Logistik, Transport

Olovlig lagring o parkering på min mark

28 inlägg 27208 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Olovlig lagring o parkering på min mark

ducatisti  
#266667 Hittar ingen klockren tråd i ämnet så jag ställer frågan och hoppas på seriösa tips men inget nonsenssvammel om idioti osv. PK svar tack.

Grannen har fullt medvetet och på felaktiga premisser gett sken till skotare/grävare (på direkt fråga) att tillstånd fanns för arrangera en ny parkering för div. arb.fordon och att mellanlagra ca 60m3 massa/timmerhögar på vår mark under tiden de utför markarbeten på deras eget område.

När jag en vecka senare äntligen konfronterade dem "F2F" gav det inget då de försökte glida undan hela tiden, rättare sagt de erkände att de gjorde fel, tar gärna "ansvar" men godtar inget straff. Påpekar att om de hade frågat snällt på förhand hade de fått lov fast på vår befintliga arb.plats parkering/lagringsplats för timmer bara 100 meter längre bort på en fin grusväg istället för att trampa ned ny mark/träd för oss.

Till saken hör att släkten har tidigare tagit sig "friheter" på vår mark som ligger dem i fatet och jag anar att de trodde att de skulle komma undan även den här gången. Jag föreslog att timmer/massaveden skulle tillfalla oss som "ersättning för sveda och värk" och sedan går vi vidare utan "hard feeling". Även påpekat skriftligt och sakligt att detta går även att lösa juridiskt, så blir det "rättvist", om de hellre vill detta. Då ska även timmer/massavedshögarna bort o m g å e n d e och nya träd planteras. Inget svar än. Polisanmälning är trots allt absolut sista utväg, man ska inte slösa med skattepengar på sådant i onödan och man möts alltid igen om man bor längs samma väg.

Genuint nyfiken, finns det fler tips på "best-praxis", "gentlemen agreement" i dyl fall? Återigen, jag är inte ute efter "hämnd" eller att "djävlas" men kommer heller inte att vika ned mig eller lägga mig platt för att det är bekvämast. Fotnedsättning krävs. Detta var fult gjort och det kommer Ni inte undan med varken nu eller i framtiden, så Ni m å s t e skärpa er. Vi är knappast de första som träter om liknande och det är dumt att uppfinna hjulet på nytt om lösningar finns.

:?:



   TS
Avatar Fallback

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266670 Om "allt" de har gjort är att lagra massaved och parkera fordon på din mark, och tar bort den när du ber om det, så har du väldigt liten chans att få något skadestånd den rättsliga vägen. Polisanmälan kan du förstås göra. Något skadestånd kommer du med stor sannolikhet aldrig att få. Och det går inte att samla på sig gamla oförrätter och komma med det till tinget heller.

Du kan förstås hämnas och lägga grejer på deras mark om du vill.

Man kan helt enkelt inte tvinga folk att vara schyssta.

Jag vet inte om detta var nonsenssvammel eller PK svar, hoppas det är OK. Antar att koden F2F är något man borde känna till, men jag gör inte det.

Avatar Fallback

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

stektlök  
#266672 Hej Ducati !

Jag tycker du kan försöka få dom att plantera efter sig om du vill ha dom att göra något som "straff". Hur stort var området dom har vandaliserat?

Jag är förövrigt inne på din linje att folk ska hållas kort och särkilt folk som inte förstår att en gräns är en gräns. Vill man göra något och behöver nyttja grannens så ska man diskutera saken INNAN man klampar över på grannens mark !!

MANGAN skrev: "Du kan förstås hämnas och lägga grejer på deras mark om du vill."
he he he det skulle vara intressant att se men har dom lite innanför skallen så får du antagligen ingen reaktion !

Hoppas det löser sig smärtfritt för dig !

Användarvisningsbild

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

vetinte  
#266676 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 19:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

Bax  
#266686 F2F = Face to face (?).
Säg åt gräventreprenören att grejorna ska bort, illvasst, och hänvisa till ytan som du tycker är ok.

Användarvisningsbild

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266687 Det rimligaste måste väl vara att de återställer och planterar där de har skadat din mark. Ersättning för sveda och värk tror jag lite mindre på om du inte kan visa på att detta verkligen har skapat olägenheter för dig, typ produktionsbortfall, begränsad åtkomst till värdefulla markområden eller liknande.

