mån 26 mar 2018, 07:54#505208
Hej,
Ang märkning håller jag med Klargplutte, se bild nedan från Sveaskog.
Annars är det en intressant fråga. Jag går på Mangans linje att när virket lämnat bilväg (vid avverkningsuppdrag eller leveransvirke) så övergår ansvaret till köparen.
Sedan kan det bli problem vid
Små mängder virke. (läs mer i tråden) och även vid små mängder av ett visst sortiment. Små mängder eller en liten slutmängd som blir kvar är förstås ett aber för timmerbilsåkaren.
Det kan vara därför flera av dessa åkare verkar ha egna små virkesupplag som de kan toppfylla med, ex några gripar timmer som får åka med på toppen av ett massavedlass till detta egna upplag, där lastas de av och ersätts med massaved.
Läs mer om detta i den intressanta tråden
Hur spåra försvunnet virke från upplag?I de bästa av världar har åkaren stenkoll på hur detta utbyte görs, kanske till och med ner på kvalitetsnivå för att inte påverka ex vrak % vid inmätning. I de sämsta av världar kan det slinka med ex sämre timmerkvalitet från en annan avverkning och i värsta fall, om inte virket är märkt, kan skogsägaren förlora stockar och lägre inmätning.
Denna risk är extra stor vid små leveranser av leveransvirke, vid avverkningsuppdrag - ha stenkoll på skördarnotan och jämför!
Personligen inbillar jag mig annars att virke från rotposter är det virke som både märks och has koll på allra bäst. Anledning? Köparen har köpt det på rot och oftast dyrt (banne den virkesåkare som blandar in sämre virke i den leveransen!).
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!