Logistik, Transport

Hur håller ni koll på förbrukning och lager i det småskaliga

27 inlägg 4624 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Tråden handlar om hur mindre skogsbruk och gårdar hanterar logistiken kring förbrukningsvaror som diesel, kedjeolja, reservdelar och foder. Flera användare delar sina metoder för att hålla koll på lager, undvika onödiga inköp och planera förbrukning, från enkla listor i telefon eller på papper till buffertlager med årsupplysta mängder. Några betonar vikten av rutiner och erfarenhet, medan andra förespråkar större lager för att undvika stillestånd, särskilt under vintern eller vid oförutsedda händelser. Diskussionen tar även upp för- och nackdelar med digitala verktyg jämfört med manuella system.

En del användare ifrågasätter trådens syfte och misstänker dold marknadsföring, vilket leder till en kort konflikt där trådskaparen förklarar sin avsikt och ber om ursäkt för tonläget. Andra lyfter fram vikten av buffertlager som försäkring mot störningar i leveranskedjor, medan några anser att det viktigaste är att ha ordning och disciplin i sina system, oavsett format. Diskussionen berör även risker som inbrott och vikten av att anpassa metoder efter egna behov och omständigheter.

Slutsatsen är att det finns många fungerande arbetssätt för lagerhantering i småskalig skogs- och gårdsdrift, där valet av metod beror på personliga preferenser, erfarenhet och den omgivande kontexten. Digitala hjälpmedel kan komplettera traditionella rutiner men ersätter inte vikten av disciplin och nätverk. Diskussionen avslutas med ömsesidig respekt för olika lösningar och en insikt om att trygghet och överblick är centrala mål.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥 3/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟨 2/5
🎭 Tonalitet: Överlag saklig och erfarenhetsbaserad, med en kortare konflikt kring misstankar om marknadsföring.
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2026-02-11 19:21 | data: 1)
Användarvisningsbild

Hur håller ni koll på förbrukning och lager i det småskaliga

alexanderdoss  
#904816Jag är nyfiken på hur ni som kör mindre skogsbruk/gård löser logistiken i praktiken.

Jag tänker på saker som diesel, kedjeolja, reservdelar, slitdelar, foder/strö (för er som även har djur), utsäde, mm.

För mig har det ofta blivit någon form av mental check, lappar, eller “jag köper när jag ändå är iväg” – vilket funkar tills det inte gör det. Antingen tar något slut vid fel tillfälle, eller så står man med dubbelt upp.

Hur gör ni för att:
– veta vad som faktiskt finns hemma
– undvika onödiga resor/inköp
– ha lagom nivå, inte för mycket och inte för lite

Kör ni helt på rutin/erfarenhet, eller har ni något system som faktiskt funkar över tid?

TS

Re: Hur håller ni koll på förbrukning och lager i det småska

alias  
alexanderdoss skrev:Jag är nyfiken på hur ni som kör mindre skogsbruk/gård löser logistiken i praktiken.

Jag tänker på saker som diesel, kedjeolja, reservdelar, slitdelar, foder/strö (för er som även har djur), utsäde, mm.

För mig har det ofta blivit någon form av mental check, lappar, eller “jag köper när jag ändå är iväg” – vilket funkar tills det inte gör det. Antingen tar något slut vid fel tillfälle, eller så står man med dubbelt upp.

Hur gör ni för att:

Kör ni helt på rutin/erfarenhet, eller har ni något system som faktiskt funkar över tid?

Känner jag att t.ex. 20 L-dunken med 2T-aspen eller sågkedjeolja börjar bli oroväckande lätt när man fyller upp kombidunken under helgen så gör jag en notering i min inköpslista för skogsbruket som jag har i telefonen och sen kollar jag på den när jag är i stan och jobbar under veckan och svänger förbi och fyller på lagret så att det finns till nästa helgs skogsarbete.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Elis76  
#904825Jag gör som @Alias

Jag har en lista med sådant jag behöver inhandla både på kort och lång sikt.

Listan innehåller allt som jag behöver: - till skogsbruket, verktyg, persedlar, för underhåll av mina byggnader, etc. etc.

Senast köpte jag stora gångjärn på Hornbach till dubbeldörrarna till min vedbod.

Användarvisningsbild

alexanderdoss  
alias skrev:
alexanderdoss skrev:Jag är nyfiken på hur ni som kör mindre skogsbruk/gård löser logistiken i praktiken.

Hur gör ni för att:

Känner jag att t.ex. 20 L-dunken med 2T-aspen eller sågkedjeolja börjar bli oroväckande lätt när man fyller upp kombidunken under helgen så gör jag en notering i min inköpslista för skogsbruket som jag har i telefonen och sen kollar jag på den när jag är i stan och jobbar under veckan och svänger förbi och fyller på lagret så att det finns till nästa helgs skogsarbete.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Det där låter som ett väldigt rimligt arbetssätt, särskilt när man har tydliga helg-/vardagsrutiner.

