Manke skrev:Jag räknar ju inte själv utan det gör Ai, men jag antar för att få ner det till kr/fub. ?
Det fina är att den nog kan bryta ner uträkningen ännu mer, jag har ställt en enkel fråga och fick ett enkelt svar.alias skrev:Manke skrev:Jag hade följande konversation med ChatGPT (ai) i dag för att rota i en fråga som gnager i mig utifrån tesen: Det kan inte vara så dyrt att köra virke till södra Sverige att det försvarar prisskillnaden
Ställde denna frågan till Chat GPT. Hör gärna inspel från människor med!
"Om jag får 600 kronor per m3fub i Sundsvall och över 1000 kronor i säg Lidköping. Det är runt 60 mil dit. Skulle det vara försvarbart att köra virket dit med lastbil?"
ChatGPT sade:
ChatGPT
Bra fråga! Låt oss räkna på det och se om det skulle vara ekonomiskt försvarbart att transportera virket från Sundsvall till Lidköping.
Grundförutsättningar
Pris i Sundsvall: 600 kr/m³fub
Pris i Lidköping: 1000 kr/m³fub
Skillnad i pris: 400 kr/m³fub
Avstånd: ~60 mil (600 km)
Typisk lastbilskapacitet: ca 40-45 m³fub per lass
Typisk transportkostnad för timmer: ca 10–15 kr per m³fub och mil
Beräkning av transportkostnad
Om vi antar en transportkostnad på 12 kr per m³fub och mil, blir kostnaden:
12
600
=
7200
kr per lass
12×600=7200 kr per lass
Om lastbilen tar 40 m³fub, blir transportkostnaden per kubik:
7200
40
=
180
kr/m³fub
40
7200
=180 kr/m³fub
Blir det lönsamt?
Extra intäkt per m³fub: 400 kr
Transportkostnad per m³fub: 180 kr
Netto efter transport: 400 - 180 = 220 kr/m³fub
Svar: Ja, det skulle kunna vara ekonomiskt försvarbart! Du skulle tjäna 220 kr extra per m³fub efter transportkostnaden.
Andra faktorer att tänka på:
Tillgänglighet på transport
Det kan vara svårt att hitta en transportör som vill köra den sträckan till rimligt pris.
Lossningsmöjligheter i Lidköping
Måste du ha en specifik mottagare, eller finns en marknad för att sälja på plats?
Bränslepriser och dieselkostnad
Om bränslepriserna ökar kan kalkylen ändras snabbt.
Alternativa transportlösningar
Tågtransport kan vara billigare per m³, men kräver logistik.
Prisvariationer över tid
Om priserna i söder sjunker eller i norr ökar kan affären bli sämre.
Slutsats:
Det ser ut att vara lönsamt att köra virket söderut om du kan säkerställa transport och försäljning. Dock är det en riskabel strategi om marknadspriserna förändras eller om transportkostnaderna ökar. En annan variant kan vara att förhandla bättre priser lokalt genom att samlas flera skogsägare och skapa tryck på köparna.
Vill du att jag kollar upp aktuella transportpriser för timmer eller sågverkspriser i södra Sverige?
Varför multiplicerar du kostnaden per m3&mil med sträckan i km och varför divideras detta sedan med 40(m3/lass?)?
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Fast om du kollar hur grundförutsättningarna är formulerade så framgår det rätt väl att Chat GPT inte är något att lita på helt okritiskt.
Kostnaden anges till 10-15 kr/m3fub/mil (sedan avrundat till ca 12 kr/m3fub/mil) och du vill flytta virket 60 mil och då veta kostnaden för denna transport (i kr/m3fub) för att kunna ställa den i relation till skillnaden i virkespris (som också är angivet i kr/m3fub).
Om man kollar på enheterna i räkneoperationerna så behöver man endast multiplicera kostnaden i kr/m3fub/mil med antalet mil för att få den totala transportkostnaden i kr/m3fub för hela transportsträckan.
Således bör kostnaden bli runt 12 kr/m3fub/mil * 60 mil => 720 kr/m3fub (lågt räknat 600 kr/m3fub och högt räknat 750 kr/m3fub).
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain