allt som alla idérika, snillrika och engagerade människor kommer på för att utannonsera ett ganska oprövat koncept. Jag påstår inte att den där myrstacksgrunkan är dålig, mycket möjligt att den blir alldeles utmärkt till sitt ändamål, men att den skulle vara alternativet till att folk med mycket små medel fixar sina egna grejor med egenbyggda skotare, traktor och huggarvagn och andra mer eller mindre genialiska lösningar tycker jag nog verkar ganska svårsmält.

Slutligen: Du har "50 års erfarenhet av allt möjligt med hjul och band som inte fungerar i skogen". Det jag undrar är hur du under så lång tid lyckats undvika allt som fungerar, för det finns det mycket som har gjort, och gör.

Härmed har jag sagt vad jag tycker om detta och kommer inte att lägga mig i diskussionen ytterligare!

Användarvisningsbild

stegmaster  
#113537Totte: ^:)^ ^:)^

Användarvisningsbild

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
totte skrev:Det är många som med mycket stor framgång kör runt i skogen med museiföremål. Dom kostar lite att hålla igång, den mekaniska teknik som använts sedan just 1800-talet fungerar, är nästan outslitlig och kan oftast repareras utan att köpa dyra reservdelar. Det är inte precis en slump att det kryllar av gamla skogsmaskiner från 50-talet och framåt som numera ägs mest av självverksamma. Och vad änd in i h-e är det för fel med HOP-PLOCKADE- DELAR, det är bara en fråga om vad man plockar ihop och hur man gör det.

Det är inte heller en ren slump att 1800-tals-lokomobilen lever i utvecklad form. Det är helt enkelt en oslagbart enkel, fungerande och användbar grej man kom på då. Det har gjorts många försök att bygga traktorer som ser annorlunda ut, dom har som regel blivit dagsländor, för den gamla hederliga modellen är den som är mest funktionell. Och den har inte ersatts i skogen, bara vidareutvecklats till dagens skogsmaskiner

Det är ett rent skitsnack att det inte går att göra nåt lönsamt av gamla grejor. Självklart inte för storskogsbruket, där har man idag helt andra krav på datorisering, hydrostatdrivning, komforthytter med nivellering och allt vad du nu vill. Men för den självverksamme, framför allt den som arbetar i liten skala så är de gamla maskinerna alldeles tillräckliga och ekonomiska, därför att dom inte kostar halva gårdens värde att köpa. Flertalet självverksamma använder en helt vanlig jordbrukstraktor, många har äldre traktorer. Och så finns det folk som tycker att dom vill ha en billig enkel skotare för att de anser att en skotare är bättre i skogen än en jordbrukstraktor, vilket också är helt sant. Och du har mage att komma här och skrika om att det är TRAGISKT! Så det är TRAGISKT att det finns uppfinningsrika skogsägare som har satt igång att fundera på hur man skall bygga en bra fungerande enkel och billig skotare och göra det bra.

Sen har jag ju inte lyckats se att när man övergav dom traktorbaserade skogsmaskinerna att man gick över till bandfordon, det är fortfarande hjulmaskiner som dominerar, eftersom dom är tusan så mycket mer lönsamma. Diskussionen kring markskador finns förvisso och där finns det en klar poäng med såm bandgående maskiner, men det är faktiskt inte alla som har såna marker att det behövs, har sett många fastigheter drivna med jordbrukstraktor där skadorna är minimala.

Vad jag tycker är TRAGISKT är sån här förtäckta reklaminlägg som förkastar allt som alla idérika, snillrika och engagerade människor kommer på för att utannonsera ett ganska oprövat koncept. Jag påstår inte att den där myrstacksgrunkan är dålig, mycket möjligt att den blir alldeles utmärkt till sitt ändamål, men att den skulle vara alternativet till att folk med mycket små medel fixar sina egna grejor med egenbyggda skotare, traktor och huggarvagn och andra mer eller mindre genialiska lösningar tycker jag nog verkar ganska svårsmält.

Slutligen: Du har "50 års erfarenhet av allt möjligt med hjul och band som inte fungerar i skogen". Det jag undrar är hur du under så lång tid lyckats undvika allt som fungerar, för det finns det mycket som har gjort, och gör.