Att notera direkt i telefonen när man märker att något börjar bli lätt är ju egentligen nyckeln – då slipper man både panikköp och onödiga resor.

Av ren nyfikenhet: har det hänt någon gång att något ändå blivit liggande på inköpslistan och glömts bort, eller sitter tajmingen rätt för dig i vardagen?

TS
Användarvisningsbild

alexanderdoss  
Elis76 skrev:Jag gör som @Alias

Jag har en lista med sådant jag behöver inhandla både på kort och lång sikt.

Listan innehåller allt som jag behöver: - till skogsbruket, verktyg, persedlar, för underhåll av mina byggnader, etc. etc.

Senast köpte jag stora gångjärn på Hornbach till dubbeldörrarna till min vedbod.

Det där känns igen – när man väl har en lista som samlar allt så blir det mycket lugnare i vardagen.

Det du beskriver låter som att listan egentligen spänner över flera olika “områden” samtidigt – skog, bygg, underhåll, personligt – men ändå funkar eftersom du har överblick.

Av nyfikenhet: hur gör du för att hålla listan aktuell över tid?
Tänker t.ex. när något blir köpt, ändras i planeringen, eller när saker används snabbare/långsammare än man tänkt.

TS

alias  
alexanderdoss skrev:
alias skrev:

Hur gör ni för att:

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Det där låter som ett väldigt rimligt arbetssätt, särskilt när man har tydliga helg-/vardagsrutiner.

Att notera direkt i telefonen när man märker att något börjar bli lätt är ju egentligen nyckeln – då slipper man både panikköp och onödiga resor.

Av ren nyfikenhet: har det hänt någon gång att något ändå blivit liggande på inköpslistan och glömts bort, eller sitter tajmingen rätt för dig i vardagen?

Vid några tillfällen har det väl hänt att man missat att handla något som stått på listan, men då har det i regel gått att lösa då flera grannar och släktingar i närområdet också bedriver skogsbruk och kunnat låna ut det som fattats. Tjänster och gentjänster!

MVH
Alias

Användarvisningsbild

alexanderdoss  
#904837Det där är ett väldigt bra exempel på hur det fungerar i praktiken – och också varför det ändå kan fallera ibland, trots listor och rutiner.

Att kunna lösa det via grannar och gentjänster är ju guld värt, och funkar så länge man har den typen av nätverk runt sig. Samtidigt är det intressant att du beskriver att det inte är listan i sig som är problemet, utan att den ibland inte följer med hela vägen till inköp.

Det är precis den typen av situationer som fick mig att börja bygga ett enkelt verktyg för överblick över förbrukning och lager, främst tänkt för små gårdar och markägare, där man vill slippa hålla allt i huvudet eller på flera listor.
Det ersätter inte rutiner eller sunt förnuft, utan är mer tänkt som ett komplement när vardagen blir rörig eller när man inte är ensam om att använda grejerna.

Jag kör det i liten skala just nu och försöker få ärlig feedback.
Om du (eller någon annan) är nyfiken på att kika och säga om det tillför något eller mest känns överflödigt, så visar jag gärna.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
alexanderdoss skrev:Det där känns igen – när man väl har en lista som samlar allt så blir det mycket lugnare i vardagen.

Det du beskriver låter som att listan egentligen spänner över flera olika “områden” samtidigt – skog, bygg, underhåll, personligt – men ändå funkar eftersom du har överblick.

Av nyfikenhet: hur gör du för att hålla listan aktuell över tid?
Tänker t.ex. när något blir köpt, ändras i planeringen, eller när saker används snabbare/långsammare än man tänkt.

Jag har listan som ett word-dokument i min dator och har även printat ut den på ett A4-ark som jag har satt upp på kylskåpsdörren.
Kommer jag på något som behöver köpas så lägger jag till det på listan och när jag köper något som finns på listan stryker jag över det.
Vid behov skriver jag ut en ny A4-lista och sätter upp.

Det som kom upp förra veckan på listan är att köpa ett gångjärn på Bauhaus till en av köksluckorna hemma.

För övrigt har jag även en investeringsplan och en underhållsplan för min gård på samma sätt som jag även har en skogsägarplan.

Det blir rutin på samma sätt som att man går till tandläkaren, besiktar bilen, etc. med en viss regelbundenhet.

Användarvisningsbild

alexanderdoss  
#904859Det där är ett väldigt strukturerat arbetssätt, och det märks att du har tänkt igenom helheten – särskilt att du har både investerings- och underhållsplan vid sidan av.

Det du beskriver är egentligen ett system som fungerar just för att du är konsekvent och har rutinen i ryggraden: listan finns synlig, den uppdateras löpande och du tar dig tiden att hålla den aktuell.

Det som jag själv tycker är intressant i sammanhanget är att mycket av värdet sitter i själva disciplinen, inte i formatet. Word, papper, Excel – det spelar mindre roll så länge samma person bär strukturen.

