SmÄ skogsmaskiner och övriga maskiner

Logbullet

128 inlĂ€gg 71912 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
AnvÀndarvisningsbild

Re: Logbullet

Alltour  
HannuRöj skrev:😉 Finns bara en Logbullet i Sverige och Skogsfix har sĂ„ld sin maskin sĂ„ kanske inte sĂ„ mĂ„nga har lĂ€st din frĂ„ga..
Jo, stĂ€mmer det, diesel ska det vara pĂ„ en riktig skogsmaskin 👍 .
Inte mycket vet jag om Kranman men vÀldigt uppskattat verkar mÀrket vara. Begangnade har stor efterfrÄga och priset hÄller bra sÄ ganska riskfri investering Àr en ny Kranman.
En fördel som Bison har Ă€r hytt som tillval. Även om du nu köper en utan gĂ„r det köpa en hyttpaket efterĂ„t.
Dock hytten inte Ă€r nĂ„gon höjdare, den hĂ„ller bara vĂ€rmen inne och regnen borta, 🙃 sĂ„ motsvarande hytt bygger man lĂ€tt sjĂ€lv pĂ„ Logbulletten med.

Mycket tack för svaret! Hytten Àr ju nÄnting jag har ocksÄ tÀnkt pÄ ganska mycket. Och det Àr som du sÀger att borde inte vara omöjligt att bygga det sjÀlv till Logbullet.

Om Bison Àr jag nu mest skeptisk om markfrigÄngen. I större modeller Àr den 35 cm men vad Àr det i 6000? Ser vÀldigt lÄgt ut.

Syketec Woodpecker WP-50

Anders Olsson  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#731300 TÀnk pÄ att Kranman 6000 Àr en liten maskin.

Även om du uppgraderar till M36-kranen Ă€r den fortfarande avsevĂ€rt klenare Ă€n Farma 4,2.

Bilderna nedan Àr nÄgra Är gamla, men ger ÀndÄ en viss uppfattning.
Det Àr Kranmans standard-grip (0.08?) pÄ en Àldre Bison 6000 vs. Farmas standard-grip (0.12)
1633971506_img_20200904_085535.jpg
1633971508_img_20200904_085549.jpg

Jag skulle absolut rekommendera att du provkör maskinerna innan du beslutar dig för vad du ska köpa.

AnvÀndarvisningsbild

Alltour  
#731345 Mycket tack! Och precis sÄ att man mÄste provkörÀ innan beslutelse. Det ska jag försöka göra snart för bÄda maskiner. VÀldig intressant jÀmförelse ovan. Förstod helt inte att storlekskillnad Àr sÄ dÀr signifikant.

AnvÀndarvisningsbild

Kryssfeldt  
#731404 För att svara pÄ tidigare inlÀgg Kranmans Bison 6000 har en markfrigÄng pÄ 25cm.
Sen sÄ upplever jag som Àr ca 1,90m lÄng att kranmans samtliga hyttar Àr trÄnga.

AnvÀndarvisningsbild

HannuRöj  

En proffis som köpt en ny Logbullet.
😀 Vore trevigt att veta om han Ă€r som medlem i Skogsforum?

AnvÀndarvisningsbild

HannuRöj  
#771816 😀 Dök upp pĂ„ tuben nĂ„got nytt!
Logbullet har utvecklat nya modeller för marknad i Belarus. Miniskotaren har fÄtt lokalt godkÀnda hytt och effektivare Kubotamotor. Helt ny maskin Àr skördareversion med Jobo aggregat.
Pekka SyvÀnen berÀttar pÄ videon att dessa maskinerna ska tillverkas i Belarus. Maskinerna som Àr godkÀnda till EU - marknaden ska tillverkas i Finland.
Sanktionerna gÀller inte mindre skogsmaskiner, men pga helt stannade virkesexport har maskininvesteringarna helt stannat.
Logbullet Mega Max, som har lÀnge varit som halvfÀrdig, Àr nu Äterigen i ritningsbordet och kommer att bli nÀsta maskin och den ska riktas till EU -marknaden.
Skippa direkt till 4 - 6 min.

AnvÀndarvisningsbild

HannuRöj  
#771817 En intressant video till, skogsmÀssa i Belarus.

AnvÀndarvisningsbild

paavo25  

En video han talar engelska och plockar ihop en maskin för leverans

AnvÀndarvisningsbild

HannuRöj  
#806088 😀 Tredje prototypversion av Logbullet Mega Max Ă€r i testfas.
Han sa pÄ videon att han Àr vÀldigt nöjd med konstruktionen. Produktionsmodellet kommer att bli mycket lik denna.
Maskinen Àr en typisk kombimaskin med enkelt demonteringsbara lastrede.
Driften Àr i tvÄ krets, fram och bak. Navmotor i varje hjul. Separata diffspÀrr fram och bak.
DriftlÀge-kranlÀge vÀljs i en strömbytare, som Àven aktiverar handbromsen och midjelÄset.
41 kW Kubotamotor med partikelfilter, ingen urea behövs.
Bredd 1,9 m
LĂ€ngd 6,0 m
Höjd 2,5 m
MarkfigÄng 40 cm.
LastförmÄgan har han inte nÀmd, om jag nu inte har missat det.

Mangan  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#806105 Har han inte sagt 3 ton? Eller minns jag fel.

Edit: https://www.logbullet.com/megamax/ 3 ton var det.

Finns pÄ engelska :)

AnvÀndarvisningsbild

HannuRöj  
#806160 Den Àr alltsÄ lite större Àn Alstor 840.
😀 Den kommer att utmana Alstorn, specielt om priset hamnar nĂ€ra.

Mangan  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#806172 78 tusen euro skriver han för skotarmodellen, vilket just nu Àr 890 tusen (!!). Vad kostar en 840?

maltex  
#806175 En Alstor 840 kostar vÀl ungefÀr lika beroende pÄ utrustning. Blir inte den nya Logbulleten jÀmförbar med Kinetic K437 i storlek och pris.

Anders_S  Firar 10 Ă„r som aktiv medlem pĂ„ skogsforum! 
#806499 Den dÀr kraninfÀstningen kommer aldrig hÄlla!!

Hema  
Anders_S skrev:Den dÀr kraninfÀstningen kommer aldrig hÄlla!!

TÄl att fÄ lite mer bildmaterial pÄ. Ser klent ut.

Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).