Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kina Lastmaskin

14 inlägg 1517 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kina Lastmaskin

Sture Andersson  
#850696 Tänkte kolla med er om ni har nån erfarenhet av Kinna lastmaskiner , typ 5 ton , pris 250000, kolla på lite olika , funderar på att sälja av en gammal traktorgrävare och en traktor . Och kommer sakna nått att lasta med då . Verkar ju som man får mycket för pengarna om man läser om dom, men är det dålig kvalitet .



   TS
Syketec Woodpecker WP-50
Avatar Fallback

Re: Kina Lastmaskin

hfab  
#850698
Sture Andersson skrev:Tänkte kolla med er om ni har nån erfarenhet av Kinna lastmaskiner , typ 5 ton , pris 250000, kolla på lite olika , funderar på att sälja av en gammal traktorgrävare och en traktor . Och kommer sakna nått att lasta med då . Verkar ju som man får mycket för pengarna om man läser om dom, men är det dålig kvalitet .

Jag tror du får mycket mer för pengarna om du köper en äldre europeisk maskin för samma pengar

Avatar Fallback

Re: Kina Lastmaskin

jannee  
#850701 Det har alltid varit så att man får för vad man betalar.
Betydligt bättre att lägga samma peng på en urgammal CAT
Kinesiska lastmaskiner har jag ingen vetenskap om, men har sett kinesiska "billiga" fyrhjulingar som endast är skrot efter bara ett år.

Avatar Fallback

Re: Kina Lastmaskin

Sture Andersson  
#850703 Kolla bland annat på denna , en sak som lockar mig är att den är så smidig , har en vedbod med takhöjd i ingången på 2,80 , som jag bara kommer in i halva med min traktorgrävare.
https://www.nykyrkamaskiner.se/product. ... ter-1200kg

   TS
Avatar Fallback

Re: Kina Lastmaskin

hfab  
#850704 Ta ett djupare tag i plånboken och köp en kvalitetsmaskin istället.
1721828340_1000003011.jpg

Just nu kan jag erbjuda en med dieselvärmare och AC.
Jag kan förmodligen bjuda på frakten

Avatar Fallback

Re: Kina Lastmaskin

jannee  
#850705 Om man mot all förmodan får för sig att svänga med fullvikt på gafflarna med en sådan dinky toys maskin tippar den överända 😀
Finns ingen stabilitet i sådan leksaker.
Betydligt bättre köpa en begagnad välbyggd stabil kvalitetsmaskin
Weycor är ingen dålig maskin.

Användarvisningsbild

Re: Kina Lastmaskin

Elis76  
#850746 Jag håller med @jannee och @hfab. Bättre att satsa på en västerländsk kvalitetsmaskin. Jag har bott och jobbat i Kina samt varit där mycket. Kinaprodukter är billiga, men har mycket att önska gällande kvalité, reservdelshållning, dokumentation och support.

Här har vi en Volvo BM LM 642 och på gården står även en Volvo ECR 88D. En kille i byn har en 1960-tals Scania. Inga problem att hitta reservdelar, dokumentation och kunskap till dessa maskiner - det är guld värt, tro mig.

Fördelen med västerländska maskiner är att de tappar inte så mycket i värde när man väl säljer dem under förutsättning att man håller dem i bra skick.

Avatar Fallback

Re: Kina Lastmaskin

Hema  
#850761
hfab skrev:Ta ett djupare tag i plånboken och köp en kvalitetsmaskin istället.
1721828340_1000003011.jpg

Just nu kan jag erbjuda en med dieselvärmare och AC.
Jag kan förmodligen bjuda på frakten

Jasså vi snackar flång ny? Om inte, vad kostar härligheten?

Avatar Fallback

Re: Kina Lastmaskin

hfab  
#850773
Hema skrev:Jasså vi snackar flång ny? Om inte, vad kostar härligheten?

Nej, den är begagnad.
Tillverkad -21 uttagen-23.
Gått snart 900h.

