Logistik, Transport

Hur håller ni koll på förbrukning och lager i det småskaliga

27 inlägg 4628 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Hur håller ni koll på förbrukning och lager i det småska

alexanderdoss  
#904915Tänkte bara runda av tråden från min sida.

Stort tack för alla exempel och resonemang som kommit upp. Det blev väldigt tydligt att det finns många fungerande sätt att lösa vardagslogistik i det småskaliga – listor, Excel, buffertlager, rutin och erfarenhet. Mycket av det här känner jag igen från mitt eget sätt att jobba.

Anledningen till att jag ställde frågan från början var att jag själv börjat bygga ett litet verktyg för just det här, baserat på exakt de problem och lösningar som kommit upp i tråden. Inte tänkt som något affärssystem, utan mer som ett digitalt minne för förbrukning, inköp och var grejer faktiskt finns, när Excel och lappar börjar bli lite spretiga.

Om någon är nyfiken och vill kika eller ge feedback så finns det här:
https://farmstock.se

Annars tack igen för alla konkreta inspel – det var precis den här typen av verkliga exempel jag var ute efter.

TS

JoTh  
alexanderdoss skrev:Det där är egentligen ett klassiskt och fullt fungerande sätt att lösa det på – buffert istället för koll.

Fördelen är ju precis som du säger att det är robust även när minnet sviker, nackdelen är att man binder kapital och ofta inte riktigt vet hur mycket som faktiskt går åt över tid.

För vissa är det en helt rimlig avvägning, särskilt när det handlar om kritiska saker som inte får ta slut.

Det jag själv tycker är intressant att utforska är om man kan få samma trygghet, men med lite bättre överblick över förbrukning och historik – utan att behöva dubblera allt i hyllan.

Vet inte vem du åsyftar som inte har koll.
Själv anser jag mig ha stenkoll genom planerade större inköp.
Filterlistor och övriga förbrukningsartiklar finns med färdiga lathundar med artikelnummer och utan svammel och felbeställningar.
Räntekostnader på förbrukningsartiklar är bara till för blinda ekonomiska teoretiker.
Rätt sak på rätt plats i rätt tid till minimal arbetsinsats ger vida högre vinst än ränta på bundet kapital med hänsyn även till årlig inflation. Beställning, betalning, bokföring av fler fakturor och onödiga fraktlösningar äter tid och kostnader vilket oftast inte en ekonom klarar av att kalkylera på ett nyanserat sätt. Oftast glöms nedlagd tid bort att ses som en kostnad.
Av samma anledning och synsätt veckohandlar jag i största möjliga mån mat på Ica för att förenkla vardagen. Enligt den nota som förs löpande innan besök på affären. 😎

Användarvisningsbild

Elis76  
#904950Ja tycker som @JoTh.
Varför ändra på något som fungerar och i mitt fall fungerat i 30+ år.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#904951att man "gick på den lätta"

nyskapat konto som ställer en fråga om något iof relevant för forumet, och sen försöker sälja en produkt anpassat till det.

är det okej på forumet? @fredrik reuter

Användarvisningsbild

Styrbjörn  
#904953Framförallt som de flesta av användarens svar andas chatgpt.

Alla svar följer samma struktur och logik samt inställsamma ordval.

Tröttsamt med illa dold och automatiserad marknadsföring

Användarvisningsbild

alexanderdoss  
#904959Okej, jag hör er.

Det var inte min intention att smyga in marknadsföring eller att ifrågasätta arbetssätt som uppenbart fungerar väldigt bra för många här. Flera av er har haft fungerande rutiner i decennier, och det är inget jag försöker “förbättra”.

Jag startade tråden för att höra hur folk faktiskt gör i vardagen, inte för att övertyga någon att byta system. I efterhand inser jag att tonen i mina svar blev för putsad och analyserande. Jag var bara ute efter att se vart det bär och vart det brister för att få feedback.

Jag har skrivit svaren själv, men ja – jag har tagit hjälp med formulering ibland, och det landade uppenbarligen fel i forumkontexten. Det tar jag till mig.

Jag tänker inte driva detta vidare här. Tack till er som delade konkreta exempel och erfarenheter – det var det som var poängen med tråden från början.

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Styrbjörn skrev:Framförallt som de flesta av användarens svar andas chatgpt.

Alla svar följer samma struktur och logik samt inställsamma ordval.

Tröttsamt med illa dold och automatiserad marknadsföring

Reagerade också på upprepat svammel.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#905016Jag läste svaren först efter att jag läst ”camaros” kommentar och fick mig ett riktigt gott skratt..🤣 🤣🤣🤣🤣🤣

Användarvisningsbild

Camwood  
#905017Intressant tråd som mynnar ut i att antagligen har men ett gott minne och kommer ihåg saker att inhandla eller så är man mera glömsk.
( brukar komma med åren). Ha saker på lager låter ju bra men tar inte i beaktning inbrottsrisken! Jag har haft ett inbrott och dom tog allt av värde i stora verkstaden, snickeri,sågverk,hyvleri mm och då menar jag allt! Till o med en elmotor som stod på en pall ( jag bygger om en torrklyv) 18,5 kw vägde minst 140 kg????
Den lyckas dom baxa ut igenom en liten gångdörr? Hjullastaren stod i verkstaden var nog för stor men dom försökte sno batterierna i den men fortsatte inte.
Ja oljor och förnödenheter försvann naturligtvis men även vattenpump i pannrum i verkstaden plus dom flesta koppar rör. Ja och naturligtvis alla kopparkablar både lösa och fasta ( svetskablar avklippta på stora svetsar den lilla bärbara svetsen åkte med)
Ett gnäll inlägg från mig men vill bara uppmärksamma er på inbrottsrisken i era verksamheter.
Nu köper jag så lite det bara går med förnödenheter ( just in time) och bara billiga verktyg på biltema,

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905020Imponerad att en sådan "icke-fråga" kan få sånt genomslag. Brist på relevanta ämnen? Men att ha ett extra kaffepaket hemma är ju bra.

Bond.J  
#905213Även om TS hade dolda motiv, så är det bra att tänka till kring hur väl företaget klarar svängningar på utbudssidan.

Lager = försäkring. Det är sällan någon ekonom klagar över kostnader för försäkringar fast man nästan aldrig får ut så mycket man har betalat in. Det kommer ju nya störningar likt covid-epidemin. De verksamheter som använde det då moderna "just in time" körde fast, medan de som insåg att räntekostnad på lager är försumbar i förhållande till vad ett stillestånd kostar kunde navigera vidare med styrfart. Imorgon kanske USA bombar Iran, och då blir det störningar på allt som är kopplat till olja. I bästa fall bara prispåverkan, och i sämre fall en utbudspåverkan.

Naturligtvis är det bra att ha koll på sina förbrukningsartiklar, men eftersom vi inte kan kontrollera utbudssidan, så menar jag att lager är det moderna sättet att försäkra sig mot stillestånd, INTE avancerade datasystem som bygger på att utbudet är intakt, och att internet alltid finns tillgängligt.

Användarvisningsbild

alexanderdoss  
#905223Jag tror egentligen inte att det ena utesluter det andra. Lager är absolut en försäkring mot stillestånd, särskilt i en allt mer stökig värld.

Men utan någon form av överblick är risken stor att man tror att man har marginaler som i praktiken redan ätits upp. För mig handlar system inte om att ersätta lager, utan om att se till att bufferten faktiskt finns kvar när den behövs.

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).