Logistik, Transport

Skogsbilväg kostnad

56 inlägg 43406 visningar 10 följer Svara, dela mm...  

Re: Skogsbilväg kostnad

Cat554  
skogogräv skrev:Tycker inte jag.
Här nere i göteborgregionen kostar det från 400kr,m till 1000kr metern att bygga väg,Är det inte berg så är det mosse.
Skillnad om man bara behöver rafsa bort lingonriset å sen finns det grus.

Enig. Helt utrolig at man skulle gjöra skogsbilväg for 100./m.
Ligger mer i tråd med Göteborgstrakten med 700.- her.

Men er det gjort et avtal, så er det et avtal.
OH

jannee  
#560103Stackars ni som måste betala dessa summor för att bygga en skogsbilväg.
Min första skogsbilväg (bara bankläggningen) kostade mig 11 kr/sträckmeter.
Nu var detta på 70 talet och denne entreprenör tog fyllnadsmaterialet i terrängen vid sidan om vägen.
Skogen som stod där vägen sedan blev betalde gott och väl hela bankläggningen.

haltegarden  
#560104Om det är entreprenören som utformat, "projekterat"och byggt kan det betraktas som en totalentreprenad, om då inget annat avtalats är det ABT06 som gäller. Avtalat pris gäller, mindre justering kan få accepteras. Entreprenören skall anmäla kostnadsförändringen innan den utförs.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
vinterrojarn skrev:
Vedproducent skrev:En besvärlig sits du hamnat i. Det är tydligare regler mellan konsument och näringsidkare. Nu är ni näringsidkare båda två och då finns inte samma tydlighet. Men helt klart är att man inte kan fakturera vad som helst om man har lämnat ett pris.
Bifogar en länk som jag hittade om partsviljan och avtalslagen. Det är nog den vägen du får gå.
https://www.lawline.se/answers/15719

Ingen större skillnad, då ni hamnar på samma nivå så är det konsumentköplagen som gäller.

Det till och med står i länken bifogades.

Sedan har man inte exakt samma rätt som en privat konsument, men lagen beskriver va som gäller....

Betala det ni hade som överenskommelse, bestrid resten, och be dem återkomma med den beställning som du ska ha gjort, där ska då framgå att du beställt arbetet och till vilket pris, utan detta har de inga laga kraft.

Lycka till. :-bd

Nej där har du fel. Det står ju klart och tydligt att den bara är tillämplig privatperson, näringsidkare mellan. Här är det två näringsidkare så då kan man inte använda konsumentköplagen.

Avslutat-02  
Vedproducent skrev:
vinterrojarn skrev:
Vedproducent skrev:En besvärlig sits du hamnat i. Det är tydligare regler mellan konsument och näringsidkare. Nu är ni näringsidkare båda två och då finns inte samma tydlighet. Men helt klart är att man inte kan fakturera vad som helst om man har lämnat ett pris.
Bifogar en länk som jag hittade om partsviljan och avtalslagen. Det är nog den vägen du får gå.
https://www.lawline.se/answers/15719

Ingen större skillnad, då ni hamnar på samma nivå så är det konsumentköplagen som gäller.

Det till och med står i länken bifogades.

Sedan har man inte exakt samma rätt som en privat konsument, men lagen beskriver va som gäller....

Betala det ni hade som överenskommelse, bestrid resten, och be dem återkomma med den beställning som du ska ha gjort, där ska då framgå att du beställt arbetet och till vilket pris, utan detta har de inga laga kraft.

Lycka till. :-bd

Nej där har du fel. Det står ju klart och tydligt att den bara är tillämplig privatperson, näringsidkare mellan. Här är det två näringsidkare så då kan man inte använda konsumentköplagen.

O :oops: menade köplagen,, men det händer, att man har fel.

Bästa hade väl varit om man hade en offert eller avtal, då kan man åberopa avtalslagen.
Men som skrivet, fel har jag haft förr.

Brorsan  
jannee skrev:Stackars ni som måste betala dessa summor för att bygga en skogsbilväg.
Nu var detta på 70 talet och denne entreprenör tog fyllnadsmaterialet i terrängen vid sidan om vägen.

Kollade Jehanders konsumentprislista idag. Så det är ju lite skillnad på materialkostnader beroende på var man bor och Stockholm har ju alltid högst priser.
Bergkross 0-32
Rikssten (straxt söder om Stockholm närmaste jehandertäkt för mig): 192:- +moms
Sälgsjön Gävle: 91:- +moms

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Brorsan skrev:
jannee skrev:Stackars ni som måste betala dessa summor för att bygga en skogsbilväg.

