Logistik, Transport

Vem ska köra allt virke ?

126 inlägg 62355 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166906 Intressant Bertilsson att du har dragit slutsatsen att bara för att jag säger att dom gnäller signalerar det att åkarna är inte missgynnade, dessutom så skulle jag kräva bevis på något jag inte tror finns.

Jag behöver inte bevisa något för dig Bertilsson. Jag har ställt en fråga hur den ekonomiska biten har försämrats under 20 år för åkarna. Du får gärna förklara för mig vad du inte förstår i nedanstående mening.

Jag behöver jag inte driva era frågor bara för att jag har åsikter eller frågor om relevant fakta, inte heller ta fram fakta eftersom jag ställde en fråga om det.

Finns inte mina antaganden så borde det finnas BEVIS eller? Ni som gnäller och som dessutom påstår att ni har kört lastbil i många herrans år kan inte leverera relevant fakta gör inte att ni framstår som trovärdiga :ugeek:


Lär dig det Bertilsson det gäller inte att skrika högst här det gäller att komma med fakta.

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166958
T24X4 skrev:Intressant Bertilsson att du har dragit slutsatsen att bara för att jag säger att dom gnäller signalerar det att åkarna är inte missgynnade, dessutom så skulle jag kräva bevis på något jag inte tror finns.
Du signalerar att det finns ingen kalkyl som bevisar att åkarna har ansträngd ekonomi.
När ingen sådan kalkyl kommer antyder du ensidigt och med större kraft att du har rätt i din uppfattning.

Du skriver på ett sätt som nu visar att det är inte viktigast att bevisa din ståndpunkt nu utan att störa tråden som ville sätta fokus på ett utspel mot åkare.

Läs mitt senaste inlägg.
Kommer inte bättre tecken på din trovärdighet så vidhåller jag min nuvarande uppfattning om din bakgrund och avsikt med inläggen.

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166962 Hahaha... Bertilsson du är för rolig. =)) =)) Skulle jag vilja störa tråden?? Den är jag som vill se fakta om att ekonomin ha blivit sämre för åkarna under 20 år. Jag vet inte vad ditt problem är men du har stora svårigheter att försöka hålla dig till det som är av intresse i denna tråd. Intresset är inte att hela tiden försöka att flytta fokus på något annat som du gör hela tiden. Så länge det inte kan redovisas verklighetsförankrad fakta så kommer jag att tolka det som gnäll oavsett vad du tycker om det. Men eftersom du är så intresserad av att flytta fokus på andra saker så kanske du kan svara på varför du vill göra det? Har du intressen i något av dom stora bolagen som tjänar pengar på att hålla nere åkarnas ersättningar? Har du inte det så skulle du också vara intresserad av att få fram fakta eller?

Du får tro på vad du vill medan jag håller mig till fakta och inte lösa antaganden. Det finns ingenting som tyder på att svensk åkerinäring är nära konkurs. Att det finnes ett fåtal som går mindre bra är helt normalt inom alla branscher.

Har du några svar på nedastående. Du har haft mycket tid på dig att fundera nu.

Varför ska dom inte kunna visa på en tydlig kalkyl om dom vill förändra något? Hur ska man kunna förändra något om man inte kommer med relevant fakta? Tror man att det kommer att bli en förändring om man gnäller att man har en dålig lönsamhet men vill inte visa fakta?

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166963
T24X4 skrev:Hahaha... Bertilsson du är för rolig. =)) =)) Skulle jag vilja störa tråden??

.... Har du intressen i något av dom stora bolagen som tjänar pengar på att hålla nere åkarnas ersättningar? ]
Du skriver åter att du ser inte problem i stort i åkarnas ersättning. Om du anser det gälla för skogsåkarna också så har du i alla fall inte nämnt det. Det är det tråden handlar om.

Du har nu inte svarat på mina framställningar under lång tid.
I ovanstående visar du det jag tyckt mig se en tid i din framställning och som beskriver dig. Därför överlåter jag ordet helt till dig. Du har också ett ansvar ......

