Gallring

Manuell stubbehandling urea

47 inlägg 24739 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Malwa

Manuell stubbehandling urea

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799265Jag tänkte jag skulle pröva det i veckorna som kommer. Skall rensa upp lite efter fröträdfällning i gran som är 4-8m hög.

Hittade detta

https://metsateho.fi/wp-content/uploads ... ndling.pdf

"Vid manuell stubbehandling kan det vara mera praktiskt att
använda urealösning, som tål förvaring bra. Lösningen går att
göra själv genom att blanda 3 kg gödslingsurea i vatten så att den
slutliga volymen är 10 liter (fordrar en aning uppvärmning).
Kemira Agro Oy tillverkar produkten Urea-stubbeläggning, som är
en färdig 30-procentig urealösning och klar för användning som
sådan. Spridningen av urealösningen på stubben bör vara riklig –
ett skikt som motsvarar cirka två millimeter – så att lösningen bör-
jar rinna över stubbens kanter."

Tänkte köra med AdBlue direkt. Jag har sett någon som rekommenderat handspruta och även färgämne, men jag kommer inte ihåg vem och när. Hur gör ni?

TS
Malwa Combi i 5:e generationen

Re: Manuell stubbehandling urea

alias  
Mangan skrev:Jag tänkte jag skulle pröva det i veckorna som kommer. Skall rensa upp lite efter fröträdfällning i gran som är 4-8m hög.

Hittade detta

https://metsateho.fi/wp-content/uploads ... ndling.pdf

"Vid manuell stubbehandling kan det vara mera praktiskt att
använda urealösning, som tål förvaring bra. Lösningen går att
göra själv genom att blanda 3 kg gödslingsurea i vatten så att den
slutliga volymen är 10 liter (fordrar en aning uppvärmning).
Kemira Agro Oy tillverkar produkten Urea-stubbeläggning, som är
en färdig 30-procentig urealösning och klar för användning som
sådan. Spridningen av urealösningen på stubben bör vara riklig –
ett skikt som motsvarar cirka två millimeter – så att lösningen bör-
jar rinna över stubbens kanter."

Tänkte köra med AdBlue direkt. Jag har sett någon som rekommenderat handspruta och även färgämne, men jag kommer inte ihåg vem och när. Hur gör ni?

Kör med AdBlue och turkos karamellfärg. Häller karamellfärgen direkt i 10 L dunken med AdBlue:

1681484406_20230218_110220.jpg

1681484407_20230218_110203.jpg

Har testat både Gardenas handspruta och denna FXA (på rekommendation av någon forumist):

https://www.k-rauta.se/produkt/sprayfla ... 5422877874

Gardenan läcker om den välter - klart obra då skogsmark ofta är ojämn.

FXA-sprutan kan råka fastna med "avtryckaren" nedtryckt då jag tror att det är tänkt attman ska kunna ställa den för permanent matning utan att behöva trycka ned tummen (vet man bara om det så är det inget problem).

På Gardenan så finns det en knapp för att släppa ut övertrycket som man har pumpat upp. Den funktionen har jag inte hittat på FXA-sprutan, utan lossar momentant på gängan för att neutralisera övertrycket inför t.ex. transport.

MVH
Alias
Senast redigerad av alias fre 14 apr 2023, 23:17, redigerad totalt 1 gång.

#799270Man tackar, har du sprutan i bältet eller ställer du dig ifrån den?

TS

alias  
Mangan skrev:Man tackar, har du sprutan i bältet eller ställer du dig ifrån den?

