Gallring

Gallring gammal skog

20 inlägg 3366 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring gammal skog

Mr mister  
#837602 Jag har ett stycke på ca 8 ha med gammal, olikåldrig blandskog. Det är ca 40% gran, 40 % tall och 20 % löv. Det har för länge sedan använts för skogsbete. Ca 20-25% är mogen/gammal gran.

Jag vill inte att denna gran förgås utan ta ut det ekonomiska värdet, samtidigt som jag är angelägen om att ha kvar skogskänslan.
Vad tror forumet om att "gallra" ur mogna granar och då låta tall löv och växande gran stå?
Hur grov kan gran vara som lämnas mht vindfällen?
Fastigheten ligger i VG.
Tankar om detta?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring gammal skog

Williamm  
#837617 Jag har varit med och gjort några sådana gallringar och det har blivit bra. Enligt mig. Skogsägarna ville ta ut lite mer kanske 40% gran och tall men att bara ta den mogna granarna hade inta varit något problem.
Vi körde vanliga gallringsmaskiner och jag högg före manuellt första stocken eller två och topparna så skördaren kunde hantera det. (Granarna var 60-90cm grova)
Bara det inte är för blöt så syntest det knappt att vi kört där.

Användarvisningsbild

Re: Gallring gammal skog

Torbjörn Johnsen  
#837634
Mr mister skrev:Jag har ett stycke på ca 8 ha med gammal, olikåldrig blandskog. Det är ca 40% gran, 40 % tall och 20 % löv. Det har för länge sedan använts för skogsbete. Ca 20-25% är mogen/gammal gran.

Jag vill inte att denna gran förgås utan ta ut det ekonomiska värdet, samtidigt som jag är angelägen om att ha kvar skogskänslan.
Vad tror forumet om att "gallra" ur mogna granar och då låta tall löv och växande gran stå?
Hur grov kan gran vara som lämnas mht vindfällen?
Fastigheten ligger i VG.
Tankar om detta?


Det borde gå alldeles utmärkt att hugga ut granen. Tar du ut 40% av volymen kan du närma dig §10-kurvan (lägsta tillåtna beståndsvolym) men det är troligtvis inte så om det inte är väldigt glest eller om granvolymen är större än du tror. Men det kan ju som sagt gå att spara granar som inte är fullstora och lika avverkningsmogna om det finns sådana. Oavsett så är det inte straffbart. Du lär inte komma under §5-kurvan (när föryngringsplikt inträder) i alla fall. Hur gammal är skogen? Har du någon uppgift om ståndortsindex/bonitet? Är lövskogen frisk och växtlig eller börjar den bli överårig?

Det låter som att det kan bli ett riktigt trevligt skogsbestånd genom att bara hugga ut granen. Tallen har uthållig tillväxt och kommer garanterat att reagera positivt med ökad tillväxt medan lövet kanske inte har lika mycket att ge på den fronten (om det inte är ek).

Användarvisningsbild

Re: Gallring gammal skog

Lars Lundqvist SLU  
#837650
Torbjörn Johnsen skrev:Det borde gå alldeles utmärkt att hugga ut granen. Tar du ut 40% av volymen kan du närma dig §10-kurvan (lägsta lämpliga beståndsvolym)

STOPP!
Nu är du riktigt ute och svamlar.
Kurvan till 10§ visar lägsta tillåtna volym. Den visar inte vad som är "lämpligt" utan är en skamgräns, en vanhävdsgräns, som anger när tillväxten blir mindre än hälften av den möjliga jämfört med normal skötsel.
"Lämplig" volym efter gallring ligger betydligt högre upp.

Avatar Fallback

Re: Gallring gammal skog

alias  
#837655
Torbjörn Johnsen skrev:
Mr mister skrev:Jag har ett stycke på ca 8 ha med gammal, olikåldrig blandskog. Det är ca 40% gran, 40 % tall och 20 % löv. Det har för länge sedan använts för skogsbete. Ca 20-25% är mogen/gammal gran.

Jag vill inte att denna gran förgås utan ta ut det ekonomiska värdet, samtidigt som jag är angelägen om att ha kvar skogskänslan.
Vad tror forumet om att "gallra" ur mogna granar och då låta tall löv och växande gran stå?
Hur grov kan gran vara som lämnas mht vindfällen?
Fastigheten ligger i VG.
Tankar om detta?


Det borde gå alldeles utmärkt att hugga ut granen. Tar du ut 40% av volymen kan du närma dig §10-kurvan (lägsta lämpliga beståndsvolym) men det är troligtvis inte så om det inte är väldigt glest eller om granvolymen är större än du tror. Men det kan ju som sagt gå att spara granar som inte är fullstora och lika avverkningsmogna om det finns sådana. Oavsett så är det inte straffbart. Du lär inte komma under §5-kurvan (när föryngringsplikt inträder) i alla fall. Hur gammal är skogen? Har du någon uppgift om ståndortsindex/bonitet? Är lövskogen frisk och växtlig eller börjar den bli överårig?

