lör 27 jun 2020, 22:55#652341
Mangan skrev:Ah, okej för lite större enskilda vägar som går till byar på landet finns det bidrag, ganska frikostiga har jag för mig? Jag tänkte på de som bara betjänar skog och nästintill obebodda torp.
Ja. Det är ett märkligt talande om bidrag till skogsbilvägar här. För vanliga skogsbilvägar finns inga bidrag som jag känner till. Man kan få bidrag för en skogsväg som leder fram till ett permanentboende. Vilken sträcka man skall få bidrag för justeras var femte år.
Vid vår fastighet finns en väg på några kilometer där det varierar mellan decennierna hur långt in någon bor permanent. Ett tag fick vägföreningen bara bidrag för en knapp kilometer. Sen lyckades vi hyra ut ett gammal ödetorp längst in till någon som ville bo där permanent, så nu får vi bidrag för hela vägen för att hålla den i ordning. Man får en viss mängd statliga pengar. I vår kommun skjuter sedan kommunen till en schablonsumm (betydande) när man väl har fått det statliga beslutet om bidrag. Men det varierar.
Så på grund av detta har vi en bra väg med årligt underhåll. Övriga skogsbilvägar lägger vi ner så mycket pengar vi har råd på. För oss känns det omöjligt att till en rimlig kostnad hålla de övriga vägarna till nivå 1, utan vi siktar på 2 (d.v.s begränsad tillgång med släp). Då lägger vi ändå ner över 50 000 SEK om året bara på skogsbilvägar på en fastighet med på drygt 200ha (vägen med bidrag ej inräknat, den sköter vägföreningen om).