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#166972 Jag har inte förväntat mig ett svar ifrån dig eftersom du inte vet vad du pratar om utan bara vill flytta fokus från ämnet. Varför kan ingen visa verklighetsförankrad fakta om hur ekonomin har försämrats dom senaste 20 åren? Kan ingen visa det så har det väl inte blivit någon försämring. Då är det bara gnäll och i slutändan mycket vill ha mer.

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167299 Nyligen var SCA med i nyheterna när Sveriges Radio nämnde om att de hittat SCA bland de storföretag som nolltaxerar.
Har ekonomin då blivit så dålig att aktieägare inte fått något heller senaste åren?
Annars är det väl inte något etiskt lämpligt som SCA gjort.

Kanske var det så dåliga förhållande som gjorde att utspelet vi läst om här mot åkarna var nödvändigt för att hjälpa upp finanserna i SCA?

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167340
Bertilsson skrev:Nyligen var SCA med i nyheterna när Sveriges Radio nämnde om att de hittat SCA bland de storföretag som nolltaxerar.
Har ekonomin då blivit så dålig att aktieägare inte fått något heller senaste åren?
Annars är det väl inte något etiskt lämpligt som SCA gjort.

Kanske var det så dåliga förhållande som gjorde att utspelet vi läst om här mot åkarna var nödvändigt för att hjälpa upp finanserna i SCA?


Jag ser att dina agrument tryter och att du i ett desperat försök gör allt för att flytta fokus från frågan igen. Vissa väljer att blunda för sanningen eftersom den är obekväm och stämer inte sanningen med den egna åsikten så måste man flytta fokus från det med alla medel vilket du klart har visat. Det påminner om Bagdag bob:s handlande.

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167535
T24X4 skrev:Jag har inte förväntat mig ett svar ifrån dig eftersom du inte vet vad du pratar om utan bara vill flytta fokus från ämnet. Varför kan ingen visa verklighetsförankrad fakta om hur ekonomin har försämrats dom senaste 20 åren? Kan ingen visa det så har det väl inte blivit någon försämring. Då är det bara gnäll och i slutändan mycket vill ha mer.


Hej! alla glada !. och nog tycks denna debatt aldrig få sin "ände" ? T24X4 Basunerar ut och skriver om fakta och kalkyler ? , Men då ställer jag samma fråga fast i omvänd riktning : Har du bra och goda siffror att visa ? eller är det som du sa själv ( att du sitter bara och postar på forum ) och det finns inga hot mot den svenska åkerinäringen i skogen ?

Jag är väldigt intresserad av T24X4 s kunskaper / erfarenheter inom rundvirkestrp. så skriv gärna här på tråden om dina kunskaper . och kanske ett "CV " på PM : ))

Det gör nog gott ! att "vi håller oss till ämnet " Men jag måste få pigga upp T24X4 med :


   TS
Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167547 Jag behöver inte redovisa min kunskaper bara för att jag har ställt en fråga. Jag vill se verklighetsförankrad fakta om att det går så dåligt som vissa vill påskina.

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

Lindroth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173124 http://op.se/lanet/ostersund/1.4656717- ... bli-osams-

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173127 Skall man tolka tystanden på T24X4:as fråga som att det är ingen som kan redovisa siffrorna som visar att det har blivit sämre?

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173141
Mangan skrev:Skall man tolka tystanden på T24X4:as fråga som att det är ingen som kan redovisa siffrorna som visar att det har blivit sämre?
Har du läst artikeln och fått någon insikt i problemet där, som du kan ta emot?

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173386
Mangan skrev:Skall man tolka tystanden på T24X4:as fråga som att det är ingen som kan redovisa siffrorna som visar att det har blivit sämre?



Bevisligen så är det så :lol:

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173419
T24X4 skrev:
Mangan skrev:Skall man tolka tystanden på T24X4:as fråga som att det är ingen som kan redovisa siffrorna som visar att det har blivit sämre?