Rent juridiskt är möjligheten till skadestånd för ekonomisk skada och kränkningsersättning betydligt mindre än ersättning för sakskada, även om det nog inte precis kommer göra dina grannar mer välvilligt inställda om du börjar "slå dem i huvudet" med lagen.

Om det blir en tvist om det hela så överväg att anlita en skiljeman istället för att ta det till tinget. Det kan kosta mer men det går betydligt fortare. Men det kräver förstås att ni kommer överens om det, gör ni inte det är det i slutänden bara stämningsansökan som återstår. Men precis som du skriver så skulle jag endast välja det i absolut sista hand, om du vill bo kvar utan att ha en fiende för livet nästgårds.

Avatar Fallback

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

jannee  
#266702 Som privat markägare är det sådant man tyvärr får acceptera. Att grannar tar sig friheten att utnyttja annans mark både kortsiktigt och långsiktigt.
Denna olaglighet är dessutom lågprioriterad (egenmäktigt förfarande), polisen kanske tar emot en anmälan men ingen åklagare kommer att göra något.
Om du i stället "råka" ta någon massabit kan du anmälas för stöld, även om den ligger på din egen mark, och detta åker man dit för.
Har själv ett knappt tunnland som en granne permanent utnyttjar för upplag av rundbalar, vagnar + annat skrot.

Användarvisningsbild

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

anersimyra  
#266737 Fakturera helt enkelt för markhyra. Marken i vår förening används utan tillstånd av ett byggföretag, de har flyttat informationsskyltar för att komma fram och kunna lagra materiel. Vi skrev brev och ställde ultimatum om när materiel och återställning av mark och skyltning senast ska vara utförd, alternativt ordnar vi det själva och fakturerar för arbetet. De återställde omgående marken, samt flyttade sin materiel, de var väl medvetna om att de aldrig klarat sig från kostnader vi fakturerat dem i detta fall... :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

surjämten  
#266750 Du ser ut att ha att göra med en människa som gör vad som faller honom in.
En egoist som vant sig vid att ingen orkar ta kamp mot honom.
Man kan stånga sin panna blodig,lägga ner tid och hoppas på uppgörelser eller förståelse.
Men glöm det.

I stället för att du ska få högt blodtryck, tala om för honom att du tänker lämna över ärendet till
polisen inom viss tid.
Att bli förhörd av polisen är nog enda väckarklockan för liknande personer.
Polisen bör också vara kunnigast i sakfrågan och dess fortsättning.

Avatar Fallback

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

ducatisti  
#266793 Face2Face, en underskattad och snart bortglömd konst i att lätta på trycket. Att anlita en tredjeperson och sakkunnig låter som en vettig avvägning mellan dörrmatta och polisiär insats.

Ett o b e k r ä f t a t r y k t e "i byn" säger att mina problem är rena västanfläkten mot markägarna på andra sidan (som om det skulle göra mig gladare). "Markprojektet" hos vår gemensamma granne verkar innefatta uppdämning av befintliga avrinningsdiken från deras skog och åkrar, för att samla in vatten till en ny våtmark. Ett behjärtansvärt projekt, även om det kanske handlar om pengar.

Det som lite oroar mig är att även delar av vår skog (delvis slutavverkat och återplanterat bara för något år sedan) ligger endast något högre med avrinning just mot deras marker och är därför beroende av vad de gör i sin tur. Så det blir nog ett F2F besök igen i helgen för att ta del av deras visioner och framför allt se om ryktet stämmer. I så fall utröna om det drabbar även oss om deras plan inte fungerar. Hjälm och stövlar på.

I grund och botten är jag som sagt väldigt positiv till våtmarker, mot försurning, men personer bakom sådana projekt behöver ha genuint intresse, gedigen kunskap, en handlingsplan och koll på lagstiftningen innan man börjar. Våtmarker måste skötas om kontinuerligt för att fungera. Kanske inte minst känna ett informationsansvar mot a l l a sina grannar om det finns risk att de blir negativt berörda. Stämmer mina värsta farhågor blir jag så där fyrkantig igen, hoppas att jag har fel. Ja, sedan ska timmerhögarna bort !

