Logistik, Transport

Lönar det sig att leja egen lastbil till bättre prisområde?

19 inlägg 12110 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Tråden handlar om huruvida det är ekonomiskt försvarbart att transportera timmer från norra Sverige (t.ex. Sundsvall) till södra delar av landet (t.ex. Lidköping) med tanke på prisskillnader i virkesmarknaden. En användare, Manke, delar en beräkning från ChatGPT som visar att den potentiella vinsten efter transportkostnader kan vara positiv, men flera deltagare ifrågasätter underlaget och kostnadsuppskattningen.

Olika perspektiv uttrycks kring transportkostnadernas storlek, där vissa menar att beräkningen från AI är för låg och att verkliga kostnader snarare ligger på 600–700 kr per m³fub, inklusive tomkörning. Andra föreslår att tågtransport är billigare och mer lönsam än lastbilstransporter. Diskussionen berör också marknadsstrukturer och prisområden, där exempelvis Värmland beskrivs som ett "prishål" och att stora aktörer som Stora Enso påverkat prissättningen i mellansverige.

Flera deltagare påpekar att prisskillnader beror på tillgång och efterfrågan, samt att transportsträckor och logistiska faktorer påverkar möjligheten till lönsamma transporter. Det finns också en kritisk syn på att större företag inte alltid pressar priserna till förmån för skogsägare, och att prisskillnader ibland upprätthålls av marknadens aktörer. Diskussionen avslutas utan en tydlig konsensus men med en gemensam insikt att transportkostnader och marknadsdynamik är komplexa och att det krävs mer detaljerad analys.

Sammanfattningsvis är det en diskussion om virkesprissättning och transportkostnader där flera praktiska och marknadsrelaterade aspekter tas upp, men där exakta kostnader och lönsamhet fortfarande är omdebatterade.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥 3/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟧 3/5
🎭 Tonalitet: Saklig med viss kritisk ton gentemot beräkningar och marknadsstrukturer.
📌 Diskussionstyp: Ekonomi / marknad

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-08-16 15:57 | data: 1)
Användarvisningsbild

Lönar det sig att leja egen lastbil till bättre prisområde?

Manke  
#868908Jag hade följande konversation med ChatGPT (ai) i dag för att rota i en fråga som gnager i mig utifrån tesen: Det kan inte vara så dyrt att köra virke till södra Sverige att det försvarar prisskillnaden

Ställde denna frågan till Chat GPT. Hör gärna inspel från människor med!

"Om jag får 600 kronor per m3fub i Sundsvall och över 1000 kronor i säg Lidköping. Det är runt 60 mil dit. Skulle det vara försvarbart att köra virket dit med lastbil?"

ChatGPT sade:
ChatGPT
Bra fråga! Låt oss räkna på det och se om det skulle vara ekonomiskt försvarbart att transportera virket från Sundsvall till Lidköping.

Grundförutsättningar
Pris i Sundsvall: 600 kr/m³fub
Pris i Lidköping: 1000 kr/m³fub
Skillnad i pris: 400 kr/m³fub
Avstånd: ~60 mil (600 km)
Typisk lastbilskapacitet: ca 40-45 m³fub per lass
Typisk transportkostnad för timmer: ca 10–15 kr per m³fub och mil
Beräkning av transportkostnad
Om vi antar en transportkostnad på 12 kr per m³fub och mil, blir kostnaden:

12
600
=
7200
 kr per lass
12×600=7200 kr per lass
Om lastbilen tar 40 m³fub, blir transportkostnaden per kubik:

7200
40
=
180
 kr/m³fub
40
7200

=180 kr/m³fub
Blir det lönsamt?
Extra intäkt per m³fub: 400 kr
Transportkostnad per m³fub: 180 kr
Netto efter transport: 400 - 180 = 220 kr/m³fub
Svar: Ja, det skulle kunna vara ekonomiskt försvarbart! Du skulle tjäna 220 kr extra per m³fub efter transportkostnaden.

