Logistik, Transport

80 tons timmerbil

79 inlägg 44026 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Re: 80 tons timmerbil

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Torparn79 skrev:lite fordonsfakta i den här artikeln..
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/a ... Id=4245176

ska bli spännande att se vad som händer, kan ju göra att miljöpatrullen får en annan syn på hur man ska lösa transporter än den dom redan har...
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram ... __,00.html
här är lite tankar i ett annat forum som beskriver vad en del av näringen tycker...
http://www.kingsclub.se/forum/ovrigt/vi ... -t757.html

jah! för böveln ska det som sagt bli intressant att se detta SKOGFORSK / VOLVO / VÄGVERKET /SCA testar .... man kan ju vända och vrida på saken annat än i det som står står att läsa i länkar ovan :lol: ... oj oj!! hur ska detta gå :D

Lindroth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43680spindeln: Vad är problemet? Har du precis köpt ett nytt ekipage eftersom du dissar detta? Själv tycker jag att det roligt att några tänker i nya banor för att förbättra lönsamheten (för ngn iaf... :grin: ) och minska miljöpåverkan. Eller du kanske hellre ställer upp på vissa "miljöivrare" i regeringen :surp: som utreder hur EUs längd och viktregler skall implementeras i Sverige. Max 18,5 m och 40 ton för bil och släp... Många förare och mkt diesel blir det...

MVH
MN

Användarvisningsbild

Thunborg  
Morgan Nordin skrev:spindeln: Vad är problemet? Har du precis köpt ett nytt ekipage eftersom du dissar detta? Själv tycker jag att det roligt att några tänker i nya banor för att förbättra lönsamheten (för ngn iaf... :grin: ) och minska miljöpåverkan. Eller du kanske hellre ställer upp på vissa "miljöivrare" i regeringen :surp: som utreder hur EUs längd och viktregler skall implementeras i Sverige. Max 18,5 m och 40 ton för bil och släp... Många förare och mkt diesel blir det...

MVH
MN

I dessa tider vore det bättre med fler bilar/förare . Då skulle fler få arbeta 8)

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43757Känns som en bra ide för transport mellan terminal och industri, men totalt värdelöst i skogen tror jag

Användarvisningsbild

NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43764Hur smidig är det där ekipaget, känns som att den kräver lite plats för att sno runt. Backa med verkar ju också svårt. Måste väl vara väldigt bra förhållanden för att kunna köra i skogen med tanke på uppförsbackar osv

Morgan Nordin skrev:spindeln: Vad är problemet? Har du precis köpt ett nytt ekipage eftersom du dissar detta? Själv tycker jag att det roligt att några tänker i nya banor för att förbättra lönsamheten (för ngn iaf... :grin: ) och minska miljöpåverkan. Eller du kanske hellre ställer upp på vissa "miljöivrare" i regeringen :surp: som utreder hur EUs längd och viktregler skall implementeras i Sverige. Max 18,5 m och 40 ton för bil och släp... Många förare och mkt diesel blir det...

MVH
MN

jag har inte investerat i nytt ekipage NEJ ! och kommer inte att göra det heller , våran timmerbil är avställd och står inomhus , och där står den bra under rådande förhållanden :lol:

sedan är jag totalt emot EU både i transport ekonomiska termer/regler .. och rent privat :mrgreen:

jag är inte motståndare till projektet som sådant , det är väl bara att köra :???: ..sommartid kanske ?
det är som jag säger , detta ekipage kommer att få problem vintertid med rådande vintervägskötsel .. "slirej" på bilen räcker dåligt i detta fall , om det t.e.x blir stopp i ett motlut ? på fetsnö .. då skulle inte jag vilja vara bakom när alla dessa varma däck bldar egen is och hela helvetet börjar glida bakåt /sidan vad är det för ekonomi i sådant ? , sedan kan man ju fundera på diesel förbrukningen , denna lösning ska ju SOM SAGT kunna konkurera med konventionella ekipage ...eller hur !

men PROBLEMET jag retar mig mest på är att skattepengar ödslas i onödan till sånt som "redan finns" ?? det finns säkert 1000 tals timmeråkare i sverige som har kunnat lösa detta "industriproblem" för lite och ingenting ? , istället är det säkert 100 talet konsulter som varit inblandade ? ..som kanske aldrig någonsin huggit en egen julgran eller vet vad ett avlägg är ?
sånt retar mig ! =)) =))

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43781Spindlen funderar över Dieselåtgången, har för mig att per ton transprterat gods ska det gå åt mindre bränsle med detta ekipage.... Tror jag läst detta i någon artkel i ämnet....

Zixten skrev:Spindlen funderar över Dieselåtgången, har för mig att per ton transprterat gods ska det gå åt mindre bränsle med detta ekipage.... Tror jag läst detta i någon artkel i ämnet....

haha! ska man vara lite ironisk så körs det ju med 6 travar 3-meters redan i söderläge ...jag tänkte om det är antalet travar dom vill åt :lol:

Alekto  
#44233Saken som jag märker att många har missuppfattar är att det projektet som har ETT (entravetill) skall enbart gå mellan terminal och industri.

Det andra projekter som skall gå i väst (VETT) skall det ingå 2 st bilar,
en skogsbil som drar ut virket från skogen till en rangerplats, där tar en trailer över och kör lasset vidare till industri.

