Logistik, Transport

Timmertransport prissättning

58 inlägg 57305 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

Robert T  
#233206 Jag tycker timmeråkarna lever kvar i det gamla väldigt mycket. Dom flesta har få bilar och få anställda som kör mycket övertid. Det kostar otroligt med pengar! Bruken vill att åkarna ska köra sju dagar i veckan men det vill inte åkarna. Det slutar med att dom tvingas köra extrapass på helgdagar för ännu fler övertidstimmar.

Det som behövs är större åkerier med personal som går skiftgång, som aldrig gör övertid och som har schemalagda helger.

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

Westannpucko  
#272240 Större åkerier är förmodligen lösningen och sänka ersättningen så man får ännu mera jobb ( flera uppdragsgivare ) då har man ju jobb iallafall,
hm låter bekant vänta ja just det konkurs häromdagen

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

larema  
#272345 Då enbilsåkare inte får köra hur mycket som helst, även om dom vill det så är detta inget bra svar.
Att köra för mycket kostar pengar om man blir stoppad. Det kan betyda att din förtjänst dom närmaste veckorna är uppäten av böter.
Så det där om större åkerier är bra, men, varje ekipage går på ca. 2-2,5 miljoner, så skall du ha tio bilar med släp och kran så har du lagt 20-25 miljoner.

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

jannee  
#272349 Digitalkorten sätter stopp för ALL OLAGLIGHET.
Som chaufför är det slut med att tjäna pengar inom åkeribranschen.
Skogsåkarna, dragbilsåkarna och partigodsåkarna är idag strykhundarna.
Marginalerna finns, ja den mellan att gå jämt upp eller förlust, marginalen är =chaufförslönen.
Finns INGA chaufförer som får någon övertidsersättning, de kan vara glada om de kommer upp till avtalsenlig lön. Det är av den orsaken som skogsåkarna oftast är en eller fåbilsåkeri, ägaren och hans fru eller söner kör.
Som chaufför kör du gärna den lagstadgade tiden fullt ut, för att komma upp i en lön du kan leva på.
Skogsåkaren lever idag farligt, kan hur lätt som helst bli av med uppdraget, kommer någon med lägre anbud - vad göra?
Hur en konkurrent kan köra billigare - lätt att förstå, allt handlar om lönekostnaden.

Användarvisningsbild

Re: Timmertransport prissättning

Jeep  
#272350 Så länge man har råd att "pynta" bilen för 100kkr så kan jag inte förstå att man har för dåligt betalt...

Inom industrin skulle vi aldrig göra en investering i den storleksordningen utan att köra skift, drifttimmar måste till för lönsamhet. Inte motivlackar vi våra maskiner heller...

Jag betalar INTE mer för transporten för att timret körs med en bil med motivlack, kromade fälgar 12 X-traljus och 700hk...

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

jannee  
#272357 Jeep, du förstår inte vad det handlar om. Att vara åkare är bara ingen rörelse (företag), det är en livsstil
För en riktig trucker är motivlack, krom + putsning regelbundet betydligt viktigare än ett nytt kök var 40 år.
De pengar åkaren lägger på att ha en fräsch bil tar han från SIN lön.
Du Jeep, om du ser dig runt kanske du kan finna något "normalt" företag (fabrik, industribyggnad). Har de inte planen runt fabriksbyggnaden asfalterad, gräsmattor som t.o.m. kanske klipps på sommaren, häckar, ja t.o.m. trädgårdsmöbler ute på gräsmattan. DETTA tror jag INTE du har något problem med att betala för eller?
Tycker ditt inlägg Jeep inte var speciellt väl genomtänkt, tänk om, tänk rätt.

Användarvisningsbild

Re: Timmertransport prissättning

Jeep  
#272359 När man kastar en sten bland en flock hundar så ylar den som blir träffad... :-) lite ironi... :-)

Jag undrar vem som ska tänka om och tänka rätt men jag förstod att jag skulle trampa på många ömma tår...

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#272361
jannee skrev:Jeep, du förstår inte vad det handlar om. Att vara åkare är bara ingen rörelse (företag), det är en livsstil
För en riktig trucker är motivlack, krom + putsning regelbundet betydligt viktigare än ett nytt kök var 40 år.
De pengar åkaren lägger på att ha en fräsch bil tar han från SIN lön.


Nej, han tar det från företagets resultat. Du tror väl inte han motivlackar med skattade pengar?

