Logistik, Transport

Vägföreningar igen...

20 inlägg 10122 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vägföreningar igen...

loppan  
#508131 I det långa loppet är en större förening mer ekonomiskt fördelaktig än en liten.
Lägg en trumma i stället för bro om det är praktiskt möjligt.

Är med i en samfällighet som har haft problem tidigare och vet att det billigaste är större samfällighetet och att undvika bråk som kostar stora pengar.


Svälj stoltheten och gå vidare,bråka kostar pengar och leder inte till något vettigt i längden.

Avatar Fallback

Re: Vägföreningar igen...

Amatörhuggare 62  
#508136 Bron var 14 meter lång.
Är nog svårt ersätta m trumma.
För det är nog inget vanligt dike.
Å då ännu bökigare.
Vattendirektiv, Miljöbalken.
Eventuellt vattendomar.
Många parametrar.
Länkarna var intressanta, dom skall Syrran å jag ,studera ingående.
Vi håller på, att förbereda ett möte.
Som antagligen, blir mycket spännande.

Avatar Fallback

Re: Vägföreningar igen...

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508142
loppan skrev:I det långa loppet är en större förening mer ekonomiskt fördelaktig än en liten.
Lägg en trumma i stället för bro om det är praktiskt möjligt.

Är med i en samfällighet som har haft problem tidigare och vet att det billigaste är större samfällighetet och att undvika bråk som kostar stora pengar.


Svälj stoltheten och gå vidare,bråka kostar pengar och leder inte till något vettigt i längden.


Jag är helt med på att vi långsiktigt ska slå ihop föreningarna och det har jag berättat för ordföranden.
Trumma är inte praktiskt möjligt, bron är som sagt 14 m lång och behöver avbörda uppåt 100m3/sek vid extremflöden.
Jag har förresten fått fram inspektionshistoriken och bron har allvarliga anmärkningar både från 2006 och 2012 som inte åtgärdats.

Ordföranden skulle kalla till styrelsemöte för båda föreningarna snarast för att diskutera frågan.


Är det som det skrivs ovan så att det krävs en ny lantmäteriförrättning så kommer kassan vara helt tömd när vi är klara med det akuta.
Gå vidare kommer jag inte göra ännu, det är för mycket som är obesvarat.
Möjligen kan vi kompromissa om en gemensam förvaltning med gemensam styrelse. Det är i sig en stor förenkling även om ekonomin behålls separerad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vägföreningar igen...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508145 Angående vägföreningar kontra Svenska Akademien.

Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).