Ställer ifrån mig nuvarande handsprutor. Har funderat över möjligheten att ha en mindre flaska (sprayflaska/duschflaska som man har för att fukta plagg som ska strykas, är dock osäker på hur membran m.m. i dessa klarar olika pH-värden) hängande i bältet.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Mattias_E  
#799286Sett på tuben hur en del använder vanliga flaskor av typen sportflaska för att duscha stubbarna. Verkar lagom avancerat och enkelt att plugga, gäller bara att inte blanda ihop den med den medhavda vattenflaskan 😱

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799288Finns ju Camelback att förvara drickat i...
/Niklas

alias  
#799366Min tanke var något åt det här hållet, med en 0,6 L flaska i bältet istället:

1681560309_20230415_112518.jpg

1681560312_20230415_112550.jpg

1681560311_20230415_112625.jpg

Blir nog isf. att göra en krok liknande hållaren till slagbrytjärnet och en platta bakom för att ev. dropp från flaskan inte ska strykas av mot kläderna. Alternativet är ju att böja till en hållare/hölster till sprayflaskan.

Det blir lite onödiga steg när man inte har flaskan med sig hela tiden.

MVH
Alias

#799540Jag testade lite idag, några toppbrutna granar som skulle ner.

En halv flaska röd karamellfärg till 10 liter.

1681755198_img_20230417_114134_360.jpg

Sprayade till det började rinna ut över kanterna.

1681755197_img_20230417_114825_612.jpg

Efter några minuter var det svårt att se färgen på stubben, lättast i basten.

Prövade bära flaskan såhär, lite spontant.

1681755197_img_20230417_170433_896.jpg

Kan nog vara något den här metoden!

TS
Användarvisningsbild

HannuRöj  
#799542😀 Jag brukar kasta lite gräs eller moss på stubben efter besprutning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799563Sprutar man konsekvent efter varje fällning så behövs varken gräs eller färg.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799564Hur är det med det "riktiga" medlet Rotstop? Får man köpa det rakt över disk i Sverige där vi lyckas krångla till allt.

Skogsola skrev:Sprutar man konsekvent efter varje fällning så behövs varken gräs eller färg.

Så jag tänkte mig, men vi får se.

TS

alias  
Skogsola skrev:Sprutar man konsekvent efter varje fällning så behövs varken gräs eller färg.

Anledningen till att jag kör med karamellfärg är för att se så att hela stubben blir behandlad, inte för att i efterhand kunna se vilka stubbar som har behandlats.

Känns viktigare med 100 % täckning med urea än med Rotstop, då Rotstop ska kolonialisera stubben (tolkar det som att den konkurrerar ut rotrötesvampen om den fått ett försprång - brukar väl sägas att 85 % täckningsgrad med Rotstop är godkänt). Urean måste rimligtvis ha till uppgift att göra miljön på stubben ogästvänlig för rotrötesporerna att få fäste på.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Skogsola skrev:Hur är det med det "riktiga" medlet Rotstop? Får man köpa det rakt över disk i Sverige där vi lyckas krångla till allt.

https://www.interagroskog.se/rotrota-sk ... ll_rotstop

Man behöver ha slutfört en tretimmarskurs som kostar 200:- för att kunna beställa

Användarvisningsbild

rokon  
#799600Jo nog är allt väldigt tillkrånglat, men för manuell behandling av stubbar så är 30% Urea bäst eller lika bra, samt lättilgängligt i form av AdBlue som redan är ~30% Urea.

Citat från Skogsaktuellt 08 maj 2018
"Resultatet visade att stubbehandling är bättre än ingen behandling alls. Att inte behandla röjda stubbar riskerar att leda till smitta i bestånd trots behandling vid gallring. Framtida röta beror även på situationen i det föregående beståndet. Behandling med urea (som inte är tillåtet att använda längre i Sverige) visade sig vara mycket effektivt i både röjning och slutavverkning.
Pergamentsvamp var lika effektivt som urea i slutavverkning, men betydligt mindre effektivt i röjning. Storleken på stubben har alltså betydelse för effekten när man använder pergamentsvamp, men forskarna kunde inte visa att gränsen går vid en särskild stubbdiameter."

Vad gäller färgmedel så ser jag det som onödigt när man jobbar åt sig själv, men om man vill testa så kanske Kaliumpermanganat vore lämpligt. Jag har endast testat det på att färgat vattnet i den då nyligen anlagda fontänen i Stadsparken i Söderhamn för sisådär ~53 år sedan. Det behövdes inte mycket för god effekt! Lagligt? Knappast.

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).