Gallring

Eftersatt gran, röjning/första gallring.

11 inlägg 1489 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Eftersatt gran, röjning/första gallring.

frewal  
#834328 Hej!

Vi har det här granbeståndet på gården. Det är knappt 1 hektar. Den självföryngrade björken plockade vi ut för tre år sedan. Blev fin ved.

Vad skulle ni rekommendera för åtgärd här? Hur skulle ni vilja att det såg ut när ni är klara?

Är fortfarande ny så försöker lära mig. Alla tips tas tacksamt emot.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gran, röjning/första gallring.

Bax  
#834329 Jag ser ingen bild..

EDIT: Vips kom bilderna upp..

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gran, röjning/första gallring.

Torbjörn Johnsen  
#834331 Intressant projekt!
Jag tror att du kan vänta något år och sedan gå igenom beståndet med röjsåg. Röj underifrån och ta bort stammar som är skadade och krokiga samt ta ner det till ett lämpligt stamantal. Runt 2000 stammar/ha kan vara lämpligt eftersom det ser ut att vara bra mark (gammal åker?).

(Jag la in bilderna som bilder så att de syns i flödet. De låg som bilagor förut)

Avatar Fallback

Re: Eftersatt gran, röjning/första gallring.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834333 Finns tiden så hade jag röjt redan nu. Ta bort det som är krokigt, skadat och har sprötkvist.

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gran, röjning/första gallring.

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#834354 Jag hade gått in nu o röjt de som är defekta stammar o klent. Därmed inte sagt att man skall ta bort alla klena stammar. Om en klen stam är det bästa alternativet för den vara kvar.

Är väl inte akut o röja. Men det blir desto roligare när man ska gallra om det är gjort i förväg.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt gran, röjning/första gallring.

jannee  
#834355 Man kan aldrig röja för tidigt eller för hårt.
Desto glesare de står desto stormfastare blir beståndet.

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gran, röjning/första gallring.

Bond.J  
#834427 Svaret beror på målet med beståndet. Ska det vara skötselfritt, bli enskiktat, blädningsskog, producera grovtimmer, gärdesgårdsstör, julgranar, vara gömställe för viltet? Ska det skötas som enskiktad produktionsskog med volymproduktion som mål, är röjning av 1/3-1/2 av stammarna på bilderna ganska snart för att förflytta tillväxten till de stammar som har bäst förutsättningar, men ta INTE bort allt löv. De behövs för att skydda mot storm, och annat!

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gran, röjning/första gallring.

frewal  
#834434 Tack för alla tips!

Gärdesgårdsstör, julgranar, och gömställen för viltet har vi tillräckligt på andra ställen. Här är min förhoppning att det ska kunna bli grantimmer på sikt.

Vad tycker ni man ska sikta på för stamantal efter en röjning nu?

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt gran, röjning/första gallring.

Mikael A  
#834438 Nu har du ju tyvärr redan tagit bort björken vilket minskar din valfrihet. Gran på gammal åkermark är ett högriskprojekt vilket ofta slutar med mycket röta i granen. Röj redan nu till lämpligt stamavstånd så de kvarvarande stammarna kan utvecklas på bästa sätt.

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gran, röjning/första gallring.

frewal  
#834520 Björk är kvar i luckorna. Så det kommer bli viss inblandning av björk. Den björk vi tog bort kom underifrån och växt in i granarna. Den björk som är kvar kommer vi vara rädd om. Vad rekommendera ar du för lämpligt stamavstånd efter en sådan här insats?

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt gran, röjning/första gallring.

Lindveden  
#834522 Här e en liten fingervisning iallafall på ungefär stamantal efter en åtgärd
https://www.skogskunskap.se/hansyn/hans ... -gallring/

https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... a-du-roja/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).