Det låter som att det kan bli ett riktigt trevligt skogsbestånd genom att bara hugga ut granen. Tallen har uthållig tillväxt och kommer garanterat att reagera positivt med ökad tillväxt medan lövet kanske inte har lika mycket att ge på den fronten (om det inte är ek).


Utan att ha sett skogen ifråga så låter dina råd ovan som något som skulle platsa i tråden om "Gallringskatastrofen i den svenska skogen?"...

Antingen så gallrar man, och då ska åtgärden gynna utvecklingen av det kvararade beståndet, eller så skickar man in en avverkningsanmälan och utför avverkningen så att den blir ändamålsenligt för etablering av ny skog!

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallring gammal skog

Torbjörn Johnsen  
#837659
Lars Lundqvist SLU skrev:STOPP!
Nu är du riktigt ute och svamlar.
Kurvan till 10§ visar lägsta tillåtna volym. Den visar inte vad som är "lämpligt" utan är en skamgräns, en vanhävdsgräns, som anger när tillväxten blir mindre än hälften av den möjliga jämfört med normal skötsel.
"Lämplig" volym efter gallring ligger betydligt högre upp.


Ja, det var slarvigt formulerat av mig. Har ändrat till lägsta tillåtna volym vilket det givetvis ska vara. Men om man ser den här huggningen av den mogna granen, med typ 30-40% uttag av volymen, som ett led i en påbörjad föryngring kan man ju kalla det ”hyggesfritt” enligt Skogsstyrelsens definition. Vad sedan skogsägaren gör med det över tid är ju skogsägarens eget beslut. Som ju säkert kommer att bero på hur skogen utvecklas.

Användarvisningsbild

Re: Gallring gammal skog

Ove Lindberg  
#837664 Det är kanske så dom så kallade gröna lögnerna skapades. Ungefär som att plöja grunt och så tunt, det blir ingen bra skörd då i slutändan. Bara en liten tanke.

Avatar Fallback

Re: Gallring gammal skog

jannee  
#837672 Avverkar DU 40 % av beståndet borde det sannolikt bli rätt så glest (all granen).
Kommer därmed att bli ett stort ljusinsläpp vilket gör att det lär slå upp väldigt mycket med sly.
Några nya gran eller tallplantor tror jag icke på.
Ovan är min egna erfarenhet när jag gjort något liknande.
Insåg senare att det smartaste varit slutavverka för att i senare skede plantera nytt material.
Men Du kanske tänker dig att i stället gå runt med en röjsåg tills marken är ordentligt grästäckt ?
Kan i. o. f. s. på sikt bli väldigt vackert.
En del kommuner har just sådana välskötta strövområden.

Användarvisningsbild

Re: Gallring gammal skog

Mr mister  
#837697 Tackar för svar!

Det är 20-25% som ska ut isåfall. Ska kolla i planen gällande bonitet och virkesförråd.

Nån mer som har erfarenheter av hur mycket vindfällen och avverkningsskador det blir på kvarvarande skog? Återkommer som sagt med mer data!

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring gammal skog

alias  
#837698
Torbjörn Johnsen skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:STOPP!
Nu är du riktigt ute och svamlar.
Kurvan till 10§ visar lägsta tillåtna volym. Den visar inte vad som är "lämpligt" utan är en skamgräns, en vanhävdsgräns, som anger när tillväxten blir mindre än hälften av den möjliga jämfört med normal skötsel.
"Lämplig" volym efter gallring ligger betydligt högre upp.


Ja, det var slarvigt formulerat av mig. Har ändrat till lägsta tillåtna volym vilket det givetvis ska vara. Men om man ser den här huggningen av den mogna granen, med typ 30-40% uttag av volymen, som ett led i en påbörjad föryngring kan man ju kalla det ”hyggesfritt” enligt Skogsstyrelsens definition. Vad sedan skogsägaren gör med det över tid är ju skogsägarens eget beslut. Som ju säkert kommer att bero på hur skogen utvecklas.


Jag kan inte se att åtgärden ifråga varken blir mindre riskfylld eller mer ändamålsenlig för att man kallar den för ett led i ett "hyggesfritt" skogsbruk.

För några år sedan så propagerade ju forumets ägare för att det fattades volymer i slutavverkningsskogarna, som ett resultat av för hårda gallringar. Att sedan förespråka att gallra hårt i äldre skog klingar i mina öron tämligen falskt!

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallring gammal skog

Knagge  
#837701 Är skogen över 20 m hög tycker jag den skall slutavverkas eller stå kvar.
Har vi inte lärt oss något av Gudrun Per och andra stormar.
Klimatet har blivit varmare vilket ger mer energi till atmosfären.
Så nya stormar är något vi måste lära oss att leva med.

Användarvisningsbild

Re: Gallring gammal skog

Monark1954  
#837703
Mr mister skrev:Tackar för svar!

