Logistik, Transport

Vem ska köra allt virke ?

126 inlägg 67708 visningar 12 följer Svara, dela mm...  

Re: Vem ska köra allt virke ?

Engelthon  
T24X4 skrev: Det går inte gnälla, buuuuuuääääää..... det kommer estländare och tar all våran körning, vi kommer att gå omkull. Ställ er frågan vad ni har gjort för att anpassa er till det istället. Jag misstänker att ni har inte gjort något alls. Ja... utom att gnälla då. Ni lever inte i en skyddad verkstad. Detta är verkligheten och det gäller för ni att anpassa er till den.

Egentlige skulle du ha en käftsmäll! Men jag nöjer mig att konstatera att du är hjärndö :lol:

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Engelthon skrev:
T24X4 skrev: Det går inte gnälla, buuuuuuääääää..... det kommer estländare och tar all våran körning, vi kommer att gå omkull. Ställ er frågan vad ni har gjort för att anpassa er till det istället. Jag misstänker att ni har inte gjort något alls. Ja... utom att gnälla då. Ni lever inte i en skyddad verkstad. Detta är verkligheten och det gäller för ni att anpassa er till den.

Egentlige skulle du ha en käftsmäll! Men jag nöjer mig att konstatera att du är hjärndö :lol:

Konstaterar att jag hittade mitt i prick med min kommentar. =)) =)) =))

Lindroth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
T24X4 skrev:
Mangan skrev:Skall man tolka tystanden på T24X4:as fråga som att det är ingen som kan redovisa siffrorna som visar att det har blivit sämre?

Bevisligen så är det så :lol:

Gå in på http://www.lastbilsfoton.se/swe/foto-ty ... ?cat=&pg=1 under varje bild står ett företagsnamn sök sedan på http://www.allabolag.se så får ni se siffror, bra eller dåliga får ni avgöra själv.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bertilsson skrev:
Mangan skrev:Skall man tolka tystanden på T24X4:as fråga som att det är ingen som kan redovisa siffrorna som visar att det har blivit sämre?
Har du läst artikeln och fått någon insikt i problemet där, som du kan ta emot?

Varför skulle jag vilja det? Jag bara konstaterar att T24X4 har rätt.

Användarvisningsbild

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Lindroth skrev:
T24X4 skrev:

Bevisligen så är det så :lol:

Gå in på http://www.lastbilsfoton.se/swe/foto-ty ... ?cat=&pg=1 under varje bild står ett företagsnamn sök sedan på http://www.allabolag.se så får ni se siffror, bra eller dåliga får ni avgöra själv.

INGEN ska klaga på ekonomi $-) så länge ALLA bilar verkar vara motiv lackerade eller är motiv lacken viktigare än lön / lönsamhet ??? B-)

MNskog  
INGEN ska klaga på ekonomi $-) så länge ALLA bilar verkar vara motiv lackerade eller är motiv lacken viktigare än lön / lönsamhet ??? B-)

Skulle skördare/skotare börja motivlackas så sjunker kalkyltimpriset direkt..........

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Mangan skrev:Varför skulle jag vilja det?
Den korta texten signalerar ointresse för att sätta sig in i problemet.
Att bo långt från problemet gör det lätt att "tycka".

För min del har jag genom arbete med SCA och problem med Skogssällskapet sett hur dessa företag överdebiterar plantor, markberedning och i eget syfte orsakar markägare skador och kostnader i eget syfte. Med detta menar jag att "fattiga" och omotiverade transportörer som "ser emellan fingrarna" gynnar inte skogsägare.

Det har också upptäckts att åkare utnyttjat företagens dålig kontroll för egen vinning och det går ut över skogsägarna.
Oväntat snabbt gör bolag och åkare upp i godo för att inte offentlighet i tinget skall avslöja den ihåliga verksamheten på båda ställena.

Ekonomiskt svaga motparter är inte bra i längden om bra jobb skall göras.

Bertilsson skrev:
Att bo långt från problemet gör det lätt att "tycka".

För min del har jag genom arbete med SCA och problem med Skogssällskapet sett hur dessa företag överdebiterar plantor, markberedning och i eget syfte orsakar markägare skador och kostnader i eget syfte. Med detta menar jag att "fattiga" och omotiverade transportörer som "ser emellan fingrarna" gynnar inte skogsägare.

Det har också upptäckts att åkare utnyttjat företagens dålig kontroll för egen vinning och det går ut över skogsägarna.
Oväntat snabbt gör bolag och åkare upp i godo för att inte offentlighet i tinget skall avslöja den ihåliga verksamheten på båda ställena.

Ekonomiskt svaga motparter är inte bra i längden om bra jobb skall göras.

Du tog inte med hela hans utlåtande som var.

Mangan skrev: Varför skulle jag vilja det? Jag bara konstaterar att T24X4 har rätt.

