Sida 1 av 1

Vems ansvar är virkestravarna ?

Postat: sön 25 mar 2018, 20:57
av Umea
Hejsan !

Nu har jag vid tre olika tillfällen sett timmerbilar passerat Umeå området och där jag inte har kunnat se

någon märkning av virket på timmerbilarna.

Vilka riktlinjer finns det för märkning av virkestravar med massa och timmer ?

Fråga två :

Vem är ansvarig och när övergår ansvaret för virket från säljaren till köparen ?

Är det när avverknings kontraktet skrivs på eller trädet fälls och läggs i trave eller när inmätningen sker ?

Ha det så Bra och hoppas Ni alla får en Fin vår !
Hälsningar från Umeå

Re: Vems ansvar är virkestravarna ?

Postat: sön 25 mar 2018, 21:27
av tallen100
Menar du vältlappar?
Chauffören lämnar väl in en sedel med nr på från aktuell vältlapp till mätarna vid vid bruket,
Vid sågarna kan det vara lite olika, på en del ställen mätbrygga, på andra ställen kan chauffören själv få trycka in "ordern från vältlapp på en dator och sen skrivs det ut lappar som han får sätta på virket och ibland spreja med färg...

Re: Vems ansvar är virkestravarna ?

Postat: sön 25 mar 2018, 21:33
av Mangan
Mäts det ens in om det är rotpost, eller om det är skördarmätt?

Vid avverkningsuppdrag och rotpost så övergår ägandet av trädet när det har huggits, vid leveransvirke när det ligger vid bilväg,

Re: Vems ansvar är virkestravarna ?

Postat: sön 25 mar 2018, 22:13
av Erre
Varje lass eller del lass ska egentligen ha en vältlapp.
Tyvärr är det svårt i praktiken då det ofta sätts 2-3 lappar på en välta som är 5-6 lass.

Minns jag rätt från vmf så ska inte ett lass utan vältbricka mätas.

Re: Vems ansvar är virkestravarna ?

Postat: sön 25 mar 2018, 22:17
av tallen100
För varje skotarlass ska det väl på en vältlapp...

Re: Vems ansvar är virkestravarna ?

Postat: sön 25 mar 2018, 22:19
av Erre
tallen100 skrev:För varje skotarlass ska det väl på en vältlapp...

Ja. Egentligen ska det det.
Men det blir nog några vid skiftbytet istället.

Eller hur gör ni som kör skotare?

Re: Vems ansvar är virkestravarna ?

Postat: sön 25 mar 2018, 22:26
av tallen100
Det varierar säkert en hel del, men smidigast bör väl egentligen vara att ta en grip vid varje lass och köra mot dörren, öppna dörren och slå på en lapp.... då blir det rätt och lapparna blir utspridda på vältan.

Re: Vems ansvar är virkestravarna ?

Postat: mån 26 mar 2018, 03:50
av Klargplutte
Inga lappar i den del av Sverige som frågan avser , 3 stämplar per trave är kravet.

Re: Vems ansvar är virkestravarna ?

Postat: mån 26 mar 2018, 08:54
av Fredrik Reuter
Hej,
Ang märkning håller jag med Klargplutte, se bild nedan från Sveaskog.

Bild


Annars är det en intressant fråga. Jag går på Mangans linje att när virket lämnat bilväg (vid avverkningsuppdrag eller leveransvirke) så övergår ansvaret till köparen.

Sedan kan det bli problem vid Små mängder virke. (läs mer i tråden) och även vid små mängder av ett visst sortiment. Små mängder eller en liten slutmängd som blir kvar är förstås ett aber för timmerbilsåkaren.
Det kan vara därför flera av dessa åkare verkar ha egna små virkesupplag som de kan toppfylla med, ex några gripar timmer som får åka med på toppen av ett massavedlass till detta egna upplag, där lastas de av och ersätts med massaved.

Läs mer om detta i den intressanta tråden Hur spåra försvunnet virke från upplag?

I de bästa av världar har åkaren stenkoll på hur detta utbyte görs, kanske till och med ner på kvalitetsnivå för att inte påverka ex vrak % vid inmätning. I de sämsta av världar kan det slinka med ex sämre timmerkvalitet från en annan avverkning och i värsta fall, om inte virket är märkt, kan skogsägaren förlora stockar och lägre inmätning.

Denna risk är extra stor vid små leveranser av leveransvirke, vid avverkningsuppdrag - ha stenkoll på skördarnotan och jämför!

Personligen inbillar jag mig annars att virke från rotposter är det virke som både märks och has koll på allra bäst. Anledning? Köparen har köpt det på rot och oftast dyrt (banne den virkesåkare som blandar in sämre virke i den leveransen!).