lör 14 apr 2018, 07:55#508112Här har du en del läsvärt:
https://www.bokus.com/cgi-bin/product_s ... 4lligheter
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... -1973-1150
https://www.lantmateriet.se/globalasset ... rening.pdf
Helgen är räddad......
Logistik, Transport
Vägföreningar igen...
lör 14 apr 2018, 09:41#508131I det långa loppet är en större förening mer ekonomiskt fördelaktig än en liten.
Lägg en trumma i stället för bro om det är praktiskt möjligt.
Är med i en samfällighet som har haft problem tidigare och vet att det billigaste är större samfällighetet och att undvika bråk som kostar stora pengar.
Svälj stoltheten och gå vidare,bråka kostar pengar och leder inte till något vettigt i längden.
Är med i en samfällighet som har haft problem tidigare och vet att det billigaste är större samfällighetet och att undvika bråk som kostar stora pengar.
Svälj stoltheten och gå vidare,bråka kostar pengar och leder inte till något vettigt i längden.
Inpediment är till för att övervinnas.
lör 14 apr 2018, 10:56#508136Bron var 14 meter lång.
Är nog svårt ersätta m trumma.
För det är nog inget vanligt dike.
Å då ännu bökigare.
Vattendirektiv, Miljöbalken.
Eventuellt vattendomar.
Många parametrar.
Länkarna var intressanta, dom skall Syrran å jag ,studera ingående.
Vi håller på, att förbereda ett möte.
Som antagligen, blir mycket spännande.
Är nog svårt ersätta m trumma.
För det är nog inget vanligt dike.
Å då ännu bökigare.
Vattendirektiv, Miljöbalken.
Eventuellt vattendomar.
Många parametrar.
Länkarna var intressanta, dom skall Syrran å jag ,studera ingående.
Vi håller på, att förbereda ett möte.
Som antagligen, blir mycket spännande.
lör 14 apr 2018, 12:33#508142
Jag är helt med på att vi långsiktigt ska slå ihop föreningarna och det har jag berättat för ordföranden.
Trumma är inte praktiskt möjligt, bron är som sagt 14 m lång och behöver avbörda uppåt 100m3/sek vid extremflöden.
Jag har förresten fått fram inspektionshistoriken och bron har allvarliga anmärkningar både från 2006 och 2012 som inte åtgärdats.
Ordföranden skulle kalla till styrelsemöte för båda föreningarna snarast för att diskutera frågan.
Är det som det skrivs ovan så att det krävs en ny lantmäteriförrättning så kommer kassan vara helt tömd när vi är klara med det akuta.
Gå vidare kommer jag inte göra ännu, det är för mycket som är obesvarat.
Möjligen kan vi kompromissa om en gemensam förvaltning med gemensam styrelse. Det är i sig en stor förenkling även om ekonomin behålls separerad.
loppan skrev:I det långa loppet är en större förening mer ekonomiskt fördelaktig än en liten.
Jag är helt med på att vi långsiktigt ska slå ihop föreningarna och det har jag berättat för ordföranden.
Trumma är inte praktiskt möjligt, bron är som sagt 14 m lång och behöver avbörda uppåt 100m3/sek vid extremflöden.
Jag har förresten fått fram inspektionshistoriken och bron har allvarliga anmärkningar både från 2006 och 2012 som inte åtgärdats.
Ordföranden skulle kalla till styrelsemöte för båda föreningarna snarast för att diskutera frågan.
Är det som det skrivs ovan så att det krävs en ny lantmäteriförrättning så kommer kassan vara helt tömd när vi är klara med det akuta.
Möjligen kan vi kompromissa om en gemensam förvaltning med gemensam styrelse. Det är i sig en stor förenkling även om ekonomin behålls separerad.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
TS
lör 14 apr 2018, 12:40#508145Angående vägföreningar kontra Svenska Akademien.

Självvald väg i egen skog
tis 06 maj 2025, 16:38#880031
När vi gjorde förrättning så skickade Lantmäteriet delat till delägarna som fick betala sin del direkt till Lantmäteriet.
busholle skrev:loppan skrev:I det långa loppet är en större förening mer ekonomiskt fördelaktig än en liten.
När vi gjorde förrättning så skickade Lantmäteriet delat till delägarna som fick betala sin del direkt till Lantmäteriet.
ons 07 maj 2025, 12:36#880087
Bron har renoverats och är i bättre skick än den varit de senaste 30 åren. Knuten löstes mest på grund av att renoveringen gjordes med 100% extern finansiering (Trafikverket 70% och kommunen 30%). Vägföreningen har alltså en fin bro utan att kassan minskats.
Föreningarna är inte formellt sammanslagna via förrättning men förvaltas med gemensam kassa och det har fungerat bra på senare år.
Vägstandarden har succesivt höjts och i stort alla är nöjda med skötseln.
Hade brorenoveringen belastat den ursprungliga kassan så hade nog detta legat och pyrt fortfarande, nu har vi ändå en lösning som jag kan leva med.
alias skrev:@busholle:
Hur gick det med detta ärende sen?
MVH
Alias
Bron har renoverats och är i bättre skick än den varit de senaste 30 åren. Knuten löstes mest på grund av att renoveringen gjordes med 100% extern finansiering (Trafikverket 70% och kommunen 30%). Vägföreningen har alltså en fin bro utan att kassan minskats.
Föreningarna är inte formellt sammanslagna via förrättning men förvaltas med gemensam kassa och det har fungerat bra på senare år.
Hade brorenoveringen belastat den ursprungliga kassan så hade nog detta legat och pyrt fortfarande, nu har vi ändå en lösning som jag kan leva med.
2x Jonsered 2152W, Stihl MS 200, MS 362 C-M VW, Jonsered CC2145, Stihl KM130R, Newholland TL90 med Patu 10t och 655 kran, Ilsbo 3020 traktorprocessor
TS
ons 07 maj 2025, 13:12#880088Ang vägföreningar. Jag ska i helgen hjälpa en vägförening med en synförättninig och upp upprättande av en underhållsplan när man nu går från förening till samfällighet.
Ni som har koll är det något särskilt som jag ska tänka på?
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
ons 07 maj 2025, 14:03#880093
Trevligt när det löser sig! 👍
MVH
Alias
busholle skrev:alias skrev:@busholle:
Hur gick det med detta ärende sen?
MVH
Alias
Trevligt när det löser sig! 👍
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
ons 07 maj 2025, 15:04#880095
Trummor är ständigt förbisedda. Lägg med spolning var 15:e år och rensning av trumögon i samband med var kantskärning. Ytskikt och ev. grusning är det sällan diskussion om, det förstår sig folk på.
svampbob skrev:Ang vägföreningar. Jag ska i helgen hjälpa en vägförening med en synförättninig och upp upprättande av en underhållsplan när man nu går från förening till samfällighet.
Trummor är ständigt förbisedda. Lägg med spolning var 15:e år och rensning av trumögon i samband med var kantskärning. Ytskikt och ev. grusning är det sällan diskussion om, det förstår sig folk på.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).