Logistik, Transport

Vems ansvar är virkestravarna ?

9 inlägg 6354 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vems ansvar är virkestravarna ?

Umea  
#505149 Hejsan !

Nu har jag vid tre olika tillfällen sett timmerbilar passerat Umeå området och där jag inte har kunnat se

någon märkning av virket på timmerbilarna.

Vilka riktlinjer finns det för märkning av virkestravar med massa och timmer ?

Fråga två :

Vem är ansvarig och när övergår ansvaret för virket från säljaren till köparen ?

Är det när avverknings kontraktet skrivs på eller trädet fälls och läggs i trave eller när inmätningen sker ?

Ha det så Bra och hoppas Ni alla får en Fin vår !
Hälsningar från Umeå



   TS
Avatar Fallback

Re: Vems ansvar är virkestravarna ?

tallen100  
#505159 Menar du vältlappar?
Chauffören lämnar väl in en sedel med nr på från aktuell vältlapp till mätarna vid vid bruket,
Vid sågarna kan det vara lite olika, på en del ställen mätbrygga, på andra ställen kan chauffören själv få trycka in "ordern från vältlapp på en dator och sen skrivs det ut lappar som han får sätta på virket och ibland spreja med färg...

Avatar Fallback

Re: Vems ansvar är virkestravarna ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505162 Mäts det ens in om det är rotpost, eller om det är skördarmätt?

Vid avverkningsuppdrag och rotpost så övergår ägandet av trädet när det har huggits, vid leveransvirke när det ligger vid bilväg,

Användarvisningsbild

Re: Vems ansvar är virkestravarna ?

Erre  
#505168 Varje lass eller del lass ska egentligen ha en vältlapp.
Tyvärr är det svårt i praktiken då det ofta sätts 2-3 lappar på en välta som är 5-6 lass.

Minns jag rätt från vmf så ska inte ett lass utan vältbricka mätas.

Avatar Fallback

Re: Vems ansvar är virkestravarna ?

tallen100  
#505170 För varje skotarlass ska det väl på en vältlapp...
Senast redigerad av tallen100 sön 25 mar 2018, 21:20, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Vems ansvar är virkestravarna ?

Erre  
#505173
tallen100 skrev:För varje skotarlass ska det väl på en vältlapp...

Ja. Egentligen ska det det.
Men det blir nog några vid skiftbytet istället.

Eller hur gör ni som kör skotare?

Avatar Fallback

Re: Vems ansvar är virkestravarna ?

tallen100  
#505175 Det varierar säkert en hel del, men smidigast bör väl egentligen vara att ta en grip vid varje lass och köra mot dörren, öppna dörren och slå på en lapp.... då blir det rätt och lapparna blir utspridda på vältan.

Användarvisningsbild

Re: Vems ansvar är virkestravarna ?

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#505196 Inga lappar i den del av Sverige som frågan avser , 3 stämplar per trave är kravet.

Användarvisningsbild

Re: Vems ansvar är virkestravarna ?

Fredrik Reuter  
#505208 Hej,
Ang märkning håller jag med Klargplutte, se bild nedan från Sveaskog.

Bild


Annars är det en intressant fråga. Jag går på Mangans linje att när virket lämnat bilväg (vid avverkningsuppdrag eller leveransvirke) så övergår ansvaret till köparen.

Sedan kan det bli problem vid Små mängder virke. (läs mer i tråden) och även vid små mängder av ett visst sortiment. Små mängder eller en liten slutmängd som blir kvar är förstås ett aber för timmerbilsåkaren.
Det kan vara därför flera av dessa åkare verkar ha egna små virkesupplag som de kan toppfylla med, ex några gripar timmer som får åka med på toppen av ett massavedlass till detta egna upplag, där lastas de av och ersätts med massaved.

Läs mer om detta i den intressanta tråden Hur spåra försvunnet virke från upplag?

I de bästa av världar har åkaren stenkoll på hur detta utbyte görs, kanske till och med ner på kvalitetsnivå för att inte påverka ex vrak % vid inmätning. I de sämsta av världar kan det slinka med ex sämre timmerkvalitet från en annan avverkning och i värsta fall, om inte virket är märkt, kan skogsägaren förlora stockar och lägre inmätning.

Denna risk är extra stor vid små leveranser av leveransvirke, vid avverkningsuppdrag - ha stenkoll på skördarnotan och jämför!

Personligen inbillar jag mig annars att virke från rotposter är det virke som både märks och has koll på allra bäst. Anledning? Köparen har köpt det på rot och oftast dyrt (banne den virkesåkare som blandar in sämre virke i den leveransen!).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).