Kollade Jehanders konsumentprislista idag. Så det är ju lite skillnad på materialkostnader beroende på var man bor och Stockholm har ju alltid högst priser.
Bergkross 0-32
Rikssten (straxt söder om Stockholm närmaste jehandertäkt för mig): 192:- +moms
Sälgsjön Gävle: 91:- +moms

Ja det är stor spridning på priserna. Betalar själv 82 kr ton för 0-18 och 0-40.
1997 byggde jag en väg 2,1 km för 105000 kr plus moms eller då 50 kr metern. Men då kostade en grävare här 340 kr timmen och sist jag hade motsvarande här var priset 760 kr tim. Kördes flera 1000 m3 grus med lastbil till vägkroppen av material från eget naturgrus. Entreprenören hade nog missbedömt arbetet men jag hade ett mycket klart skrivet avtal om vad som skulle göras och när det skulle vara klart. Han gjorde färdigt men bad om lite mer tid för att han missbedömt sig. Men han stod för sitt pris.

Men det är ju egentligen inte alls det frågan handlade om utan om lämnat prisintervallet till trådstartaren som sen blivit så mycket dyrare.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#560165Här byggdes flera vägkroppar för några år sedan för 100kr/m +moms och för att få den till en bra skogsbilväg så blir det åtskilliga lass med kross o grus. Dom är typ grovbryten.
En tanke som slog mig. Var priset färdig väg?
Huggningen brukar ju alltid utföras av markägare/eller anlitad entreprenör iaf häromkring.

Användarvisningsbild

1986koffen  
#560192Nej det är sant. Men det var ingen mosse eller på förhand några bekymmer. Vi hade svårt att få massor men kunde använda eget grustag på fastigheten. Det är där det sprungit iväg...

TS
Användarvisningsbild

1986koffen  
halvproffs skrev:Här byggdes flera vägkroppar för några år sedan för 100kr/m +moms och för att få den till en bra skogsbilväg så blir det åtskilliga lass med kross o grus. Dom är typ grovbryten.
En tanke som slog mig. Var priset färdig väg?
Huggningen brukar ju alltid utföras av markägare/eller anlitad entreprenör iaf häromkring.

Nej 85-100 var vägkropp, det är väl det spannet brukar indikera? Problemet är att han gjort en nästan klar väg på eget initiativ. Så vägen är nästan färdig, och kostar ca 280kr/m

TS
Användarvisningsbild

1986koffen  
#560198Har inte blivit blåst, tror inte nån annan hade gjort vägen bättre eller billigare så som den ser ut nu. Men det är inte problemet. Problemet är det enda prisspann jag fått och att det aldrig kommit en ny siffra under tiden

TS

Umea  
#560201Hur bred är vägen tänkt att bli ?

Det låter rimligt med gräv kostnad på ca: 100 kr /meter om marken är helt röjd innan.

Därpå tillkommer eventuellt kostnad för duk och grus.

Hoppas allt löser sig.
Lycka till Hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

1986koffen  
#560210Det pratade vi aldrig om, utan att det skulle bli en skogsbilväg och så fick jag prisspannet. Nu är den säkert 5-6m bred. Det som tillkommit i pris är all körning från och till mitt egna grustag. De har hela tiden sagt att jag sparar så mycket pengar så jag har aldrig förstått merkostnaden. Det hade jag gjort om de nämnt en siffra under gång

TS

Avslutat-02  
#560211Alla kostnader måste ju redovisas, har man då inget avtal, blir det svårt för båda parter,
Men betala summan som själva vägbyggnaden kostade, bestrid resten, de måste ju också visa upp handlingar på att de fått ett ok över alla summor utanför denna kostnad.....

Umea  
#560397Det som tillkommit i pris är all körning från och till mitt egna grustag. De har hela tiden sagt att jag sparar så mycket pengar så jag har aldrig förstått merkostnaden. Det hade jag gjort om de nämnt en siffra under gång.
Skrev 1986koffen.

Transporter är väldigt dyrt och drar kostnadsmässigt snabbt iväg.

Har själv beställt grus och då har det varit transporterna av gruset som kostat mycket.

Du nämner att det som tillkommit i pris är all körning från och till det egna grustaget.

Har du fått någon prisuppgift på grus transporten och lastning av gruset ?

Hoppas allt löser sig.

Lycka till !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).