Härmed har jag sagt vad jag tycker om detta och kommer inte att lägga mig i diskussionen ytterligare!

Håller med Totte. \m/ ^:)^ \m/ ^:)^ ^:)^ \m/ \m/

Traktorer och skogsmaskiner från 60-till 70 talet som fortfarande används är inga museiföremål, men förstås i olika skick och många har ju haft ett hårt liv i skog och jordbruk. Dessa hamnar p g a fördelaktigt pris bra driftekonomi och en oslagbart slitstyrka oftast på ålderns höst hos egenverksamma elller typ fritidshuggarna. som inte har samma krav som anställda eller den heltidsproffesionelle entreprenören.
Jag behöver t e x ingen komplicerad high-tech för luftkonditioneringen det fungerar lika bra med frisk luft och en fläkt.

Jag har inga problem med typ hopplockade delar det är bara en fördel om delarna är kompatibla med varandra och utbytbara, då kan man välja själv efter kvalite, ekonomi eller tycke t e x färg.
Om man dessutom kan göra uppgraderingar på maskinen mot nyare och kanske bättre delar eller lösningar är ju det som grädde på moset.
Ekonomin spelar förstås en stor roll, men jag tycker också det är trevligt och intressant att skruva och meka på lediga stunder så därför passar mina äldre men fullt fungerande maskiner utmärkt för mig och min plånbok:-B :-B :-B

Siljans ringen har kanske ett bra koncept på gång men som många andra lycksökare som lovar guld och gröna skogar har du mycket kvar att bevisa än.
Ska jag vara ärlig så blev jag mer avvaktande när jag läste ditt inlägg
Kom igen om 50 år så får vi testa din maskin och se hur användbar den är..
Kanske min skogsboxer med gjutjärnsteknologi och stålbanden på fortfarande lever, och åker med fulla last i cirklar runt kvarlevorna... :D :D :D :D

Det står förstås alla fritt att välja och de som hoppar på projektet önskar jag lycka till, men konkuransen är tuff och marginalerna mellan bra och dåligt är små.. :ymdaydream: :ymdaydream:

tjoolahopp  
#113549Jag för min del är mycket nyfiken på denna Myrstacken maskinen, skulle vilja göra ett studiebesök faktiskt.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#113550Köpte en begagnad-65 Fergusson, tillverkade timmerkälkar av U-balk och rör. Efter några år fick jag råd att köpa en boggievagn och lånade ibland ett spel av grannen. Köpte sedan en vagn med kran som jag hade efter Fergusson i 17 år och körde fram 3000fub med utan problem men med noga planering av körvägar od.

Till slut blev längtan efter en 4wd för stor och när ekonomin tillät köpte jag en beg Valmet305 som jag haft i 12år nu och sen blev det byte till en större vagn o kran. Nu tycker jag att jag har det jag behöver. Ändå har tankarna på ett eget midiskotarbygge gnagit i mig i säkert 5 år dels pga av utmaningen/ drivkraften/ skaparglädjen av att tillverka något eget.

TOTTE 🤗 :-bd

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Siljansringen skrev:
nutte skrev:Ingen annan gör ju en ny tråd, så då gör jag det... Ska vi disskutera hur lösningar å ideer för att bygga egna, eller den "optimala" miniskotaren här i stället för att göra det under ödbjörn/snorre tråden... Bilder å ideer lägger vi in här! eller va säger ni?

Skulle jag själv göra nått idag, skulle den se ut enl följande.... Volvo bm 430 ta bort framaxel, flytta kylare mm på sidan om motor för att få den kortare, å när konceptet fungerar bygga "ny" hytt med plant golv egen boggievagn med mekanisk rulldrift, 400/15.5 hjul, (kardan från kraftuttaget, via en bakaxel från bil med delad bakaxel), kranen skulle ja använda den 6 meters farma kran ja redan har å lyfta på den på ramen (sitter med fäste i ramen på farma vagnen som kan kopieras) denna kranen kräver nog mer olja än bm430 kan ge så ny pump blir det helt säkert.

