SmÄ skogsmaskiner och övriga maskiner

Bio vs mineral olja?

28 inlĂ€gg 2675 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
AnvÀndarvisningsbild

Re: Bio vs mineral olja?

anersimyra  
Tralsmo skrev:
anersimyra skrev:
jannee skrev:LĂ€s NOGA pĂ„ innan du uttalar dig om mineraloljans farlighet 😀 😀
Eftersom mineralolja Àr syntetisk blir den aldrig gammal, den hÀrsknar inte som naturliga rÄvaror gör, vilket gör att den fungerar som ett emulgeringsmedel i skönhetsprodukter och fÄr dem att hÄlla lÀngre. PÄ ingredienslistan finns det flera namn som mineralolja kan ha. De vanligaste Àr vaselin, paraffin, paraffinum liquidum och petrolatum.

Svamparna anvÀnder enzymer för att bryta ned de lÄnga kolvÀtekedjorna i oljan. Kol och energi frÄn oljan tas upp av svampen för tillvÀxt. Kvar som restprodukter blir huvudsakligen vatten och koldioxid.

Du menar förstĂ„s att mineralolja INTE Ă€r syntetisk..🙂

Ja blev ochsÄ fundersam pÄ detta men googlade Ä hittade detta.

https://hinthint.se/smink-skonhet/skonh ... t-anvanda/

Den texten innehÄller dock det felaktiga pÄstÄendet att mineralolja aldrig bryts ner.

Kranman

Tralsmo  
anersimyra skrev:
Tralsmo skrev:
anersimyra skrev:
Eftersom mineralolja Àr syntetisk blir den aldrig gammal, den hÀrsknar inte som naturliga rÄvaror gör, vilket gör att den fungerar som ett emulgeringsmedel i skönhetsprodukter och fÄr dem att hÄlla lÀngre. PÄ ingredienslistan finns det flera namn som mineralolja kan ha. De vanligaste Àr vaselin, paraffin, paraffinum liquidum och petrolatum.

Svamparna anvÀnder enzymer för att bryta ned de lÄnga kolvÀtekedjorna i oljan. Kol och energi frÄn oljan tas upp av svampen för tillvÀxt. Kvar som restprodukter blir huvudsakligen vatten och koldioxid.

Den texten innehÄller dock det felaktiga pÄstÄendet att mineralolja aldrig bryts ner.

Njaaa,, nu tÀnkte ja nÀrmast pÄ att de pÄstods dÀr att den Àr syntetisk Ä de har ja fÄtt lÀra mig att den inte Àr.

NÀr de gÀller oljors farlighet sÄ har ja ingen koll pÄ det.

Det ja sÀkert vet Ä har egen erfarenhet av Àr att dÀr det runnit ut hydraul bioolja i större mÀngd (25-50 liter) vÀxer inte ett skvatt pÄ flera Är. DÀremot dÀr de runnit ut lika mÀngd mineral vÀxer de som vanligt.

AnvÀndarvisningsbild

anersimyra  
1785590430_img_1517.jpg
Tralsmo skrev:
anersimyra skrev:
Tralsmo skrev:
anersimyra skrev:

Njaaa,, nu tÀnkte ja nÀrmast pÄ att de pÄstods dÀr att den Àr syntetisk Ä de har ja fÄtt lÀra mig att den inte Àr.

NÀr de gÀller oljors farlighet sÄ har ja ingen koll pÄ det.

Det ja sÀkert vet Ä har egen erfarenhet av Àr att dÀr det runnit ut hydraul bioolja i större mÀngd (25-50 liter) vÀxer inte ett skvatt pÄ flera Är. DÀremot dÀr de runnit ut lika mÀngd mineral vÀxer de som vanligt.

Ja, det ser jag nu att skribenten skriver och det Ă€r förstĂ„s felaktigt. I övrigt kom jag just pĂ„ att mineraloljan i min kompressor avsedd för andningsluft hade bĂ€st före datum 2024 i oöppnad förpackning..😳

Tralsmo  
#914328De Àr vÀl sÄ att dom flesta saker bryts ner över tid.
De handlar vÀl bara om tidsrymd Ä faktorer dÀr dom finns eller har lagrats.

