Logistik, Transport

Hur billigt kan man göra en enkel skogsväg?

20 inlägg 19602 visningar 7 följer Svara, dela mm...   

Re: Hur billigt kan man göra en enkel skogsväg?

Kiwisailor  
#764744 Den tilltänkta vägen i fråga ligger till största delen inom strandskydd. Jag gissar att det försvårar jobbet? Hur går man tillväga då?

Hela min tänkta dragning går efter ett traktor spår. Dvs marken är redan sönderkörd och träd är borta. Inga fler träd behöver egentligen tas bort.

TS
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#769179 Rusta en traktorväg får man väl göra. Men markägaren om det inte är du bestämmer ju.

johanhj  
#850663 Vi gjorde en rejäl väg upp till en avverkning som tål lastbil. Den blev ju helt fantastisk med diken, trummor, rejäl förstärkning och bärlager samt slitlager. Men, efter den fint anlagda sträckan jämnade vi till en gammal traktorväg som var spårig och stenig. Den senare sträckan var oförskämt billig att göra för en 14-tons grävare men den har gett oss så mycket glädje. Är det blött kör vi inga tyngre maskiner på den men eftersom den ligger högt så är den väldigt sällan det är problem. Vi går där och kör faktiskt även bil där ibland. Där det har satt sig slängde vi i lite gamla takpannor. En så enkel tilljämnad väg används för att enkelt inspektera skogen, komma åt och röja, jakt, promenader, hämta vindfällor osv. Om man har en liten budget hade jag verkligen prioriterat att göra sådana enkla vägar. Man behöver alltså inte ens lägga på något grus om man inte vill.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#850730 Allt man kan göra med befintligt material är billigt. Så fort det ska köras dit material blir det dyrt och det går åt mycket om det ska göra skillnad.

Amatörhuggare 62  
#850749 Ja köra fram material, ett lass syns knappt, om det är lite håligt och knöligt.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).