Skogsbilen är en tridembil med framhjulsdrift med fast kran, efter den har han kopplat en dolly med trailer.
sedan drar han ut lasset till en lämplig rangerplats,

Vid rangerplatsen ställer han av trailern och lastar över bunten han har på bilen till en link
en dragbil kan sedan komma och dra linken och trailern till industrien,

har man sedan 2-3 uppsättningar link och trailer behöver de inte heller vänta på varandra utan kan köra på hela tiden
tanken med projekter är att minska lastbilar på vägen och genom det minska olycksrisken och sänka utsläppen

Båda fordons kombinationerna är inom svenska längder (25,25) och har tillochmed ett något lägre axeltryck än en vanlig timmerbil
Brutto vikten på dessa bilar kommer bli 74 resp 70 ton

tanken är även att det ska vara mindra slitage på skogsvägarna genom att det behövs färre vändor ut och in i skogen för att hämta ut virket

Alekto skrev:Saken som jag märker att många har missuppfattar är att det projektet som har ETT (entravetill) skall enbart gå mellan terminal och industri.

Det andra projekter som skall gå i väst (VETT) skall det ingå 2 st bilar,
en skogsbil som drar ut virket från skogen till en rangerplats, där tar en trailer över och kör lasset vidare till industri.

Skogsbilen är en tridembil med framhjulsdrift med fast kran, efter den har han kopplat en dolly med trailer.
sedan drar han ut lasset till en lämplig rangerplats,

Vid rangerplatsen ställer han av trailern och lastar över bunten han har på bilen till en link
en dragbil kan sedan komma och dra linken och trailern till industrien,

har man sedan 2-3 uppsättningar link och trailer behöver de inte heller vänta på varandra utan kan köra på hela tiden
tanken med projekter är att minska lastbilar på vägen och genom det minska olycksrisken och sänka utsläppen

Båda fordons kombinationerna är inom svenska längder (25,25) och har tillochmed ett något lägre axeltryck än en vanlig timmerbil
Brutto vikten på dessa bilar kommer bli 74 resp 70 ton

tanken är även att det ska vara mindra slitage på skogsvägarna genom att det behövs färre vändor ut och in i skogen för att hämta ut virket

hahaha!! jag kan bara skratta åt fantasierna , .."alekto" tror alltså att detta lekstugeförsök kommer att leda till att varenda åkare som kör rundvirke vill hålla på att "skota" virket en gång till , jag kan bara säga att detta redan är UPPFUNNIT !! och det kallas "gruppkörning" ... hur man än vänder sig så har man ju arslet bak , och som sagt är det nog vägstandarden som styr!!

eeeh! "färre vändor ut och in i skogen" ?? det är ju samma vikt / totala volym som ska transporteras på samma förmodligen undermåliga väg ... så kör man med ett konventionellt ekipage och har runt 60 ton tot. så lär man nog vilja åka med det dit det ska levereras ... inte fan vill man lägga av lasset igen (vill du betala det ?? )

som sagt så ska det bli kul att se resulaten av dessa försök ... i dagens ekonomiska läge är det nog bara att FETGLÖMMA alla dessa fantasier med omlastningar ... det är som sagt redan uppfunnit att köra i grupp ...

och oavsett fordonapplikationer så är det ju SKOGSÄGARENS /FÖRENINGENS / BOLAGETS ansvar att se till att det går att ta sig fram ... kanske något som bör tänkas över innan man förespråkar en extra hantering av fordon och virke ...

och det landar ju oftast på slutavräkningen , för den som säljer skogen .... så BRA vägar och INTE minst planering är NYCKELN till transportekonomi !! , så j-vligt är det , och just därför har vi ställt våran bil ... det är inte lönsamt att köra rundvirke längre , men vill någon annan prova med fler fordon och lasta om en del av virket en gång extra så önskar jag bara lycka till , och dygnet har fortfarande bara 24timmar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44950Spindeln, denna tråd handlar om 80tons lastbilar. Låt de som vet berätta, istället för att fylla tråden med svammel som du brukar.

Alekto, välkommen till forumet. Bry dig inte om spindeln...

TS

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44953Jo,men "spindeln" lever i den bistra verkligheten i motsats till alla forskare som får lön oberoende om dom gör nåt lr inte.
Visst behöver vi alla som är där ute ruskas om emellanåt men ibland kunde man önska lite mer "jordnära" experiment ,kanske man med små medel kan förbättra befintlig utrustning och lyfta fram info mellan förare(Admin borde få stöd av Skogsforsk för denna eminenta informationskanal :D)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Simba skrev:Jo,men "spindeln" lever i den bistra verkligheten i motsats till alla forskare som får lön oberoende om dom gör nåt lr inte.

Oj, den har man inte hört förr...

Det funkar kanske i fikarummet med andra lågutbildade som aldrig har tänkt en abstrakt tanke i hela sitt liv, men inte här tack.

Jag har kört lastbil. Jag vet allt. Ugh!

TS
Användarvisningsbild

Thunborg  
Mangan skrev:
Simba skrev:Jo,men "spindeln" lever i den bistra verkligheten i motsats till alla forskare som får lön oberoende om dom gör nåt lr inte.

Oj, den har man inte hört förr...

Det funkar kanske i fikarummet med andra lågutbildade som aldrig har tänkt en abstrakt tanke i hela sitt liv, men inte här tack.

Jag har kört lastbil. Jag vet allt. Ugh!

Angående 80 ton timmerekipage. Ja just det ,det får ju jag inte skriva någe om :shock: Jag är ju lågutbildad 😡

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).