har jag rätt att nyttja "deras" väg vid tex skogssköttsel
Logistik, Transport
servitut på väg
#142635Hej jag har en eller ja flera sommarstugor insprängt i ett skifte och rakt över går en väg som till slut delar sig till dessa tre stugor.Hur fungerar det med tex nycklar till bommen
TS
#142694Har dom satt bommen på din mark?.
Du har nog lite att grejsa ut här med nyttjande/servitutsrätter, och utan egen kännedom runt detta (?), så är det lantmäteriet du ska vända dig till.
Du har nog lite att grejsa ut här med nyttjande/servitutsrätter, och utan egen kännedom runt detta (?), så är det lantmäteriet du ska vända dig till.
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.
#142708Om det inte finns någon överenskommelse så tillhör vägen markägaren. Dock är det troligt att sommarsugeägarna fått muntlig tillåtelse att bygga väg, om de bekostat vägbygget på din fastighet så kommer de att häva att det finns en överenskommele.
Om ni inte kan finna någon skriftlig dokumentation av överenskommelsen så kommer ord stå mot ord. Det är därför det är så bra med skriftliga överenskommelser som sedan fastställts som servitutsavtal. Markägaren bör ju alltid ha rätt att nyttja väg på sin mark mot deltagande i underhåll eller bidrag till vägkassa.
Om ni inte kan finna någon skriftlig dokumentation av överenskommelsen så kommer ord stå mot ord. Det är därför det är så bra med skriftliga överenskommelser som sedan fastställts som servitutsavtal. Markägaren bör ju alltid ha rätt att nyttja väg på sin mark mot deltagande i underhåll eller bidrag till vägkassa.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).