ons 08 nov 2023, 17:50#817764
Finns säker någon formel men allt bygger på mycket osäkra parametrar.
M.a.o. väldigt varierande på vad den som undersöker vill ha fram.
M.a.o. vilken körcykel det handlar om.
Motorstorlek spelar i många fall en avgörande roll.
En timmerbil har betydligt högre förbrukning/mil mot en en typ av tankbil där spelar luftmotståndet bl.a. en stor roll.
Googla gärna på:
Bränsleförbrukning scania vs volvo.
Scania men även Volvo vill oftast framhålla hur energieffektiva deras motorer är men ändå är det väldigt många som gått från dessa märken till Mercedes, nu gäller detta visserligen trailerekipage med en totalvikt på max 40 ton.
En åkare måste räkna på minst 4 olika parametrar.
Bränsleförbrukning
Tidsåtgång = förväntad snitthastighet
Inköpspris
Kvalitet - tillgång till reservdelar/reparationer/service, men inte minst vilken garanti fordonstillverkaren erbjuder.
En timmerbil i kuperad terräng kan vara i behov av en motor runt 700 hk, medans en fjärrlastbil klarar sig gott och väl med en motor under 600 hk.
Det optimala för ett 40 tons ekipage ligger i spannet 400 till 480 hk, och då kan du komma ned i en förbrukning under 3 liter/mil.
Medans en timmerbil ligger i snitt på nära 6 liter/mil, en flisbil räknar man tar i snitt 5,5 liter/mil, där 90 % av körsträckan är med full totalvikt.
Sedan spelar tyngden på gaspedalen ändå den mest avgörande rollen, en tung fot kan lätt öka förbrukningen med mer än 1 liter/mil.