fre 13 aug 2021, 06:24#723276jannee skrev:Bevisligen tar ett ekipage som väger 70 till 75 ton MER plats än ett som bara väger 64 ton.
En fyraxlig bil kopplat med ett 5 axlat släp är inte alls lika smidigt som en tidigare vanligt förekommande kombinationer ( 3 + 4).
Resonemanget att det tidigare alltid gått bra håller inte längre.
När alla åkare graderat upp sig och vägarna tillåter högre totalvikter gäller det att skogsbilvägarna hänger med i utvecklingen (standardhöjningen).
Men snål han spar tills f*n han tar 
Tycker nog i grunden inte att det är fel att vägarna får sig en uppryckning.
De nio största skogsbolagen har gemensamt valt att inventera vägarna och Biometria gör jobbet.
Har nog inget att anmärka på deras arbete hittills.
I byn där jag bor är nog merparten av vägarna klassade för enbart lastbil. Jag åtgärdade ett par under fjolåret med att fylla ur kurvor,hugga bort träd och ta bort grenar samt grusa upp dem ordentligt.De blev godkända för klass 2 utan krångel eller att vi förstört vägarnas dragning i kulturmiljön.
Har nu hjälpt en granne med detsamma.
Inga jättestora kostnader men har en besvärlig geografi med berg och svackor om vartannat. Dessutom inte ett gruskorn i backen på flera mils avstånd.
Här är plocksten lösningen och ett och annat upplagt lager av både sprängsten och plocksten.
Det både fyller och bär och tar aldrig slut..
Därefter grusning med krossat material från bergtäkter.
Skogsbolagen använder sig av resultatet av inventeringen lite olika med tillägg och avdrag efter vägklasser vad jag kan förstå.
Privatsågverken i området har valt att stå utanför så det finns alternativ om man absolut inte vill åtgärda sina vägar och har mycket fint timmer i den här konjunkturen.
Vi andra löser det nog vartefter.. 😉