Varför nöja sig med att vara lite besvärlig när man med lite extrainsats kan vara helt oresonlig?
Senast redigerad av ducatisti lör 22 feb 2014, 00:22, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266795 Tycker kanske att du ska ta med några öl att bjuda på.. för att lätta på stämningen.. kanske kan ni komma överens utan att blanda in polisen.

Avatar Fallback

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

stektlök  
#266819 Han anlägger våtmark som sedan skadar din mark ???!!!.... Obs dokumentera innan, under och efter !
Varsegod säger jag... nu kan du stämma honom och du kommer nog vara segerfavorit i tinget !

Jag är inne nu i att starta ett våtmarksanläggande och det har gått ut skriftligt info och frågan om någon har synpunkter på bygget innan jag fick bygglov. Detta gick ut till alla grannar, kommun, elnätsägare, dikesbolag, kulturminnesenheten på Länsstyrelsen elle vad det heter.

Användarvisningsbild

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#266838
ducatisti skrev:Face2Face, en underskattad och snart bortglömd konst i att lätta på trycket. Att anlita en tredjeperson och sakkunnig låter som en vettig avvägning mellan dörrmatta och polisiär insats.

Ett o b e k r ä f t a t r y k t e "i byn" säger att mina problem är rena västanfläkten mot markägarna på andra sidan (som om det skulle göra mig gladare). "Markprojektet" hos vår gemensamma granne verkar innefatta uppdämning av befintliga avrinningsdiken från deras skog och åkrar, för att samla in vatten till en ny våtmark. Ett behjärtansvärt projekt, även om det kanske handlar om pengar.

Det som lite oroar mig är att även delar av vår skog (delvis slutavverkat och återplanterat bara för något år sedan) ligger endast något högre med avrinning just mot deras marker och är därför beroende av vad de gör i sin tur. Så det blir nog ett F2F besök igen i helgen för att ta del av deras visioner och framför allt se om ryktet stämmer. I så fall utröna om det drabbar även oss om deras plan inte fungerar. Hjälm och stövlar på.

I grund och botten är jag som sagt väldigt positiv till våtmarker, mot försurning, men personer bakom sådana projekt behöver ha genuint intresse, gedigen kunskap, en handlingsplan och koll på lagstiftningen innan man börjar. Våtmarker måste skötas om kontinuerligt för att fungera. Kanske inte minst känna ett informationsansvar mot a l l a sina grannar om det finns risk att de blir negativt berörda. Stämmer mina värsta farhågor blir jag så där fyrkantig igen, hoppas att jag har fel. Ja, sedan ska timmerhögarna bort !

Varför nöja sig med att vara lite besvärlig när man med lite extrainsats kan vara helt oresonlig?


Om en anlagd våtmark påverkar andra markägare, fordras en vattendom. Jag tror att grannar har 12 år på sig att påvisa skada, räknat från våtmarksanläggningens genomförande.

Å andra sidan har upptröms liggande markägare en viss skyldighet att vara med och bekosta rensningar nedströms, ifall uppströms markägare har båtnad av rensning nedströms.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

vetinte  
#266854 A
Senast redigerad av vetinte tis 04 mar 2014, 19:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Olovlig lagring o parkering på min mark

jannee  
#266860 Först bör du dokumentera alla överträdelser, bättre med ett foto för mycket än för lite.
Därefter är det en avvägningsfråga. Hårda eller mjuka linjen.
Kan du blunda för allt, stör det dig egentligen så mycket - ekonomiskt menar jag.
Om inte, tror jag det är bäst att bara blunda.
Efter vad jag förstått lär det inte gå att komma fram via den mjuka vägen, men gör ett SISTA försök.
Allra sista utväg är polisanmälan, men då gäller det att DU verkligen har torrt på fötterna.
Kommer troligtvis att ta hus i helvete.
Räkna också med en låååångdragen historia, kanske flera år.
Risken är att du få ta det civilrättsligt - kan bli dyrt.
Jag anar att du inte bor på fastigheten, oftast räknar man inte med utbo, dessa hör ju inte hemma här, av den orsaken kan man utnyttja deras mark som man vill.
Tyvärr är detta resonemang INTE ovanligt.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).