Bevisligen så är det så :lol:
Tråden heter "Vem skall köra allt virke?"
Troligen vill de båda signaturerna ovan hävda att transporterna måste bli billigare. Bästa "vägen" dit kan jag inte peka ut, men att kasta bort lokal erfarenhet som är så värdefull och dessutom inhämtad tillsammans med åkeriföretag och bolag oftast i samma avsikt att ställa upp för varandra, tycker jag är slöseri. Detta har ofta orsakat problem för tredje part, i detta fall skogsägare, när lokalkännedom varit dålig.
- Det förefaller som att de båda signaturerna ovan anser att det har ingen betydelse om vem som kör virket och de artiklar som skrivits och syftats på saknar relevant innehåll.

Jag förutsätter att signaturerna bor i området som SCA ändrar förhållandena i så de står för vad de uppmuntrar här och delar konsekvenserna.

Jag befarar dock att problem som uppkommit vid stormen Gudrun och senare med orutinerad transportpersonal kan uppstå i SCA-området också. Jag syftar på att de tagit fel virkesleverantör. Ännu vanligare har de lastat fel sortiment. Saknat kännedom om vägförhållanden.

Avatar Fallback

Re: Vem ska köra allt virke ?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173440
Bertilsson skrev:
T24X4 skrev:
Mangan skrev:Skall man tolka tystanden på T24X4:as fråga som att det är ingen som kan redovisa siffrorna som visar att det har blivit sämre?



Bevisligen så är det så :lol:
Tråden heter "Vem skall köra allt virke?"
Troligen vill de båda signaturerna ovan hävda att transporterna måste bli billigare. Bästa "vägen" dit kan jag inte peka ut, men att kasta bort lokal erfarenhet som är så värdefull och dessutom inhämtad tillsammans med åkeriföretag och bolag oftast i samma avsikt att ställa upp för varandra, tycker jag är slöseri. Detta har ofta orsakat problem för tredje part, i detta fall skogsägare, när lokalkännedom varit dålig.
- Det förefaller som att de båda signaturerna ovan anser att det har ingen betydelse om vem som kör virket och de artiklar som skrivits och syftats på saknar relevant innehåll.

Jag förutsätter att signaturerna bor i området som SCA ändrar förhållandena i så de står för vad de uppmuntrar här och delar konsekvenserna.

Jag befarar dock att problem som uppkommit vid stormen Gudrun och senare med orutinerad transportpersonal kan uppstå i SCA-området också. Jag syftar på att de tagit fel virkesleverantör. Ännu vanligare har de lastat fel sortiment. Saknat kännedom om vägförhållanden.


Jag har efterlyst FAKTA om att det går så dåligt som timmerbilsåkarna påstår. I länken http://op.se/lanet/ostersund/1.4656717-%20...%20bli-osams- så är det samma tugg som tidigare och ingen FAKTA. Vill inte svenska åkare köra virke säg det rakt ut då till dom berörda. Visa dom FAKTA att nu går det här inte längre. Tror ni verkligen att dom kommer att reagera på gnäll i dagstidningar och höja ersättningen direkt till era krav? Så länge utländska förare kör på lika villkor så ser jag inget hinder för det. Är det ett problem att dom kommer från andra länder gäller det att anpassa sig till det. Det går inte gnälla, buuuuuuääääää..... det kommer estländare och tar all våran körning, vi kommer att gå omkull. Ställ er frågan vad ni har gjort för att anpassa er till det istället. Jag misstänker att ni har inte gjort något alls. Ja... utom att gnälla då. Ni lever inte i en skyddad verkstad. Detta är verkligheten och det gäller för ni att anpassa er till den.


Jag vet inte vad som är största felet, att det inte finns någon sammanhållning bland åkarna eller är det så att vissa åkare inte ska ha ett företag eftersom dom inte kan räkna och använda pengarna till rätt saker. Att båda orsakerna bidrar är det ingen diskussion om.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).