Anledningen till val av traktor är att man kan få en för allt från 25-40´ järntill kärran finns lite här å där, sen kostar hjulaxlar/hjul en slant, så vida man inte hittar nån befintlig vagn man kan utgå ifrån... så då kanske det räcker me 70-80 loppor?!?! va vet ja;)

Detta va en början... Inte sagt att ja ska göra det, men som sagt en början, å detta va min ide... Hoppas vi fortsätter på denna tråden! för det är ganska så intressant att disskutera en sån här sak... Ideerna flödar nog hos dom flesta, men utrymme, pengar, maskiner osv sätter nog stop för dom flesta, men drömma å fundera är iaf gratis;)

TRGISKT TRAGISKT, VAR SITTER FELET? Jo att det är fel i tänket. Att det går inte att såga sågspån- det är redan sågat. så är det också med dessa traktorkonstuktioner. Det går aldrig att få bättre ekonomi i dessa konstuktioner än vad man redan har fått, och varför lade man ner dom då för?.
Vad är en jordbrukstraktor? jo en lokomobil från 1800talet som då var en kraftkälla för tröskverk. Sedan kom någon på vi sätter skovlar på järnhjulen så kan den harva åkern. Nästa steg var gummihjul och gladare färg.
Någon tänkte den skall köra i skogen,men dom små framhjulen var bara till besvär, vi gör en midja, på den vägen är det,HOP-PLOCKADE- DELAR maskin är vad det blir. Framdelen vet inte vad bakdelen gör, en bromsar en drar.
Radering i marken och extra bränsleåtgång med tungt och dåligt stål olika dimentioner på hjul och drivning är resultatet = dålig ekonomi. Om du skall skapa något lönsamt, börja då med helt nytt eller var med på
http://www.myrstacken.com Du kan vara delägare i en helt ny konstruktion. Möjligheten till en bättre maskin som gör jobbet mer lönsamt på kortare tid. Vad är det för vits med att äga ett museieföremål?. Det är ju din vinst på din verksamhet som skall räknas. Har 50 års erfarenhet av allt möjligt med hjul och band som inte fungerar i skogen.

Om den där myrstacken kan göra jobbet i min skog snabbare, bättre och billigare än min MF Robur från 1968 så ska jag köpa en direkt. Undrar vad en myrstack kan kosta då? Min Robur kostade mej 35000kr plus moms. Ska det vara någon ekonomiskt fördelaktigt för mej får den inte kosta så mycket mer. Nej jag ska inte bli delägare i ett sådant tragiskt projekt. Blir den så billig så att kag köper en så blir det ingen vinst i myrstackkoperativet och blir den dyrare så är det ingen som köper denna lokomobil.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113553Upprinnelsen till den här tråden är ju till att återskapa de museiföremål som inte tillverkas längre men som var enkla att förstå och underhålla. Typ Blondin, SM 462, Ödbjörn och Snorre.
Vad är det som är så fantastiskt med Myrstacken? En Mini-terri som har band som säkert kostar skjortan att byta. Finansierat av en hop suspekta organisationer som har för mycket skattepengar att röra sig med.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113561Myrstacken verkar ju fin, när den sålts i några år och marknaden fått köra den i verkligheten
så kan man ju få bra siffror på driftskostnaderna.
Men den är lite överkurs för en hemslöjdare, hjul är enkelt, band är svårt.

tjoolahopp  
#113562Okej samt att det går kanske att få ideer från olika håll också...

tjoolahopp  
#113563Band kan du lära dig....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Siljansringen skrev:

http://www.myrstacken.com Du kan vara delägare i en helt ny konstruktion. Möjligheten till en bättre maskin som gör jobbet mer lönsamt på kortare tid. Vad är det för vits med att äga ett museieföremål?. Det är ju din vinst på din verksamhet som skall räknas. Har 50 års erfarenhet av allt möjligt med hjul och band som inte fungerar i skogen.

SÅ här är det, hjulet är uppfunnet, å utprovat, men hjulet är i dyraste laget, å ja vet att ja kan svetsa ihop ett "hjul" som passar min plånbok!

Å NEJ! Ja tänker inte vara me på Myrstacken!!!!!!!!!!!!!!! Den kommer bli en total flopp!!! Det ska vara hjul i skogen, med band på!!! Å vara delägare in en maskin, mot att ha byggt å konstruerat en maskin du själv äger, väger tyngre än att den ska vara ny!!! Dålig ekonomi är att ens ha å äga en maskin!!! att anlita är BILLIGARE!!!