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

jannee  
#272362 Jeep jag kan hålla med dig om att de kan verka tokigt med motivlack +20 extraljus o.s.v., men de som håller på med detta är fantaster, och väl värt att veta att det är av deras lön detta tas. INTE kan de av denna orsak höja debiteringen på fraktat gods, de kör som alla andra.
En industri som dock gör denna stora satsning på omgivning, byggnader o.s.v. lägger in det i budgeten och sätter priset på tillverkad vara därefter.
Jeep gör det rätta gå på de industrier som verkligen har det fint runt och i byggnader, ställ dig frågan :Varför ska du vara med och betala för detta.
För vissa åkerier är det inte märkvärdigare med motivlack än att grannen åker runt med sin åkgräsklippare och klipper gräsmattan - helt i onödan eller?
Å andra sidan får du som chaufför en fin lastbil att jobba med är du mer rädd om den än om du får en äldre sliten, vilket i förlängningen kan innebära att åkaren sparar in dessa (i Jeeps uppfattning) onödiga utlägg.
Till sist Mangan, var tror du åkaren tar sin lön - kan du svara på den, är du snäll - tack.

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

jannee  
#272363 Jeep jag kan hålla med dig om att de kan verka tokigt med motivlack +20 extraljus o.s.v., men de som håller på med detta är fantaster, och väl värt att veta att det är av deras lön detta tas. INTE kan de av denna orsak höja debiteringen på fraktat gods, de kör som alla andra.
En industri som dock gör denna stora satsning på omgivning, byggnader o.s.v. lägger in det i budgeten och sätter priset på tillverkad vara därefter.
Jeep gör det rätta gå på de industrier som verkligen har det fint runt och i byggnader, ställ dig frågan :Varför ska du vara med och betala för detta.
För vissa åkerier är det inte märkvärdigare med motivlack än att grannen åker runt med sin åkgräsklippare och klipper gräsmattan - helt i onödan eller?
Å andra sidan får du som chaufför en fin lastbil att jobba med är du mer rädd om den än om du får en äldre sliten, vilket i förlängningen kan innebära att åkaren sparar in dessa (i Jeeps uppfattning) onödiga utlägg.
Till sist Mangan, var tror du åkaren tar sin lön - kan du svara på den, är du snäll - tack.

Användarvisningsbild

Re: Timmertransport prissättning

Jeep  
#272369 En industri (även åkerier) är "tvungna" att sköta området sitt. Inte lägger vi några extra kr på detta och priset på våra produkter sätts på en världsmarknad och vill vi fortsätta leva så är det tyvärr bara att anpassa sig.
Att tro att vi kan bestämma priset på tillverkad vara visar att man lever långt ifrån den bistra verkligheten.

Man kan ju undra om man nu kan välja att köpa 700hk + motivlack på sin lön, då tjänar man inte dåligt :-)

Eftersom jag har alldeles för många bekanta i åkerinäringen så kan jag nog påstå att den branschen behöver tänka om ifall vi ska ha några svenska åkerier framöver...

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

jannee  
#272374 Har själv bara kört i lite mer än 40 år m.a.o. vet inte alls hur branschen fungerar, Jeep är ju insatt, lika bra att jag tiger hälsan still.
Ingen mening att kommentera mer när avundsjukan lyser igenom.

Användarvisningsbild

Re: Timmertransport prissättning

Jeep  
#272378 Inte ett dugg avundsjuk på den branschen... (helt säkert, har nog med problem utan att fundera hur andra har det)

och gamla meriter är inget värda i dagens ekonomi, och det är jag den första att beklaga.

Det är bara synd när man inte tror att förändringarna som sker runt om i världen
ska påverka oss.

Jag skulle gärna åka omkring i en gammal amerikansk lastbil med osynkad låda och ingen servostyrning och inga bromsar på framaxeln, grymt fränt :-) men knappast någon trygg framtid.
Ha det bra jannee

Avatar Fallback

Re: Timmertransport prissättning

jannee  
#272399 En stor skogsåkare härjade en tid i Småland. Flyttade ned firman för att köra Gudrunvirke, bl.a. med utländsk bemanning. När virkeskörningarna var slut avvecklade han firman. Just en skön dj**l.
Det är sådana dj**ar som slår undan benen för seriösa åkare som försöker betala avtalsenliga löner.
Tror att Jeep är medveten om att 80% av godstransporterna på väg framförs av chaufförer från utlandet. Är det så vi vill ha det?
Förmodar att Jeep även är skogsägare, måste då säga att vi skogsägare är lyckligt lottade. Våra redskap blir nämligen för varje år billigare, tvärtom är det för en skogsåkare. Har du en susning om vad en optimalt skogsekipage kostar?
Och du måste ha det bästa för att kunna lasta optimalt.
Dessutom får man inget extra för eventuella överlass - tvärtom.
Köpa en skogsbil och köra till ETT bruk = Ebberöds bank.

Användarvisningsbild

Re: Timmertransport prissättning

Jeep  
#272405 Här håller jag med dig :-)
Det är för dj**t att vi låter andra ta våra jobb och samtidigt verkar alla jobb försvinna utomlands vilket gör att vi snart får försöka sälja konsulttjänster åt varandra vilket ju inte genererar några pengar...

Det är nästan ingen kostnad förknippad med att lägga ner en industri i sverige, till skillnad mot övriga länder i EU.

Utan pappersbruk, sågverk osv behöver vi inga timmerbilar och då får vi stå och sälja julgranar på torget :-(

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).