Det behöver inte vara ointresse om han vet att jag har rätt. Ingen har hittills bevisat att jag har fel.

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
T24X4 skrev:Det behöver inte vara ointresse om han vet att jag har rätt. Ingen har hittills bevisat att jag har fel.
Det tyder dock på på ointresse av att ha god insikt i frågan.
Det sista uttrycket står bara i huvudsak för diskussionsmässig poäng. Räcker det som bevis?

Det jag försökt peka på är även andra viktiga ingredienser som jag vet skogsägare vill ha tillgodosedda. (Södra fick på pälsen i östra Småland för detta.)

Kvalitet i arbetet.
Samtalsmöjlighet vid behov.
Kunskap som även kompletterats med längre erfarenhet. (Vi ser effekter av ex. plantörer och röjare som jobbar i 4 månader med uppgifter och sen i huvudsak bara reser hem. Plantorna drunknar i stor omfattning i hålor.)

Det har nämnts om överflödig finish i transportbranschen. Gör inte samma misstag som andra branscher som inte kan attrahera duktigt folk. (Alla ungdomar är idag inte som ni som lever på kaffe och smörgås och accepterar enklaste utrustning, bara det blir billigt för "firman".)

Bertilsson skrev:Det tyder dock på på ointresse av att ha god insikt i frågan.
Det sista uttrycket står bara i huvudsak för diskussionsmässig poäng. Räcker det som bevis?

Det har nämnts om överflödig finish i transportbranschen. Gör inte samma misstag som andra branscher som inte kan attrahera duktigt folk. (Alla ungdomar är idag inte som ni som lever på kaffe och smörgås och accepterar enklaste utrustning, bara det blir billigt för "firman".)

Att läsa samma tugg hela tiden ger inte god insyn i frågan. Läser man samma sak hela tiden och inte annan fakta så börjar man till slut på att tro att det här är det enda rätta.

Frågar man ungdomen så kommer dom flesta att svara, heller bra lön och enkelfärgad bil än en motivlackad bil och lägre lön. Kassörskan nöjer sig inte med svaret att jag kör minsann en motivlackad lastbil, vill man handla mat så är det med pengar. Sen finns det andra orsaker också till att man har svårt eller lätta att få tag i arbetskraft.

Användarvisningsbild

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173579Ett intressant och viktigt ämne men tråden är inte spårbar längre.. kom ihåg att inte mata trollen.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Bertilsson skrev:

Att texten är kort beror på att du kortade den. Det signalerar att du har inget svar på grundfrågan.

De som påstår att åkarna har det sämre nu, får gärna visa detta. Hitintills har ingen gjort det. Så T24X4 har rätt.

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173598Jag fick en gång frågan vad jag skulle göra om jag fick enmiljon.Jag svara att då skulle jag börja köra i skogen så länge pengarna räckte. :grin:

Användarvisningsbild

loppan  
#173617Man kan i princip säga att tonpriset har stått still inom transportbranchen där man befraktar per ton de senaste tretto åren.
Men i dag så lastar man 38-40 ton mot 30-32 ton på åttiotalet.
Det är inte så svårt att räkna ut att i fast penningvärde då är priserna på väg neråt.
Jag sysslar inte med virkes transporter utan spannmål och vi brukar ha skogsåkar branchen som
måttstock vilka priser det inte får bli på tippsidan.

Virkesbilarna ligger ofta 15-20% under de priser vi arbetar med och det är för oss på en obegripligt låg nivå.
Att man klarar att köra så billigt klarar man genom att sänka de fasta kostnaderna per mil genom ökad nytjandegrad,skiftkörning.

Genom att korta avskrivningstider och köra hårdare kommer man lite billigare undan men hamnar lätt i ett ekorrhjul då man på nytt måste nyinvestera,dessutom stiger reparationskostnaderna
per mil vid högre nytjandegrad på en bil.

Att det kommer utländska åkare är inte problemet utan att konkurensvilkoren inte blir de samma.
Det är det som är problemet.
Så vad en åkare säger när han svär över de där öststatarna tex är att man konkurerar på en lokal marknad på olika villkor.

Svensk åkerinäring står snart vid en brytpunkt då det kommer att ske stora förändringar på en tio
års tid.
Regelverk,bränslepriser och avgifter i sverige skärps och haltar i jämförelse med andra europeiska länder från öst.

Som exempel så har i princip alla svenska och även västeuropeiska trailer åkare utrotats.
Det är en företeelse som sprider sig vidare till andra grenar inom åkerinäringen, även skogen.

Det är svårt att möta en konkurrent när villkoren inte är samma.

Engelthon  
T24X4 skrev:
Engelthon skrev:

Konstaterar att jag hittade mitt i prick med min kommentar. =)) =)) =))

Tror inte det!! Men som du skriver så försöker du vara en besserwisser ute efter att bråka på forumet det kallar jag hjärndött.

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).