Gallring

Dålig effekt på rotröte-behandlingen

11 inlägg 3100 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dålig effekt på rotröte-behandlingen

Torbjörn Johnsen  
#810207 På SLU, Alnarp håller forskaren Mimmi Blomqvist på med en doktorsavhandling om rotröta. Ett stort antal Rotstop-behandlade stubbar i 15 olika sydsvenska gallringar har undersökts för att se hur stor effekt behandlingen har.

Dels har hon tittat på täckningsgraden av preparatet. Rekommendationen är att minst 85% av ytan ska vara täckt (forskningen visar att 100% krävs enligt SLU) men en tredjedel av stubbarna hade lägre täckningsgrad. Enbart 20% av stubbarna hade full täckning. Dels så har hon undersökt att det verkligen fanns pergamentsvamp på de behandlade stubbarna. Här visade DNA prover på bitar från stubbytor att det saknades pergamensvamp i 25% av proverna.

Sista delen analyserade hurivida stubbarna verkligen hade infekterats av rotröta. Gallringarna återbesöktes efter några månader för nya trisskap där proverna analyserades i mikroskop. Här visade sig att 45% av stubbarna var infekterade trots att bestånden stubbehandlats mot rotröta.

Tänkbara orsaker till den bristande behandlingseffekten kan enligt Mimmi Blomqvist vara att det brister i hanteringen av preparaten. Det krävs en obruten kylkedja för att pergamentsvampen ska överleva och det kan vara utmanande att få till ända ut till kapsvärdets sprutmunstycken.

Läs mer om doktorsavhandlingen här: https://www.slu.se/globalassets/ew/org/ ... /mimmi.pdf



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Dålig effekt på rotröte-behandlingen

jannee  
#810220 M.a.o. lär inte rotstopp ha någon större påverkan när man behandlar stubbar när temperaturen ligger runt 20 grader eller varmare.
Finns väl knappt några maskiner som då kan leverera kall vara.
Detta med obruten kylkedja är det nog många som missat eller struntat i.

Avatar Fallback

Re: Dålig effekt på rotröte-behandlingen

Tralsmo  
#810234 Man kan läsa på Intteragro SkogAb om hur de funkar.

Följer man instruktionerna å får bra täckning på stubben så talar allt för att de funkar.

Men som sagt preparatet är dyrt å de slarvas nog en hel del med hantering å Täckningsgraden på stubbarna.

Ja skulle inte gallra gran i min skog utan stubbehandling vid varmare väder.

Avatar Fallback

Re: Dålig effekt på rotröte-behandlingen

alias  
#810235
Tralsmo skrev:Man kan läsa på Intteragro SkogAb om hur de funkar.

Följer man instruktionerna å får bra täckning på stubben så talar allt för att de funkar.

Men som sagt preparatet är dyrt å de slarvas nog en hel del med hantering å Täckningsgraden på stubbarna.

Ja skulle inte gallra gran i min skog utan stubbehandling vid varmare väder.


Vad är det vanligaste upplägget, tillhandahåller beställarna preparat, färgämne och antifrysmedel, eller ligger det med i något ackords- eller timpris för entreprenören?

Hur skickar t.ex. Interagro Skog gelpåsarna till beställaren?
Sommartid känns det som en risk att en försändelse skulle kunna bli kvar på en postterminal (i drygt rumstemperatur) i mer än en vecka.

Jag tycker att det bästa borde vara att gå över till urea som behandlingspreparat, så slipper man mycket av problemen med att medlet blir för varmt så svampsporerna dör, eller att det blir för kallt så att medlet fryser i pumpen m.m. Det enda som jag tycker har talat till pergamentsvampens fördel så var det att man har sagt att det inte krävs mer än 85 % täckningsgrad för bra effekt, men om det nu visar sig att man bör uppnå 100 % täckningsgrad även med denna så är ju inte det någon fördel för pergamentsvampen/Rotstop jmf. med urea.

Vi har ju några som kör, eller har kört, skördare här på forumet. Det vore intressant att höra från dem hur mycket tid och energi som läggs på frågor gällande preparathantering m.m. på skogsbruksskolorna och ev. senare i arbetslivet?

Tänker att t.ex. entreprenörscertifieringarna handlar väl mycket om att ha rutiner och utföra egenkontroller av olika slag, men finns det med några punkter om rotrötebehandling (själva täckningsgraden på stubbarna är väl en punkt i gallringsuppföljning)?