Användarvisningsbild

Re: Kina Lastmaskin

Elis76  
#850786 Volvo BM 4200B är en lagom maskin för vedhantering om man hittar en maskin i bra skick.
https://www.volvoce.com/global/en/products-and-services/past-products/wheel-loaders/volvo-bm-4000-series/4200b/

Volvo BM 4300 är något större
https://www.volvoce.com/global/en/products-and-services/past-products/wheel-loaders/volvo-bm-4000-series/4300/

Volvo BM L50 är heller inte fel
https://www.volvoce.com/global/en/products-and-services/past-products/wheel-loaders/volvo-bm-l-series/l50/

Sedan finns det lite nyare maskiner från Volvo: L30, L35, L40 och L45 som finns att tillgå begagnat

Avatar Fallback

Re: Kina Lastmaskin

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850914 Brorsan jag en liknande Kina-maskin sedan ca två år tillbaka och den har funkat fint.
Den går dock inte många timmar per år.

Han hade en gammal tysk maskin innan, men den började bli krånglig att hitta delar till och ingen verkstad ville ta sig an att reparera den.

Kör du bara sporadiskt så kan en Kina-maskin vara vettig, men kolla det aktuella märket innan du bestämmer dig.
Det skiljer mycket i finish på olika Kina-maskiner även om de ser snarlika ut på håll. De orange har tydligen haft mer tveksam byggkvalitet än de gula på sistone.
Kolla självklart även att du kan få tag på delar.

Var också beredd på att Kina-maskinen är jämförbar med en 30-40 år gammal Volvo vad gäller ljudnivå, hydraulik, osv.

Jag skulle absolut kunna övervägt en Kina-maskin om jag bara körde 50 timmar per år, men körde jag 500 timmar per år skulle jag valt något bättre, men då med budget större än 250000kr.

Problemet med 5-tons kvalitets-lastmaskiner i 250kkr-klassen är att de ofta är slitna, så du får väga in hur kul du tycker det är att meka och hur bra verkstad du har i beslutet också.

Avatar Fallback

Re: Kina Lastmaskin

hfab  
#850916
Anders Olsson skrev:Brorsan jag en liknande Kina-maskin sedan ca två år tillbaka och den har funkat fint.
Den går dock inte många timmar per år.

Hur är det med värme i hytten?
Dom kinesmaskiner jag sett har antingen haft el-värme eller en extra luft-dieselvärmare. Trots att många av dem börjar ha vätskekylda motorer.

Avatar Fallback

Re: Kina Lastmaskin

Sture Andersson  
#850917
Anders Olsson skrev:Brorsan jag en liknande Kina-maskin sedan ca två år tillbaka och den har funkat fint.
Den går dock inte många timmar per år.

Han hade en gammal tysk maskin innan, men den började bli krånglig att hitta delar till och ingen verkstad ville ta sig an att reparera den.

Kör du bara sporadiskt så kan en Kina-maskin vara vettig, men kolla det aktuella märket innan du bestämmer dig.
Det skiljer mycket i finish på olika Kina-maskiner även om de ser snarlika ut på håll. De orange har tydligen haft mer tveksam byggkvalitet än de gula på sistone.
Kolla självklart även att du kan få tag på delar.

Var också beredd på att Kina-maskinen är jämförbar med en 30-40 år gammal Volvo vad gäller ljudnivå, hydraulik, osv.

Jag skulle absolut kunna övervägt en Kina-maskin om jag bara körde 50 timmar per år, men körde jag 500 timmar per år skulle jag valt något bättre, men då med budget större än 250000kr.

Problemet med 5-tons kvalitets-lastmaskiner i 250kkr-klassen är att de ofta är slitna, så du får väga in hur kul du tycker det är att meka och hur bra verkstad du har i beslutet också.

Tack för ett bra svar , det är så jag tänker kommer inte köra mycket ,och så vill jag ha en liten maskin ,och med garanti.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kina Lastmaskin

Elis76  
#850943 Dessa maskiner är nätta.

https://www.blocket.se/annons/halland/volvo_bm_4200b/1401078620

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).