Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Yanmar iseki kubota osv

990 inlägg 473377 visningar 63 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

JAndersson  
#810087 Gör ett försök att väcka liv i den eminenta tråd. Har läst igenom hela tråden och den innehåller många bra tips och mycket inspiration 🙂

Letar själv efter en kompakttraktor, men samtidigt vill jag ha en traktor som klarar av att flytta en rundbal på ca 300-400 kg. Hittat en Kubota L2550 GST 4WD som verkar uppfylla mina krav, se https://www.blocket.se/annons/vasternor ... /109357882 för annonsen på Blocket. Själva annonsen på Vaxxa är nertagen, men traktorn skall finnas kvar enligt säljaren på Vaxxa. Dock tycker jag att priset är för högt, 109000 kr exklusive moms, om man vad andra liknande annonser. Vad säger ni, vad skulle kunna vara ett rimligt pris?

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Pettersviktor  
#810102 Hej!
Tycker spontant att det verkar lite dyrt.
Sen om du ska hantera storbal relativt ofta så kanske det skulle vara läge att kolla på nån storlek större.
Har en importerad Kubota GL 280 med 30hk. Den klarar att lyfta rätt tungt med frontlastaren men det känns som man utsätter både lastaren och framaxeln för onödigt slitage.
Glideshift är jag sjukt nöjd med då jag använder den mest på åkrarna men ska man mest köra runt på gårdsplanen och ploga/flytta saker kanske det är läge att kolla på en hydrostat. Verkar ligga några på blocket för typ 150 plus moms.

Vi betalade 120 plus moms för vår som gått 3000 timmar och är från -94. Den är väldigt välvårdad. I stort sett ingen rost.

Men kubota är grejen! Galet nöjd med vår så får du ner den till ett pris du tycker är rimligt så blir du säkert nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

JAndersson  
#810148
Pettersviktor skrev:Hej!
Tycker spontant att det verkar lite dyrt.
Sen om du ska hantera storbal relativt ofta så kanske det skulle vara läge att kolla på nån storlek större.
Har en importerad Kubota GL 280 med 30hk. Den klarar att lyfta rätt tungt med frontlastaren men det känns som man utsätter både lastaren och framaxeln för onödigt slitage.
Glideshift är jag sjukt nöjd med då jag använder den mest på åkrarna men ska man mest köra runt på gårdsplanen och ploga/flytta saker kanske det är läge att kolla på en hydrostat. Verkar ligga några på blocket för typ 150 plus moms.

Vi betalade 120 plus moms för vår som gått 3000 timmar och är från -94. Den är väldigt välvårdad. I stort sett ingen rost.

Men kubota är grejen! Galet nöjd med vår så får du ner den till ett pris du tycker är rimligt så blir du säkert nöjd.

Tack för återkoppling! Kommer hantera ca 40 rundbalar hösilage per år. När balarna skall in från åkrarna kommer det bli lite mer intensivt. Annars blir det ca 1 bal i veckan från ungefär början av oktober till slutet av maj för utfodring av våra hästar. Nu anväder vi en balvagn till fyrhjulingen, vilket fungerar rätt bra, även om det kan bli lite besvärligt om det snöat mycket.

Också funderat på att skaffa en traktor med hydrostat, men inte hittat någon lämplig än. Tänkt använda traktorn till allt möjligt, som snöskottning, vägunderhåll, skotning av virke, betesputsning osv

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Pettersviktor  
#810163 Glideshift är ju jäkligt smidigt också, så vilket som funkar nog. Men se om du kan få nån spec på lastaren. Du lär ju vilja ha en balgrip också så den kommer ju stjäla lyftkapacitet.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

JAndersson  
#810165
Pettersviktor skrev:Glideshift är ju jäkligt smidigt också, så vilket som funkar nog. Men se om du kan få nån spec på lastaren. Du lär ju vilja ha en balgrip också så den kommer ju stjäla lyftkapacitet.