Ja kom Ä tÀnka pÄ Ryds bilskrot vÀster om Tingsryd.
Ja var ju dÀr nÄn gÄng runt 97 första gÄngen (dÄ va den inte allmÀnt kÀnd) Ä det som inte blivit stulet (vilket Àr en hel del) fram tills nu har ju rostat bort nÄt offantligt.

Allt ÄtergÄr till naturen igen det Àr bara en tidsfrÄga.

AnvÀndarvisningsbild

Emanuel90  
#914350Oljan bryts framför allt ned av biologisk aktivitet, ju mindre sÄdan desto lÀngre tid tar det.
Är det sĂ„pass lite som kommit ut att det stannar i matjordslagret sĂ„ bryts den ned ganska fort, Ă€r det mer sĂ„ den vandrar ned i grundvatten sĂ„ bryts den i princip inte ner alls som jag har förstĂ„tt saken

AnvÀndarvisningsbild

anersimyra  
#914351Sjunker oljan ner i syrefattigt bottensediment tar nedbrytningsprocessen hundratals Ă„r pĂ„ grunt vatten och Ă€nnu lĂ€ngre tid pĂ„ större syrefria djup. För ett antal Ă„r sedan arbetade jag med sanering av naturhamnar i SkĂ€rgĂ„rdsstiftelsens regi, och vid ett tillfĂ€lle var de tomflaskor vi bĂ€rgade sĂ„pass förorenade av olja att nĂ€r vi skakade slammet ur dem skimrade hela vikens yta av oljerester. Koncentrationen i slammer var sĂ„pass hög att det luktade som pĂ„ en bensinstation och vi fick alla en ”dĂ„nande” huvudvĂ€rk efter att ha arbetat med tömning av flaskor och burkar under ett par timmar..😳

AnvÀndarvisningsbild

idkfa  
Timmertall skrev:Hej
Jag har funderat pÄ en frÄga kring biologiskt nedbrytbar hydraulolja kontra mineralolja i skogsmaskiner.

MissförstĂ„ mig inte – syftet med bioolja Ă€r bra. Om ett hydraulslangbrott intrĂ€ffar och 50–100 liter olja hamnar i naturen Ă€r det rimligt att vilja minska miljöskadan.

Men jag saknar ett livscykelperspektiv.

Finns det nÄgon oberoende studie som följer tvÄ identiska skogsmaskiner under exempelvis 15 000 drifttimmar dÀr den enda skillnaden Àr hydrauloljan?

Det vore intressant att jÀmföra:
‱ LivslĂ€ngd pĂ„ hydraulpumpar, hydraulmotorer och ventiler.
‱ BrĂ€nsleförbrukning.
‱ Oljebytesintervall och oljeförbrukning.
‱ Antal lĂ€ckage och slangbrott.
‱ Verkstadskostnader och stillestĂ„nd.
‱ Tillverkning och transporter av reservdelar.
‱ Total miljöpĂ„verkan och ekonomi.

Om bioolja ger samma livslÀngd eller bÀttre Àr det ett starkt argument för dagens krav.

Men om den – hypotetiskt – skulle leda till kortare livslĂ€ngd pĂ„ komponenter, fler reservdelar och mer underhĂ„ll, behöver Ă€ven den miljöpĂ„verkan vĂ€gas in. Tillverkning av hydraulpumpar, ventiler och andra komponenter krĂ€ver rĂ„varor, energi och transporter.

FrĂ„gan jag stĂ€ller Ă€r dĂ€rför inte vilken olja som Ă€r “bĂ€st”, utan:

Är dagens certifieringskrav baserade pĂ„ en fullstĂ€ndig livscykelanalys, eller bygger de frĂ€mst pĂ„ att minska konsekvenserna av ett eventuellt hydrauloljespill?

Finns det nÄgon hÀr som kÀnner till forskning eller praktiska erfarenheter kring detta? Jag Àr genuint nyfiken och vill gÀrna se fakta frÄn ett helhetsperspektiv.

Det Àr ett vÀldigt storm omfÄng du Àr intresserad av och dina tvÄ avslutade frÄgestÀllningar Àr svÄra att besvara enkelt av flera olika skÀl, bland annat pÄ grund av begreppen du anvÀnder och problemen som uppstÄr nÀr man jÀmför olika analyser med olika mÄl och syfte.