MVH
Alias
Senast redigerad av alias tis 29 aug 2023, 11:27, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dålig effekt på rotröte-behandlingen

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#810239 Eller röja gran hårdare,vintertid och enbart gallra gran vintertid.

Avatar Fallback

Re: Dålig effekt på rotröte-behandlingen

Tralsmo  
#810247 Svar till alias.

Beställaren håller med medlet.
Kostnaden för hantering ligger i ackordet.

Det där med frakten är ju helt rätt påpekat.
Det kan ju bli si å så.

Det är många faktorer i hanteringen som spelar roll å där får man nog se till att va petnoga.

Ja har läst de Torbjörn skrivit en gång till.

Utan att på nåt vis va expert så tror ja nog 85% räcker om nu interagro säger de.men då måste allt annat va korrekt.

Det finns ju 3 system att använda på skördaren ( kolla på (interagro).
Vi använder ju det där de blandas allteftersom.

En flaska som monteras på fredagen å inte slutförbrukas förrän på måndagen blir ju för gammal.

Nu är de några år sen ja va inblandad ide där.
Men då var paketen djupfrysta när dom komm fram.

Medlet har ju ochså en sista förbrukningsdag.

Vilket som skulle vara bäst, urea eller rotstopp har ja ingen koll på.
Men de är ju hanteringen av vattnet som är den stora kostnaden för entrepenören.
Det skulle väl bli samma med urea antar jag.

Avatar Fallback

Re: Dålig effekt på rotröte-behandlingen

Tralsmo  
#810248 Förresten så har ja ju en praktikant som gick ut nu innan semestern.

Han är duktig å kommer att få anställning. Inga problem me de
Men helt klart lyser de ju genom att de behövdes en uppryckning i schemorna på skolorna.

Ja har faktiskt inte diskuterat det här med rotstopp med praktikanten men i bästa fall vet han nog va de är.

De vi däremot har diskuterat är ju inklavning å mätning av provträd för kalibrering på skördaraggregat.
Där får dom bara se en klave, ingen utbildning alls.

Användarvisningsbild

Re: Dålig effekt på rotröte-behandlingen

Sjögården  
#810251 Bra att eleverna får en uppstramning i noggrannhet på praktiktiden. Har sett vilken nytta det kan göra med entreprenörer som från början håller ordning på rutinerna med kontrollmätning.
Har ett erfaret gäng som kör hos mig men uppfattar att deras noggrannhet är betydelsefullt för resultatet.
Även provytorna av gallringsstyrka och stamantal behöver skötas ordentligt vilket lätt blir bortglömt när man är ung och har bråttom ..😉

Avatar Fallback

Re: Dålig effekt på rotröte-behandlingen

jannee  
#810253 Förtroendet för behandling av stubbarna är nog lite si eller så, allt från entreprenör till entreprenör.
Som jag uppfattat det är det många äldre som betvivlar effekten.
Beskådar man sedan stubbarna där behandling utförts är ytterst få täckta till 100 % - tvärtom är det någon kan man bli glad.
Inbillar mig själv i stället, har man haft mycket röta vid slutavverkningen kanske man senare ska välja ett annat trädslag, förslagsvis löv.

Användarvisningsbild

Re: Dålig effekt på rotröte-behandlingen

Sjögården  
#810254 Att gallra gran under varma delen av året i rena granbestånd utan en väl genomförd stubbehandling är absolut att dra på sig problem.
Har för egen del blandbestånd där tallandelen ökar för varje gallring så jag har röjt gran även i varmare temperatur vilket är ett bekymmer.
Är nog bra att satsa på tall eller björk när slutavverkningen varit upprutten.
Åtminstone i en generation😉

Avatar Fallback

Re: Dålig effekt på rotröte-behandlingen

Tralsmo  
#810256 En sak som slår mig när ja funderar på de här.

Att få rätt täckning på stubben avgörs ju hur hållen i svärdet ä borrade.
Är de stor variation i medelstam så blir de ju lite av en kompromiss.
Dessutom kan de ibland läcka ut mer eller mindre i svärdshållaren.
Då går de åt mer vatten å medel(dyrt).
Hålla grejorna iordning är ochså dyrt.

Sen kan man fråga sig om de alltid är medel i blandningen. Ojsan ja fick inget med mej Ida.
Färgtabletterna har man ju i bilen eller skördare.
Eller kan de va så att det inte är rätt från början.

Södra gör ju kontroller på täckningsgrad med jämna mellanrum men att de kollas om medlet är verksamt gör man inte såvitt ja vet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).