Har läst på om glideshift, och ja, verkar smidigt 👍

Frågat om spec på frontlastaren och förklarat att jag behöver kunna flytta rundbalar med balgrip. Men endast fått en muntlig bekräftelse från säljaren att lastaren utan problem skulle klara av detta. I och med att det är Trima fäste på lastaren så funderar jag på om det kan vara en annan typ av lastare än vad som gick att få från fabriken. Googlar man på lastarna som nämns här, https://www.tractordata.com/farm-tracto ... ments.html, så ser de också annorlunda ut än lastaren på bilderna i annonsen.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Pettersviktor  
#810169
JAndersson skrev:
Pettersviktor skrev:Glideshift är ju jäkligt smidigt också, så vilket som funkar nog. Men se om du kan få nån spec på lastaren. Du lär ju vilja ha en balgrip också så den kommer ju stjäla lyftkapacitet.

Har läst på om glideshift, och ja, verkar smidigt 👍

Frågat om spec på frontlastaren och förklarat att jag behöver kunna flytta rundbalar med balgrip. Men endast fått en muntlig bekräftelse från säljaren att lastaren utan problem skulle klara av detta. I och med att det är Trima fäste på lastaren så funderar jag på om det kan vara en annan typ av lastare än vad som gick att få från fabriken. Googlar man på lastarna som nämns här, https://www.tractordata.com/farm-tracto ... ments.html, så ser de också annorlunda ut än lastaren på bilderna i annonsen.


Det är säkerligen inte orginal, det är samma med min men den där kan ju vara mycket kraftigare än min.
Känns det bra så kör på!
Bifogar bilder på våran pärla.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

Robertberg  
#813367 Jag behöver packa om kolven till trepunktslyften på min lilla Kubota, var hittar man reservdelar, o-ringar?

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

jsn  
#813368 Kolla med Nellemann Machinery för närmaste Kubota ÅF!

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hrfilip  
#823549 Halloj!

Ny medlem här som är i jakt på en bra kompakttraktor.
L4200 med gst verkar ligga rimligt i pris och rätt storlek men dessa traktorer slutade väl att tillverkas 1999 så hur är det med reservdelar?
Har googlat en del och hittar mest grejer på andra sidan pölen utöver vanliga servicedelar (filter osv) som finns i europa/Sverige.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#823599
Hrfilip skrev:Ny medlem här som är i jakt på en bra kompakttraktor.
L4200 med gst verkar ligga rimligt i pris och rätt storlek men dessa traktorer slutade väl att tillverkas 1999 så hur är det med reservdelar?
Har googlat en del och hittar mest grejer på andra sidan pölen utöver vanliga servicedelar (filter osv) som finns i europa/Sverige.

Hej @Hrfilip
Tror inte att det stämmer det där med att den sista tillverkades 1999, min L4200 är en 2001.

Vilken utrustning har Kubotan du tänkt dig ?
Är det en efterimporterad utan hytt med större hjul eller en Parktraktor som min med Svensk hytt (Jämtland) ?
Filter kan du köpa hos OEI (Ohlson i Ellös).
Enda reservdelen som jag hittills behövt är en kilrem till AC:n, den kostade drygt 100 kr på Rembutiken.

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hrfilip  
#823632
axwell skrev:Hej @Hrfilip
Tror inte att det stämmer det där med att den sista tillverkades 1999, min L4200 är en 2001.

Vilken utrustning har Kubotan du tänkt dig ?
Är det en efterimporterad utan hytt med större hjul eller en Parktraktor som min med Svensk hytt (Jämtland) ?
Filter kan du köpa hos OEI (Ohlson i Ellös).
Enda reservdelen som jag hittills behövt är en kilrem till AC:n, den kostade drygt 100 kr på Rembutiken.


Hej!

Årtalet fick jag genom lite googling men det är mycket möjligt att det inte stämmer.

I och med att det primära syftet är plogning med lite övrigt sommargöra så är hytt med fungerande värme ett krav.
Hydraliskt plogblad och sandspridare likaså.
Skopa/gafflar till sommaren är också intressant.

Det jag är orolig för är att något mekansiskt går sönder och man står där utan reservdelar.
L4200 verkar vara driftsäker men traktorerna är 20+ år gamla nu så beroende på förra ägare så vet man aldrig.