En bra början kan vara att kika pÄ svensk standard SS155434 dÀr RISE granskar oljor som uppfyller den. https://www.ri.se/sv/kemikalier/kemisk- ... egenskaper

Vidare skulle jag endast anvÀnda olja som maskintillverkaren har rekommenderat för att undvika eventuella haveri eller skador pÄ utrustning i förtid.

AnvÀndarvisningsbild

Timmertall  
#915056Skicka frÄgan till skogforsk

Fick detta svar

Hej
Vi har hÄllit pÄ och brottats med denna frÄga under ett antal Är. Bifogar en artikel som ligger till grund varför Finland motiverar anvÀndandet av mineralolja i hydraulsystemen. Det finns en del invÀndningar mot denna artikel, ganska gammal 2003 t.ex.
Kort sammanfattning:
Studien undersöker hur biologiskt nedbrytbara hydrauloljor och mineraloljor beter sig i markmiljö under verkliga förhÄllanden i skogsbruket i Finland.
Resultaten visar att biologiskt nedbrytbara oljor generellt bryts ner snabbare Àn mineraloljor, men att skillnaderna i praktiken Àr begrÀnsade och varierar beroende pÄ flera andra faktorer.
En central slutsats Ă€r att oljans anvĂ€ndning och driftförhĂ„llanden har stor pĂ„verkan pĂ„ dess egenskaper och miljöpĂ„verkan, oavsett oljetyp. AnvĂ€nda oljor – bĂ„de biologiska och mineralbaserade – uppvisar:
ökad vattenhalt
högre syratal (tecken pÄ nedbrytning)
ökad förekomst av metaller
Detta innebÀr att underhÄll, Älder och tekniskt skick kan vara mer avgörande för miljöpÄverkan Àn sjÀlva valet av oljetyp.
Studien visar ocksÄ att nedbrytning i mark inte sker under idealiska laboratorieförhÄllanden, utan pÄverkas av faktorer som syretillgÄng, temperatur och markens egenskaper. DÀrför Àr biologisk nedbrytbarhet inte en garanti för snabb eller fullstÀndig nedbrytning i verkliga miljöer.
Vidare framgÄr att:
skillnader i tekniska egenskaper mellan oljetyper Àr smÄ
mineraloljor i vissa fall uppvisar lÀgre vattenhalt och stabilare egenskaper
variationen mellan olika oljor och anvÀndningsfall Àr större Àn skillnaden mellan oljegrupper
Det vi precis hÄller pÄ med Àr att samla in via en enkÀt hur det ser ut med pumphaverier och hoppas kunna fÄ mer information om biooljor kan ha nÄgon pÄverkan pÄ pumparna.

//skogforsk

TS

Tralsmo  
#915058Min uppfattning har ju alltid varit att sköta underhÄllet sÄ minsta möjliga spill uppstÄr.
Detta gynnar ju bÄde biologin och ekonomin.

Det hÀr med pumpar har ju varit pÄ tal mÄnga gÄnger att dom far illa av bio olja.
SjÀlv har ja inte sett nÄgot som antyder detta förutom en sak för nÄgra Är sen.

Detta handlar om att komatsu gick över till ett dubbelpumpsystem pÄ sina skördare.
FrÄga mig inte hur de systemet skiljer sig frÄn de gammla för de har ja inte satt mig in i.

De ja vet Àr att pumparna började haverera redan efter mindre Àn 2000 timmar.
2018 köpte jag en ny komatsu skördare Ä dÄ va detta högaktuellt.

Vi körde 4500 timmar ca utan nÄgra sÄdana problem.

De va mycket stök Ä pyssel me att försöka finna orsaken till haverierna. Om de konstaterades va som va de egentliga felet vet ja inte men de diskuterades om fjÀdrar som inte höll Ä lagringar som inte tÄlde bio oljan.
De hÀr med olika material i hÄrdvaran kontra modell pÄ olja Àr ju superviktigt Ä ha koll pÄ i moderna grejor. De gÀller sÄvÀl motorer som vÀxellÄdor Ä diferentialer.

I denna veva me stök Ä pumpar som havererade gick komatsu upp till generation 2 pÄ bio oljan.
Efter de verkar de ha varit lugnt.

Vi har en ny komatsu skördare nr 2 nu Ä har aldrig haft problem med detta.

