torbjornlindroos skrev:Kommande månad skall man bli förare till en Malwa 560C som en godsförvaltning införskaffat. Sitter just nu och planerar förstagallring och kom till frågan om slingerstråk med beståndsgående maskiner är värt att använda sig utav.
Egentligen behövs det inte med tanke på stickvägarnas smala bredd men jag är mera nyfiken på produktion vid maskinkörningen, inte minst skotningen. Kör man med vanligt stickväg utan slingerstråk krävs det en längre sträcka att få lass gentemot om man kör slingerstråk och matar virket till ''stickvägen'' Produktionen vid skördningen tror jag inte är ett ett problem, men jag vill få en så effektiv skotning som möjligt med mindre skotare då skotningen förblir alltid dyrare med mindre maskiner. Jag skulle vilja ha en kort summering av en entreprenör som har lite kunskap om det är värt att köra slingerstråk för att få upp produktuionen på en skotare i 7tons klassen. Kanske någon annan Malwa-entreprenör vill dela med sig kunskap om produktion etc.
alias skrev:torbjornlindroos skrev:Kommande månad skall man bli förare till en Malwa 560C som en godsförvaltning införskaffat. Sitter just nu och planerar förstagallring och kom till frågan om slingerstråk med beståndsgående maskiner är värt att använda sig utav.
Egentligen behövs det inte med tanke på stickvägarnas smala bredd men jag är mera nyfiken på produktion vid maskinkörningen, inte minst skotningen. Kör man med vanligt stickväg utan slingerstråk krävs det en längre sträcka att få lass gentemot om man kör slingerstråk och matar virket till ''stickvägen'' Produktionen vid skördningen tror jag inte är ett ett problem, men jag vill få en så effektiv skotning som möjligt med mindre skotare då skotningen förblir alltid dyrare med mindre maskiner. Jag skulle vilja ha en kort summering av en entreprenör som har lite kunskap om det är värt att köra slingerstråk för att få upp produktuionen på en skotare i 7tons klassen. Kanske någon annan Malwa-entreprenör vill dela med sig kunskap om produktion etc.
Två funderingar:
Hur lätt är det att köra slingerstråk med en Malwa 560C?
Den ser i alla fall inte lika smidig ut som r.ex. Rottne H8 eller Vimek 404, men man kanske lurar sig.
Hur är fastighetsägarens plan, ska man köra smalare vägar lite tätare eller är tanken att hugga upp ca 4 m breda stickvägar på drygt 20 m avstånd inför kommande gallringar?
MVH
Alias
bengt.a skrev:alias skrev:torbjornlindroos skrev:Kommande månad skall man bli förare till en Malwa 560C som en godsförvaltning införskaffat. Sitter just nu och planerar förstagallring och kom till frågan om slingerstråk med beståndsgående maskiner är värt att använda sig utav.
Två funderingar:
Den ser i alla fall inte lika smidig ut som r.ex. Rottne H8 eller Vimek 404, men man kanske lurar sig.
Hur är fastighetsägarens plan, ska man köra smalare vägar lite tätare eller är tanken att hugga upp ca 4 m breda stickvägar på drygt 20 m avstånd inför kommande gallringar?
MVH
Alias
Varför hugga 4 m breda vägar med en Malwa inför kommande gallringar? Då är ju vitsen med en beståndsgående borta. Antingen gallras det med beståndsgående, eller så gallras det med stickvägsgående.
alias skrev:
MVH
Alias
torbjornlindroos skrev:Sitter just nu och planerar förstagallring och kom till frågan om slingerstråk med beståndsgående maskiner är värt att använda sig utav.
hfab skrev:alias skrev:
MVH
Alias
Varför skulle det på något sätt vara svårt att slingra med en Malwa 560C?
Tänk på att hela maskinen är kortare än kranen på dom flesta större "gallrings" skördaretorbjornlindroos skrev:Sitter just nu och planerar förstagallring och kom till frågan om slingerstråk med beståndsgående maskiner är värt att använda sig utav.
Med en såpass smal maskin behöver det inte ta mycket längre tid att hugga ett slingerstråk. Jag tror definitivt att du har igen det på skotningen sedan.
Ju mer virke du samlar i varje väg, desto fortare går skotningen.
torbjornlindroos skrev:Kommande månad skall man bli förare till en Malwa 560C som en godsförvaltning införskaffat. Sitter just nu och planerar förstagallring och kom till frågan om slingerstråk med beståndsgående maskiner är värt att använda sig utav.