Föresten, varför skulle ja ha en maskin som ser ut som mystacken? ge mej dess fördelar å varför den skulle passa mej!!!

så för min del är det mest för nöjjes skull inte för att ja ska tjäna på den... för då köper ja en grävmaskin å kör den...

ska man tjäna ska man väl knappast vara i skogen!!!
Senast redigerad av nutte sön 09 jan 2011, 10:46, redigerad totalt 1 gång.

TS

#113565ÅÅ ja säger HEJJA TOTTE!!!!!!!;)

TS
Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113567Jag har hört argument om att band kär i sämre marker om man tvingas svänga. Skulle kunna också vara argument för hjul. :)

Det talas mycket om dyr och svårbegriplig ny teknik. Är det en rädsla? Visst kan delarna vara lite dyrare, men handlar det inte om alla hemmapulare ännu inte behärskar teknik så bra som det gamla mekaniska lösningar.

Kanske borde skapa en tråd som behandlar och utbildar varandra i nyare teknik, vad som finns, hur det fungerar, vad man kan reparera själv osv. Vem vet, det kanske är ett bra val att kombinera 50-talstekniken med nyare teknik.

Det härliga med en sådan här tråd är alla som vågar göra och komma till skott. Därför gillar jag Myrstacken, för man har förverkligat den idé man tror på. Jag tror att olika maskiner passar olika bra i vårt avlånga land, med oliak terrängförhållande och storlek på fastigheterna.

Ni vet själva att jag har en Malwa, och haft möjlighet att bolla idéer, och tycker det är kul att se den maskinen. Dock håller jag med om att den är dyr, men den vänder ju sig till de som vill använda den professionellt som beståndsgående maskin. Fast det är grymt att man tagit mycket av den avancerade teknik som finns i större maskiner och anpassat till en mindre.

En sak man glömmer lite i diskussionerna är avskrivningstiden för maskinerna. En entreprenör har ganska kort tid, medan för en själverksam lär maskinen leva betydligt mycket längre. 500 tkr måste betala tillbaka sig mycket snabbare för en entreprenör jämfört med en självverksam som kommer ha sin kompis under, troligen, en mycket lång tid.

Även om det är ett hemmabugge kanske man kan var beredd att investera lite mer. Tänk på hur väl Snorre mfl fungerar än idag, och när det begav sig var man nog skeptisk mot all ny teknik som fanns i den maskinen.

Ser fram emot att få läsa mer om era lösningar, och få reda på vilken lösning som passar er skog och verkstad bäst.

//.D

#113568Sundhult.... Det ja ser som negativt Med "ny teknik" i en maskin för självverksama, är å förblir priset! kunskapen finns iaf för mej i närheten, å även här på forumena... Men säg att man ska ha hydrauliskt driven vagn med robson drift... Så kommer bara den lösningen kosta ca 20000, en bakaxel från en bil kanske kostar 1000- på skroten å med drivhjuls beroende kraftuttag så kommer det att dra bättre med lösningen för 1000 spänn... Å den dan det havererar så kommer det att kosta 1000 ingen istället för 20000-

Sen ha avancerade maskiner för egna hemmare, så måste man ha gigantiskt me skog för att de ska löna sej... Inte kan ja köpa en malwa för att köra ut årsveden varje år även om ja skriver av den på längre tid...

Sen äre den dan grejjer går sönder åt en som inte kör heltid med en high tec maskin, då kostar det, ta bara skördaren vi har bara iår så har vi bytt midja, reparerar en boggielåda + en massa små å stora grejjer, delar för flera hundra tusen!!! Å hightec maskiner kan man inte ha stående på samma sätt som en gamal mekanisk pjäs... Så jag röstar för enkla lösningar iaf till Mitt projekt, OM det nu blir av;)

MEN ja förstår dej som kör hela tiden, då äre en HELT annan femma... Jämnför man tex malwan mot vimeken så förstår jag att du valt malwan, skulle själv göra det faktiskt, å ja förstår om du är nöjd;)

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).