Andra faktorer att tänka på:
Tillgänglighet på transport
Det kan vara svårt att hitta en transportör som vill köra den sträckan till rimligt pris.
Lossningsmöjligheter i Lidköping
Måste du ha en specifik mottagare, eller finns en marknad för att sälja på plats?
Bränslepriser och dieselkostnad
Om bränslepriserna ökar kan kalkylen ändras snabbt.
Alternativa transportlösningar
Tågtransport kan vara billigare per m³, men kräver logistik.
Prisvariationer över tid
Om priserna i söder sjunker eller i norr ökar kan affären bli sämre.
Slutsats:
Det ser ut att vara lönsamt att köra virket söderut om du kan säkerställa transport och försäljning. Dock är det en riskabel strategi om marknadspriserna förändras eller om transportkostnaderna ökar. En annan variant kan vara att förhandla bättre priser lokalt genom att samlas flera skogsägare och skapa tryck på köparna.

Vill du att jag kollar upp aktuella transportpriser för timmer eller sågverkspriser i södra Sverige?

TS

Re: Lönar det sig att leja egen lastbil till bättre prisområ

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#868911Det räcker att åka till Värmland så får du 1300 kr för timret. Eventuellt kan du stanna i Västra Dalarna. Vansbro eller Transtrand.

alias  
Manke skrev:Jag hade följande konversation med ChatGPT (ai) i dag för att rota i en fråga som gnager i mig utifrån tesen: Det kan inte vara så dyrt att köra virke till södra Sverige att det försvarar prisskillnaden

"Om jag får 600 kronor per m3fub i Sundsvall och över 1000 kronor i säg Lidköping. Det är runt 60 mil dit. Skulle det vara försvarbart att köra virket dit med lastbil?"

ChatGPT sade:
ChatGPT
Bra fråga! Låt oss räkna på det och se om det skulle vara ekonomiskt försvarbart att transportera virket från Sundsvall till Lidköping.

Grundförutsättningar

12
600
=
7200
 kr per lass
12×600=7200 kr per lass

7200
40
=
180
 kr/m³fub
40
7200

=180 kr/m³fub
Blir det lönsamt?
Svar: Ja, det skulle kunna vara ekonomiskt försvarbart! Du skulle tjäna 220 kr extra per m³fub efter transportkostnaden.

Det kan vara svårt att hitta en transportör som vill köra den sträckan till rimligt pris.
Måste du ha en specifik mottagare, eller finns en marknad för att sälja på plats?
Prisvariationer över tid
Slutsats:
Det ser ut att vara lönsamt att köra virket söderut om du kan säkerställa transport och försäljning. Dock är det en riskabel strategi om marknadspriserna förändras eller om transportkostnaderna ökar. En annan variant kan vara att förhandla bättre priser lokalt genom att samlas flera skogsägare och skapa tryck på köparna.

Vill du att jag kollar upp aktuella transportpriser för timmer eller sågverkspriser i södra Sverige?

Varför multiplicerar du kostnaden per m3&mil med sträckan i km och varför divideras detta sedan med 40(m3/lass?)?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

jannee  
#868920En timmerbil måste även ha betalt för tomkörningen.
Transport med tåg är troligtvis det mest lönsamma.

Användarvisningsbild

toker72  
#868978Det märkliga är ju att uppköpare i Lidköping inte betalar 50 kr fub mera för virket i Sundsvall och sen ordnar med samordnad transport till Lidköping då håller dom nere priset på hemma plan och samtidigt får dom köpa virke till bra pris.

#868980Om ett uppköpande bolag från Lidköping ska etablera sig i Sundsvall så tar det minst något år innan det börjar fungera och bli volymer.