AnvÀndarvisningsbild

Skarpan  
Timmertall skrev:Skicka frÄgan till skogforsk

Fick detta svar

Hej
Vi har hÄllit pÄ och brottats med denna frÄga under ett antal Är. Bifogar en artikel som ligger till grund varför Finland motiverar anvÀndandet av mineralolja i hydraulsystemen. Det finns en del invÀndningar mot denna artikel, ganska gammal 2003 t.ex.
Kort sammanfattning:
Studien undersöker hur biologiskt nedbrytbara hydrauloljor och mineraloljor beter sig i markmiljö under verkliga förhÄllanden i skogsbruket i Finland.
Resultaten visar att biologiskt nedbrytbara oljor generellt bryts ner snabbare Àn mineraloljor, men att skillnaderna i praktiken Àr begrÀnsade och varierar beroende pÄ flera andra faktorer.
En central slutsats Ă€r att oljans anvĂ€ndning och driftförhĂ„llanden har stor pĂ„verkan pĂ„ dess egenskaper och miljöpĂ„verkan, oavsett oljetyp. AnvĂ€nda oljor – bĂ„de biologiska och mineralbaserade – uppvisar:
ökad vattenhalt
högre syratal (tecken pÄ nedbrytning)
ökad förekomst av metaller
Detta innebÀr att underhÄll, Älder och tekniskt skick kan vara mer avgörande för miljöpÄverkan Àn sjÀlva valet av oljetyp.
Studien visar ocksÄ att nedbrytning i mark inte sker under idealiska laboratorieförhÄllanden, utan pÄverkas av faktorer som syretillgÄng, temperatur och markens egenskaper. DÀrför Àr biologisk nedbrytbarhet inte en garanti för snabb eller fullstÀndig nedbrytning i verkliga miljöer.
Vidare framgÄr att:
skillnader i tekniska egenskaper mellan oljetyper Àr smÄ
mineraloljor i vissa fall uppvisar lÀgre vattenhalt och stabilare egenskaper
variationen mellan olika oljor och anvÀndningsfall Àr större Àn skillnaden mellan oljegrupper
Det vi precis hÄller pÄ med Àr att samla in via en enkÀt hur det ser ut med pumphaverier och hoppas kunna fÄ mer information om biooljor kan ha nÄgon pÄverkan pÄ pumparna.

//skogforsk

Intressant. Var det nu som du stĂ€llde din frĂ„ga till Skogforsk? I sĂ„nt fall hĂ„ller de ju pĂ„ ”precis” nu med sitt arbete. Fick du nĂ„gon info om nĂ€r de förvĂ€ntas bli klara?

AnvÀndarvisningsbild

Timmertall  
#915287Fick tyvÀrr ingen tidslinje nÀr dom berÀknades vara fÀrdiga

TS

Hema  
Åhser skrev:Oavsett om nĂ„gon olja lĂ€cker ut eller inte sĂ„ Ă€r Bio bĂ€ttre ur ett klimatperspektiv, men det Ă€r förstĂ„s en (utebliven) piss i havet sĂ„ lĂ€nge skogsmaskinerna drivs pĂ„ diesel.

Det beror ju pÄ en rad faktorer. Förkortar den livslÀngden pÄ maskinens komponenter, sÄ ökar klimatpÄverkan. PÄ samma sÀtt att det bÀttee att vÄrda en redan tillverkad produkt Àn köpa nytt o skrota fungerande saker. Vilket Àr kapitalförstöring o slöser.

AnvÀndarvisningsbild

Åhser  
Hema skrev:
Åhser skrev:Oavsett om nĂ„gon olja lĂ€cker ut eller inte sĂ„ Ă€r Bio bĂ€ttre ur ett klimatperspektiv, men det Ă€r förstĂ„s en (utebliven) piss i havet sĂ„ lĂ€nge skogsmaskinerna drivs pĂ„ diesel.

Det beror ju pÄ en rad faktorer. Förkortar den livslÀngden pÄ maskinens komponenter, sÄ ökar klimatpÄverkan. PÄ samma sÀtt att det bÀttee att vÄrda en redan tillverkad produkt Àn köpa nytt o skrota fungerande saker. Vilket Àr kapitalförstöring o slöser.

Om det inte finns bioolja som Àr tillrÀckligt bra sÄ har du helt rÀtt. Förhoppningsvis finns det (snart)?

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).