Är inte rädd för att mecka (förutom att renovera motorer typ) men resevdelar känns rätt viktigt att man ska kunna hitta 😀

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#823637 https://www.blocket.se/annons/dalarna/k ... 1000706175
Här har du en som påminner om min när jag köpte den.
Frontlyften demonterade och sålde jag, vill ha bättre markfrigång i skogen.
Nöjer mig med lastarens jordskopa, snöskopa 160 cm(ca 700 L),hydrauliskt snöblad 205 cm och hemgjord spetsplog 160 cm.
Till lastaren har jag gjort ett plogstöd för att inte bryta sönder Astorlastaren.
Värmen och AC:n är helt ok, maxhastigheten är, som på de flesta kompakttraktorer, måttlig liksom på min som har hydrostat.

Tycker att priset för blockettraktorn bör vara prutbart, mer än jag betalade (utan sandspridare)några år sedan.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

jsn  
#823669
Hrfilip skrev:Halloj!

Ny medlem här som är i jakt på en bra kompakttraktor.
L4200 med gst verkar ligga rimligt i pris och rätt storlek men dessa traktorer slutade väl att tillverkas 1999 så hur är det med reservdelar?


Kolla närmaste verkstad hos Nellemann Machinery som är Kubotas generalagent på park- och lantbrukssegmenten så kan de ge svar.

Jag jobbar med andra Kubotamaskiner men har tillgång till alla reservdelskataloger på parksegmentet också.
De små Kubotatraktorerna vi har reparerat på verkstaden hittills har inte varit problem att hitta delar till vad jag minns, förutom originaldekalerna till växelspakarna på en 80-talsmaskin, jag tror inte vi hittade artikelnummer på dem, däremot hittade vi bilder på dem i instruktionsboken så jag erbjöd mig att rita upp och trycka dem men det tyckte kunden blev för dyrt tror jag..

Användarvisningsbild

Re: Yanmar iseki kubota osv

Hrfilip  
#823702
axwell skrev:https://www.blocket.se/annons/dalarna/kubota_l4200_gst_minitraktor_lastare_mkt_utrustning_4x4/1000706175
Här har du en som påminner om min när jag köpte den.
Frontlyften demonterade och sålde jag, vill ha bättre markfrigång i skogen.
Nöjer mig med lastarens jordskopa, snöskopa 160 cm(ca 700 L),hydrauliskt snöblad 205 cm och hemgjord spetsplog 160 cm.
Till lastaren har jag gjort ett plogstöd för att inte bryta sönder Astorlastaren.
Värmen och AC:n är helt ok, maxhastigheten är, som på de flesta kompakttraktorer, måttlig liksom på min som har hydrostat.

Tycker att priset för blockettraktorn bör vara prutbart, mer än jag betalade (utan sandspridare)några år sedan.


Ja, jag såg den på blocket men tycker att den var lite för dyr sett till skick när man jämför med andra som sålts.
Tillbehören är annars perfekta för mig.

jsn skrev:
Hrfilip skrev:Halloj!

Ny medlem här som är i jakt på en bra kompakttraktor.
L4200 med gst verkar ligga rimligt i pris och rätt storlek men dessa traktorer slutade väl att tillverkas 1999 så hur är det med reservdelar?


Kolla närmaste verkstad hos Nellemann Machinery som är Kubotas generalagent på park- och lantbrukssegmenten så kan de ge svar.

Jag jobbar med andra Kubotamaskiner men har tillgång till alla reservdelskataloger på parksegmentet också.
De små Kubotatraktorerna vi har reparerat på verkstaden hittills har inte varit problem att hitta delar till vad jag minns, förutom originaldekalerna till växelspakarna på en 80-talsmaskin, jag tror inte vi hittade artikelnummer på dem, däremot hittade vi bilder på dem i instruktionsboken så jag erbjöd mig att rita upp och trycka dem men det tyckte kunden blev för dyrt tror jag..

Hej!

Tack för tipset.
jag har två stycken inom 10 mil så jag slår dom en pling 👍


Vad tycker ni för övrigt om iseki?
De verkar ligga lägre i pris med samma typ av utrustning och skick.

Avatar Fallback

Re: Yanmar iseki kubota osv

axwell  
#848560 Kubota Kompakttraktor och ATV:n har varit uppe i skogen för att hämta långved med varsin vagn utan drivning.
Dragfordonen har ungefär samma motoreffekt fast den ena är 4cyl och ATV;n bara 1-cyl.

Märkligt ändå att att det skiljer så pass mycket i hur mycket man vågar lasta där bärigheten är tveksam.

1719761062_dscn2772.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).