Där brukar friktionen börja först när fler ska använda samma information, eller när man vill kunna se tillbaka utan att behöva gå igenom gamla utskrifter och dokument. Men i den form du beskriver är det ett väldigt sunt och beprövat sätt att jobba.

TS

JoTh  
#904863Planerar och inhandlar årsförbrukning på oljor filter, fläktremmar, grävmaskinständer övriga slitdelar mm för service på större maskiner, samt sågkedjor, röjklingor, filar i storpack etc.
Aspen 2T i 25L och lite mer udda special oljor som för mig tex ATF, W30 mm finns tex alltid en full extra 20L dunk.
När det närmar sig att börja tulla på den finns tid för påfyllning innan det blir tomt utan extra tidspillan och oplanerade resor.
Smörjmedel glykol etc brukar det alltid vara extra kampanj på vår och höst och fri frakt, det uppväger att ha en årsförbrukning i eget lager för egen del.
Samt täcker bra för oförutsedda mindre haverier.
Skönt med vetskap att bränlefilter etc alltid finns hemma speciellt vintertid.
Har även kompromissat och sett över olika oljekvaliter, så vissa maskiner får lite i överkant vad som behövs för att dra ned på varianter.
Spar både stillestånd, tid, rese och fraktkostnader,
så upplägget passar mig bra.
Övrig ej brådskande förbrukningsvaror finns det en nota på för olika leverantörer.
Enkelt att komplettera från den listan om några ej planerade reservdelar måste beställas lite brådskande från något håll. Tycker mig fått bättre flyt i arbetet och koll på både tidspillan, förbrukning och kostnad efter lite justeringar över tid.

Användarvisningsbild

alexanderdoss  
#904869Det där är ett väldigt genomtänkt upplägg, och det märks att det är justerat över tid utifrån verklig användning.

Årsförbrukning, extra dunkar på kritiska oljor och att utnyttja kampanjperioder är ju i praktiken ett sätt att minimera både stillestånd och onödiga resor – särskilt vintertid.

Det intressanta i det du beskriver är att du redan har flera lager av “säkerhet”:
– buffert hemma
– färre varianter genom kompromiss på oljekvaliteter
– och noteringar hos leverantörer för det som inte är akut

Det är ofta först när man ser helheten så här som man märker hur mycket tid och kostnad som faktiskt sparas jämfört med att handla ad hoc.

Låter som ett arbetssätt som sitter just för att det är anpassat efter dina maskiner, din förbrukning och ditt tempo.

TS

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#904874Köp två av varje! Ex två dunkar kedjeolja, luftfilter mm.
Dyrt vid första köp men när minnet sviker så finns reserv.
Går även att applicera på hushållet 🙂

Användarvisningsbild

alexanderdoss  
#904875Det där är egentligen ett klassiskt och fullt fungerande sätt att lösa det på – buffert istället för koll.

Fördelen är ju precis som du säger att det är robust även när minnet sviker, nackdelen är att man binder kapital och ofta inte riktigt vet hur mycket som faktiskt går åt över tid.

För vissa är det en helt rimlig avvägning, särskilt när det handlar om kritiska saker som inte får ta slut.

Det jag själv tycker är intressant att utforska är om man kan få samma trygghet, men med lite bättre överblick över förbrukning och historik – utan att behöva dubblera allt i hyllan.

TS
Användarvisningsbild

Camaro1969  
#904878har alltid lager av det mesta, kedjor klingor oljor och bränsle

diesel brukr jag alltid ha 1-2 dunkar hemma som är fylld, roterar 3-4 dunkar

aspen har jag 1 25 litersdunk och några 5 liters, när 25 litarn börjar bli tom fyller jag över i 5 liters och sedan tankar upp 25 litersen i stan

oljor har jag 20 litersdunkar av olika sorter, brukar ha 1-2 fulla jämnt och inventerar när det är swedoldagen så får man fylla på...

kedjor och klingor i en hylla brukar ha minst 5 nya av varje sort

men jag är en hoarder så hellre för mycket än för lite :)

Användarvisningsbild

alexanderdoss  
#904880Det där är egentligen ett väldigt konsekvent system – mycket buffert, tydlig rotation och fasta tillfällen för påfyllning.

Fördelen är ju uppenbar: nästan noll risk för stillestånd, och man slipper stressköp när något tar slut.

Samtidigt blir “hellre för mycket än för lite” också ett aktivt val: bundet kapital, mycket som ska hållas koll på och en del beslut som tas på känsla snarare än faktisk förbrukning. För vissa är det helt rätt väg, särskilt när driftsäkerhet är viktigast.

Det är intressant hur många olika lösningar i tråden som i grunden försöker lösa samma sak – trygghet i vardagen – men med olika avvägningar mellan lager, minne, disciplin och överblick.

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).