Användarvisningsbild

toker72  
#868982Klart det tar lite tid men ett större företag med ok rykte som gör lite reklam och kommer med bättre priser då tror jag det går hyffsat fort att få till lite affärer.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#868986Sen är det ju viljan att betala också. Det är inte självklart att få samma pris när det är på industrin inte. Gruvön tex som ligger i Värmland och alltid varit ett annat prisområde än söderut. Massaveden dit som kan vara någon km från fabriken betalas ändå 50-100 kr mindre än den som körs dit 20 mil söderifrån. Bara för att det ska vara så. Det är sjukt men så har det varit i alla år och man kan ju hoppas att dom stora prisskillnaderna kan jämnas till lite. Se det som ett exempel att man måste veta vad man får betalt. Finns nog många köpare som vill bromsa en sån utveckling. Ärligt talat så är det ju inte sunt heller att flytta virke 50-100 mil som någon annan lever av. Då ska denna göra det samma och köra från andra hållet. Vinsterna försvinner i transporter och inte miljövänligt på något vis heller.

#868988Värmland har varit mer än ett prisdike. Det har varit ett prishål. Mellanskog har försökt få så mycet virke som möjligt ur länet med sin tågterminal. Men nu har det på något vis vänt. Det virke som var för dyrt för Stora när det kostade 230 kr kan de köpa nu för 700kr.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Skogsola skrev:Värmland har varit mer än ett prisdike. Det har varit ett prishål. Mellanskog har försökt få så mycet virke som möjligt ur länet med sin tågterminal. Men nu har det på något vis vänt. Det virke som var för dyrt för Stora när det kostade 230 kr kan de köpa nu för 700kr.

Fullt medveten om det och alla sätt som dom försvarat sitt prishål på. Det är bra det nu jämnas ut lite.

jannee  
#869026ALLT handlar om tillgång och efterfrågan.
På den tiden jag körde lastbil kunde ett upplass till Norrland (Umeå med omnejd) ge en intäkt på i runda slängar 50 till 70 tkr.
Returlasset, då ned till Malmö, fick man vara glad om det gav 10 tkr i intäkt.
Fanns det då inga direkt nya upplass, brukade man i stället kryssa ned = byta lass ett flertal ggr.

Användarvisningsbild

Manke  
#869110Jag räknar ju inte själv utan det gör Ai, men jag antar för att få ner det till kr/fub. ?

Det fina är att den nog kan bryta ner uträkningen ännu mer, jag har ställt en enkel fråga och fick ett enkelt svar.

alias skrev:
Manke skrev:Jag hade följande konversation med ChatGPT (ai) i dag för att rota i en fråga som gnager i mig utifrån tesen: Det kan inte vara så dyrt att köra virke till södra Sverige att det försvarar prisskillnaden

ChatGPT sade:
ChatGPT

Grundförutsättningar

12
600
=
7200
 kr per lass
12×600=7200 kr per lass

7200
40
=
180
 kr/m³fub
40
7200

=180 kr/m³fub
Blir det lönsamt?

Prisvariationer över tid
Slutsats:

Varför multiplicerar du kostnaden per m3&mil med sträckan i km och varför divideras detta sedan med 40(m3/lass?)?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

TS
Användarvisningsbild

Manke  
#869111Jo, Västernorrland har ju fått ett par nya aktörer och priserna har stigit.
NWS och Nordic Forest har som jag förstår det affärsidén att köra ut virket härifrån med båt.
Problemet är - att dom anställer eller är virkesköpare som tidigare jobbat inom SCA osv tidigare. Så inställningen till skogsägaren är densamma. Samma skit i annan kostym.
Man får dra priserna ur dom och när man nekar dom, pga skitpris, blir dom förvånade "det är ju långt över listpriset"
(som dom själva hittat på eller kopierat med lite påslag från Norra/SCA).

Skogsola skrev:Om ett uppköpande bolag från Lidköping ska etablera sig i Sundsvall så tar det minst något år innan det börjar fungera och bli volymer.

TS
Användarvisningsbild

loppan  
#869123Jag skulle nog snarare tro att en sådan 60 mila sväng med timmerbil med tomma flak hem skulle gå till 25000-30000 +m
Om en chaufför ska göra den så tar det i princip två arbetsdagar.
Det ska jämföras med vad bilen kan dra in på två dagars körning på hemmaplan.
Det handlar snarare om 600-700 kr fub i transportkostnad.

jannee  
#869299Finns säkert åkerier som kör helsvängen för 20 lappar, men tågfrakt blir avsevärt mycket billigare.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).