Det är 20-25% som ska ut isåfall. Ska kolla i planen gällande bonitet och virkesförråd.

Nån mer som har erfarenheter av hur mycket vindfällen och avverkningsskador det blir på kvarvarande skog? Återkommer som sagt med mer data!

Avverkningsskador är helt upp till skördarförarens skicklighet. Jag har i många år gallrat i äldre skog nästan utan avverkningsskador.

Vindfällen beror på läge, hyggen på angränsande mark och hur tätt skogen står idag. Du har ju tall som skall sparas, den är tåligare och bra om det även finns lägre träd. När det gått ett antal år blir träden tåligare.

Kör som du tänkt, betesmark ökar risken för rotröta i granen.

Viktigt att det finns tillräckligt med grönmassa på de tallar du sparar gärna 50% men minst 30%. Har tallen bara en toffs längst upp så har den ingen kraft att växa med. Jag har hållit på länge med de åtgärder du planerar.
Och som nämnts tidigare, finns det risk att du kommer under §10 i volym så är det bäst att avverkningsanmäla som tallskärm även om det står klenare granar och löv kvar.
Det blir fina skog att vara i och finns det tillräckligt med barr så växer tallarna in i högre värde genom att bli grövre. Kompenserar oftast lägre m3/ha i tillväxt.

Användarvisningsbild

Re: Gallring gammal skog

Torbjörn Johnsen  
#837705
alias skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:STOPP!
Nu är du riktigt ute och svamlar.
Kurvan till 10§ visar lägsta tillåtna volym. Den visar inte vad som är "lämpligt" utan är en skamgräns, en vanhävdsgräns, som anger när tillväxten blir mindre än hälften av den möjliga jämfört med normal skötsel.
"Lämplig" volym efter gallring ligger betydligt högre upp.


Ja, det var slarvigt formulerat av mig. Har ändrat till lägsta tillåtna volym vilket det givetvis ska vara. Men om man ser den här huggningen av den mogna granen, med typ 30-40% uttag av volymen, som ett led i en påbörjad föryngring kan man ju kalla det ”hyggesfritt” enligt Skogsstyrelsens definition. Vad sedan skogsägaren gör med det över tid är ju skogsägarens eget beslut. Som ju säkert kommer att bero på hur skogen utvecklas.


Jag kan inte se att åtgärden ifråga varken blir mindre riskfylld eller mer ändamålsenlig för att man kallar den för ett led i ett "hyggesfritt" skogsbruk.

För några år sedan så propagerade ju forumets ägare för att det fattades volymer i slutavverkningsskogarna, som ett resultat av för hårda gallringar. Att sedan förespråka att gallra hårt i äldre skog klingar i mina öron tämligen falskt!

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Det är två helt olika saker. Att gallra för hårt i en växtlig produktionsskog av likåldrig gran eller tall är inte så lyckat om man vill producera virke. Här handlar det som jag uppfattar det om ett bestånd som i princip är avverkningsmoget men som skogsägaren inte vill ta ner helt utan han vill behålla skogskänslan. Att ta ut gran men spara tall och löv ger ju inte samma stormfällningsrisk som om skogsägaren hade gallrat en ren granskog i samma ålder. Det hade varit ett betydligt mer riskfyllt projekt vad gäller stormskador.

I det här fallet är, som jag uppfattar det, inte markägaren ut efter max produktion på den aktuella marken utan han vill ta bort träd som riskerar att skadas (gran) men spara det mesta av skogen (tall & löv) så att det fortfarande känns som en skog. Det går ju alldeles utmärkt att "konserveringshugga" tallskog för att spara skogskänslan och när det gäller lövet kanske det inte bidrar med någon vidare tillväxt men kan ju fylla sin plats medan det lever i alla fall. Observera att markägaren har stor frihet att själv bestämma så länge det ryms inom skogsvårdslagen. Och beträffande §10 så lär det ju inte vara något problem med ett 20-25 procentigt uttag. Sedan är det väl få, om ens någon, som någonsin blivit åtalad för att man tummat på den gränsen.

Användarvisningsbild

Re: Gallring gammal skog

Torbjörn Johnsen  
#837706
Knagge skrev:Är skogen över 20 m hög tycker jag den skall slutavverkas eller stå kvar.
Har vi inte lärt oss något av Gudrun Per och andra stormar.
Klimatet har blivit varmare vilket ger mer energi till atmosfären.
Så nya stormar är något vi måste lära oss att leva med.


Det är stor skillnad mellan gran- och tallskog när det gäller stormkänsligheten i äldre skog. I ett rent granbestånd är det klart äventyrligt att gallra i skog över 20 m höjd men i en tall/lövskog är det inte alls samma risk.

Användarvisningsbild

Re: Gallring gammal skog

Lars Lundqvist SLU  
#837710 Mycket spekulationer…

Om ägaren lägger upp lite foton så är det lättare komma med någorlunda genomtänkta synpunkter än om ni gissar i blindo.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).