Logistik, Transport

Grusning av skogsväg

17 inlägg 30231 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grusning av skogsväg

Torbjörn  
#442748 Jag har en skogsväg som jag ska grusa upp. Är det någon som har erfarenhet av att bredsprida 0-65 bergkross med traktor och kärra? Vägen är lite krokig och är framkomlig med bil (dock ej lastbil).
Hur mycket behöver man ha spridarlämmen öppen, och hur snabbt behöver man köra?
Alternativet är att köra 0-35, det brukar ju funka bra men det skulle vara fint att få lite bättre bärighet...



   TS
Användarvisningsbild

Re: Grusning av skogsväg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442749 Är det bärighet du är ute efter, så är det kanske nollan du bör slippa? Alltså kanske 22-35 eller dylikt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Grusning av skogsväg

loppan  
#442750 Just detta gjorde jag i veckan men det är ingen exakt vetenskap,man får prova sig fram.
Börja med att ha öppet 10 cm och kör 10-12 km timmen,då räckte 12 ton drygt 100 meter.
Sen får du laborera dig fram.
Om vägen medger det och inte är allt för skumpig så föredrar jag att ha så hög hastighet som går och mer öppning på spridarlämmen,
det sprider jämnare då.

Avatar Fallback

Re: Grusning av skogsväg

aerostaffan  
#442754 Om man vill snåla lite och inte vill grusa mittremsan av vägen så funkar det bra att ställa ett oljefat längst bak i vagnen innan man lastar.

Avatar Fallback

Re: Grusning av skogsväg

Torbjörn  
#442766 Oj, här var det snabba svar!!!
Anledningen till att nollan var med är att jag är lite snål... Men det kanske inte blir så mycket dyrare med 22-35?
Vägen är tyvärr för kuperad och krokig för att hålla 10 km/h med ett upphissat flak, men å andra sidan tänkte jag sprida lite tjockare lager, typ drygt 10 cm. Då borde ett lass (11 ton) räcka ca 25 m (om jag räknat rätt). Därmed borde jag kunna köra lite saktare än du loppan. Då låter det iaf som det är värt ett försök. Har varit lite tveksam eftersom det inte är så lätt att rätta till med schaktblad eller frontlastaren om det blir alltför ojämnt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grusning av skogsväg

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442793 Jag håller med föregående, högre hastighet ger jämnare resultat.
Prova med små lass och har ekipaget rullande innan du börjar lyfta flaket.
Lägg på fem ggr så överlappar felen varandra förhoppningsvis.
Släta med frontlastaren backandes och med skopan fylld med grus.

Avatar Fallback

Re: Grusning av skogsväg

Hema  
#442795 Jag funderar på om det är fördelaktigt att grovgrusa när det är tjällossning eller efter ett ihållande regn så att gruset trycks in i vägbanken. Sedan när det satt sig bör man såklart lägga på ett slitlager.

Användarvisningsbild

Re: Grusning av skogsväg

loppan  
#442801 Så länge körskadorna är akseptabla så är det en bra metod att få ner grövre material i en vägkropp.

Avatar Fallback

Re: Grusning av skogsväg

torpöbo  
#442829
loppan skrev:Så länge körskadorna är akseptabla så är det en bra metod att få ner grövre material i en vägkropp.

Man får dock efter sådant förfarande inte glömma att täta till ytan med ett slitlager. Annars har man en vägkropp som det står vatten i, med bärighetsproblem som följd.
Det bästa är dock att grusa vägbanken när den är torr på sommaren. Att grusa på en väg med dålig bärighet bör endast ske i nödfall då man annars trycker sönder vägbanken. Man bör så långt som möjligt sträva efter att ej deformera sin vägbank. Ytan bör alltid tätas till med ett slitlager oavsett om det är bergkross eller bärlager under. Jag avjämnar med det grova o lägger en finare yta där det är enkel att hålla undan gräs med vägsladd.
Senast redigerad av torpöbo mån 06 mar 2017, 11:23, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Grusning av skogsväg

ÅsaNisse  
#442840 Kör INTE i tjällossning. Då geggar du ihop materialen och det blir aldrig stabilt. Grusa hellre på tjäle och låt det ligga till det har torkat upp. Då putsar du till ytan och drar på lite fint på toppen. På så sätt får du ett homogent lager som ger bästa bärighet.

Avatar Fallback

Re: Grusning av skogsväg

Hema  
#442984 Upplever dock att stora delar av vägen har för mycket fint material i sig. Blir väldigt slirigt på våren. Därav min fundering.

Avatar Fallback

Re: Grusning av skogsväg

torpöbo  
#442987 Hur ser det ut med vattenavrinning? Finns det diken? Har vägen en bombering så att vattnet kan ta sig från vägen till dikena? Växer det mycket gräs i vägen?

Avatar Fallback

Re: Grusning av skogsväg

Hema  
#442990
torpöbo skrev:Hur ser det ut med vattenavrinning? Finns det diken? Har vägen en bombering så att vattnet kan ta sig från vägen till dikena? Växer det mycket gräs i vägen?

Avrinningen måste förbättras liksom vissa diken. Det kanske kan räcka eller göra tillräckligt stor skillnad.

Avatar Fallback

Re: Grusning av skogsväg

torpöbo  
#443024
Hema skrev:
torpöbo skrev:Hur ser det ut med vattenavrinning? Finns det diken? Har vägen en bombering så att vattnet kan ta sig från vägen till dikena? Växer det mycket gräs i vägen?

Avrinningen måste förbättras liksom vissa diken. Det kanske kan räcka eller göra tillräckligt stor skillnad.


Tycker du ska läsa lite på denna länken:
http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-br ... sbilvagen/

Där står det bland annat varför man skall hålla växtligheten låg.

Även här finns lite att läsa:

http://www.skogskunskap.se/vagar-i-skog ... gskadorna/

Avatar Fallback

Re: Grusning av skogsväg

Elfving  
#443027 Vattenavrinning är alltid viktigare än grus på ytan. Även lera bär bra, bara den är torr eller frusen!

Grus på ytan gör pricken över i för vägen, förutsatt att vägkroppen är torr under. I annat fall får man fokusera på att använda vägen när den är frusen vilket kan vara tillfyllest för en skogsväg.
Makadam är dyrt och åtminstone här i Norrland är tjälad väg oftast ett bättre alternativ för att få ut virket men det är inte alla år det fungerar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).