Gallring

Gallringsmall från höjd/ålder

17 inlägg 5734 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gallringsmall från höjd/ålder

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795069 Någom som har sett en gallringsmall utgående från höjd och ålder? Kunde vara praktiskt vid jämnårigt bestånd där övre höjd varierar ganska mycket. Höjd och ålder är ju även lätt att mäta (när man hugger ner ett träd).



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallringsmall från höjd/ålder

alias  
#795070
Mangan skrev:Någom som har sett en gallringsmall utgående från höjd och ålder? Kunde vara praktiskt vid jämnårigt bestånd där övre höjd varierar ganska mycket. Höjd och ålder är ju även lätt att mäta (när man hugger ner ett träd).


Är inte helt med på hur dina tankar går här.

Menar du varierande i höjd p.g.a. skiftande beståndshistorik eller varierande bonitet?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallringsmall från höjd/ålder

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795071 Varierande bonitet. Eller trädhöjd i alla fall. Se bild.

1678231693_skaermbild_fran_2023-03-08_00-27-03.png

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsmall från höjd/ålder

alias  
#795072
Mangan skrev:Varierande bonitet.


Du menar att du skulle göra en matris med t.ex. SI(H100) i 2-meterssteg på Y-axeln och åldern i 5-årssteg på X-axeln och sen lägsta grundyta uttryckt i m2/ha enl. ordinarie gallringsmall i cellen för resp. kombination av ålder och SI?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallringsmall från höjd/ålder

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795073 Nja, jag tänkte om någon redan gjort det. Annars får jag fundera ut något.

Men ett diagram för åldern 40 år tex, där x-axeln är höjd (och då indirekt SI) och y-axeln är grundyta. Idag har man ju olika diagram för SI, men istället tänker jag mig olika diagram för varje ålder. Skulle vara intressant att se hur det blir i alla fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsmall från höjd/ålder

Tralsmo  
#795093 Ja tog en bild på övre höjd som en funktion av ålder på gran.
Tabellerna Har ja i pc skog men går inte att skriva ut eller kopiera.
Ja googlade på de men hittar inget.

Sen är ju frågan vad vitsen skulle va?
Har du höjd variation så beror ju det antingen på åldersvariation eller bonitetsvariation.
Eller möjligen på föregående gallring.

Är de va du behöver å du kantyda bilden så har ja flera trädslag.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsmall från höjd/ålder

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795143 På södras gallringsmallar finns ålder med.

Avatar Fallback

Re: Gallringsmall från höjd/ålder

Tralsmo  
#795144 Bra tåndemåla!

Ja har ju dom men ibland ser man ju inte skogen för alla träd är ivägen.

Avatar Fallback

Re: Gallringsmall från höjd/ålder

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795209 Ja, där fanns det ju lite tabeller också. Skall kika mer på dom.

https://www.sodra.com/_download/sp/sa-skoter-sodra-skog


Jag tog Skogsstyrelsens gallringsmallar och försökte läsa av och göra en graf. För varje bonitet gick jag in på vilken höjd som motsvarar 35 år i brösthöjd (ca 40 i totalålder), och var gränserna för start och målområdet låg. Sen plottade jag det mot höjd och fick detta. Dvs om du har ett bestånd med 35 år i brösthöjdsålder så kan du gå in och få gallringsstyrka utgående från höjden i just den delen av beståndet.

1678311229_skaermbild_fran_2023-03-08_22-14-55.png

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsmall från höjd/ålder

Lars Lundqvist SLU  
#795325 Vad är syftet?

Skogsstyrelsens gallringsmallar är ett slags superförenklad produktionsmodell som bygger på vad Skogsstyrelsen tyckte var bra skogsskötsel för några decennier sen. Idag kan du ladda ner Heureka beståndsvis och modellera på riktigt med dina egna data som ingångsvärden (förutsatt att du kör Windows och inte MacOS)

Avatar Fallback

Re: Gallringsmall från höjd/ålder

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795335 Ja, varför har man gallringsmallar egentligen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsmall från höjd/ålder

Lars Lundqvist SLU  
#795336 … därför att det är ett förenklat sätt att få översiktliga men också opålitliga värden för sin planering.

Den som inte vill optimera sitt skogsbruk med planeringsmodeller klarar sig ofta med ögon och tillväxtborr. 😉

Avatar Fallback

Re: Gallringsmall från höjd/ålder

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795338 Opålitliga värden? De ger väl inga värden, utan bara förslag på hur man kan gallra?

Tillväxtkurvorna i de där diagrammen har jag nog aldrig använt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsmall från höjd/ålder

Lars Lundqvist SLU  
#795341 Dom ger förslag på när Skogsstyrelsen tycker du ska gallra och en nedre rimlig nivå på grundyta efter gallring, enligt Skogsstyrelsens bedömning.

Tillväxtlinjetna ger en grov modell som kan indikera när nästa gallring kan tänkas vara aktuell

Avatar Fallback

Re: Gallringsmall från höjd/ålder

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#795371 De där mallarna är kolossalt schematiska och kunde lika gärna skrotas. Har inte ni forskare kommit fram till att man kan hugga nästan hur som helst så länge man inte tar för mycket? Eller inte gallra alls?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).