Gallring

Hypro 450, traktorstørrelse/størleik

12 inlägg 1467 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hypro 450, traktorstørrelse/størleik

LarsMagne  
#861406 Hei, funderer på å kjøpe meg et Hypro 450, jeg har en Fiat 80-90 blir den for liten?
Er det noen som har erfaring med 450 og liten/lett traktor?
Må man gå for en 300 istellet?

TS
Malwa

Re: Hypro 450, traktorstørrelse/størleik

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#861413 450 och en 80-90 bör funka ihop.

Jag kör Ilsbo och Patukran som är en bit tyngre än 450 i lyften på en TL90 som är efterföljare till 80-90. Frontvikter till Fiat är lätt att få tag på så det är bara att lasta på ordentligt fram.

Användarvisningsbild

Boman  
#861459 Sen beror det på hur din skogsmark ser ut är det väldigt kuperat eller blött. Då kanske det passar sig med en 300. Annars är 450 en bra maskin. Ja kör en 300 och det funkar kanonbra har en del blöta partier. Tycker 450 väger för mycket. Har en valmet 755 framför.

Användarvisningsbild

LarsMagne  
#861461 300 har inte kran. Saknas den?
Går det at hogga gammal klen skog med 300?

TS
Användarvisningsbild

Boman  
#861588 Ja saknar kran ibland men det blir så tung maskin tyckte jag. Ja det går fint upp till 30cm

tvilling  
#864608 Jag har en Valtra 700 framför hypro 450 och det fungerar.
Traktorn blir lätt men med frontlastare och frontvikter så går det. För att komma till området där jag är nu så ska jag upp för en riktigt brant backe innan jag är framme och då har jag med mig skopan med sågar, bränsle, ved å annat massa mokkel. Då är det inga problem att smyga uppför och sedan knäpper jag av skopan med alla sakerna intill där jag hugger 👍

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
tvilling skrev:Jag har en Valtra 700 framför hypro 450 och det fungerar.
Traktorn blir lätt men med frontlastare och frontvikter så går det. För att komma till området där jag är nu så ska jag upp för en riktigt brant backe innan jag är framme och då har jag med mig skopan med sågar, bränsle, ved å annat massa mokkel. Då är det inga problem att smyga uppför och sedan knäpper jag av skopan med alla sakerna intill där jag hugger 👍

Hur går det att backa upp?

hakki  
Boman skrev:Sen beror det på hur din skogsmark ser ut är det väldigt kuperat eller blött. Då kanske det passar sig med en 300. Annars är 450 en bra maskin. Ja kör en 300 och det funkar kanonbra har en del blöta partier. Tycker 450 väger för mycket. Har en valmet 755 framför.

Är du nöjd med 300:an o valtran,bra kombination antar jag?siktar på nåt liknande själv i framtiden..hur brett mellan vägarna gör du i gallering?

tvilling  
#864641 Betydligt bättre och man "backar sig ju fram" när man gallrar och hugger. Tycker faktiskt att det är en stor fördel med 450'in att man lyfter riset bakom traktorn med kranen för att sedan köra på. Blir ofta jäkligt bra bärighet, inte minst när man sen ska skota ut virket.

Användarvisningsbild

paavo25  
#864749 Ursäkta jag blandar mig i, men har ej hypro typ 450storleken utan kran och kranens pelare ( som syntes vara en helt integrerad del) till traktorer som har egen tillräkligt rejäl kran fastbyg? Och med manövern innombords? Eller är det bara 755, som sedan är betydligt större(dyrare)

Användarvisningsbild

Boman  
hakki skrev:[quote="]
Är du nöjd med 300:an o valtran,bra kombination antar jag?siktar på nåt liknande själv i framtiden..hur brett mellan vägarna gör du i gallering?[/quote][/quote][/quote]

Ja är supernöjd. Är ett ekipage som harmonierar bra ihop. Ja försöka med 44m mellan vägarna. För då kan skördaren öppna upp en ny väg mellan mina om ja behöver ta in hjälp med sista galringen.

källefall8  
tvilling skrev:Betydligt bättre och man "backar sig ju fram" när man gallrar och hugger. Tycker faktiskt att det är en stor fördel med 450'in att man lyfter riset bakom traktorn med kranen för att sedan köra på. Blir ofta jäkligt bra bärighet, inte minst när man sen ska skota ut virket.

Jag har länge kollat på 450 och funderat hur väl det fungerar att sprida riset över hela stickvägarna med kranen. På de flesta bilder och filmer ser det ut som det går att vrida kran rakt bak men inte mer, jag vill ha ris på vägträdens rötter även på höger sida, hur funkar det?

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).