Logistik, Transport

servitut på väg

5 inlägg 4104 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

servitut på väg

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142635 Hej jag har en eller ja flera sommarstugor insprängt i ett skifte och rakt över går en väg som till slut delar sig till dessa tre stugor.Hur fungerar det med tex nycklar till bommen
har jag rätt att nyttja "deras" väg vid tex skogssköttsel :?:



   TS
Avatar Fallback

Re: servitut på väg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142636 Har de stängt av trafik på din mark? Liten bild tror jag skulle vara bra.

Avatar Fallback

Re: servitut på väg

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142639 ja dom har satt en bomm som jag inte har nyckel till men jag har inte frågat efter en heller.
Men har jag rätt att ha en nyckel och bruka vägen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: servitut på väg

Skogshuggarn  
#142694 Har dom satt bommen på din mark?.

Du har nog lite att grejsa ut här med nyttjande/servitutsrätter, och utan egen kännedom runt detta (?), så är det lantmäteriet du ska vända dig till.

Användarvisningsbild

Re: servitut på väg

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#142708 Om det inte finns någon överenskommelse så tillhör vägen markägaren. Dock är det troligt att sommarsugeägarna fått muntlig tillåtelse att bygga väg, om de bekostat vägbygget på din fastighet så kommer de att häva att det finns en överenskommele.

Om ni inte kan finna någon skriftlig dokumentation av överenskommelsen så kommer ord stå mot ord. Det är därför det är så bra med skriftliga överenskommelser som sedan fastställts som servitutsavtal. Markägaren bör ju alltid ha rätt att nyttja väg på sin mark mot deltagande i underhåll eller bidrag till vägkassa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).