Gallring

Gallringsteknik Malwa 560C, Slingerstråk eller ej.

14 inlägg 5730 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallringsteknik Malwa 560C, Slingerstråk eller ej.

torbjornlindroos  
#793652 Kommande månad skall man bli förare till en Malwa 560C som en godsförvaltning införskaffat. Sitter just nu och planerar förstagallring och kom till frågan om slingerstråk med beståndsgående maskiner är värt att använda sig utav.
Egentligen behövs det inte med tanke på stickvägarnas smala bredd men jag är mera nyfiken på produktion vid maskinkörningen, inte minst skotningen. Kör man med vanligt stickväg utan slingerstråk krävs det en längre sträcka att få lass gentemot om man kör slingerstråk och matar virket till ''stickvägen'' Produktionen vid skördningen tror jag inte är ett ett problem, men jag vill få en så effektiv skotning som möjligt med mindre skotare då skotningen förblir alltid dyrare med mindre maskiner. Jag skulle vilja ha en kort summering av en entreprenör som har lite kunskap om det är värt att köra slingerstråk för att få upp produktuionen på en skotare i 7tons klassen. Kanske någon annan Malwa-entreprenör vill dela med sig kunskap om produktion etc.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringsteknik Malwa 560C, Slingerstråk eller ej.

svampbob  
#793662 Jag kör Vimek och kör alltid slingerstråk. Jag ser ingen fördel med att inte köra slinger. De fördelar jag ser med slinger är att det blir mera virke efter stråket och skotningen blir snabbare samt att slingerstråket får bi så krokigt som det behöver då jag inte behöver hugga för skotaren.

Nu är jag ju bara en glad amatör och kör bara på lediga stunder.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsteknik Malwa 560C, Slingerstråk eller ej.

Martin Växjö  
#793690 Gissning: Du hugger mer om du bara skördar vägar så ekonomiskt kompenserar du den dyrare skotningen eftersom skördningen står för högre omsättning. Men när jag tänker efter, skotar du snabbare så får du ju mer tid att skörda. Hm. Tror det är roligare att bara hugga vägar. Men du kommer ju prova dig fram så vad folk än säger så får du arbeta fram ett arbetssätt som passar dig. Du gör säkert olika i olika bestånd. Intressant att höra vad de erfarna har att säga om saken

Avatar Fallback

Re: Gallringsteknik Malwa 560C, Slingerstråk eller ej.

alias  
#793702
torbjornlindroos skrev:Kommande månad skall man bli förare till en Malwa 560C som en godsförvaltning införskaffat. Sitter just nu och planerar förstagallring och kom till frågan om slingerstråk med beståndsgående maskiner är värt att använda sig utav.
Egentligen behövs det inte med tanke på stickvägarnas smala bredd men jag är mera nyfiken på produktion vid maskinkörningen, inte minst skotningen. Kör man med vanligt stickväg utan slingerstråk krävs det en längre sträcka att få lass gentemot om man kör slingerstråk och matar virket till ''stickvägen'' Produktionen vid skördningen tror jag inte är ett ett problem, men jag vill få en så effektiv skotning som möjligt med mindre skotare då skotningen förblir alltid dyrare med mindre maskiner. Jag skulle vilja ha en kort summering av en entreprenör som har lite kunskap om det är värt att köra slingerstråk för att få upp produktuionen på en skotare i 7tons klassen. Kanske någon annan Malwa-entreprenör vill dela med sig kunskap om produktion etc.


Två funderingar:

Hur lätt är det att köra slingerstråk med en Malwa 560C?

Den ser i alla fall inte lika smidig ut som r.ex. Rottne H8 eller Vimek 404, men man kanske lurar sig.

Hur är fastighetsägarens plan, ska man köra smalare vägar lite tätare eller är tanken att hugga upp ca 4 m breda stickvägar på drygt 20 m avstånd inför kommande gallringar?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallringsteknik Malwa 560C, Slingerstråk eller ej.

torbjornlindroos  
#793703 Absolut ser den inte lika smidig ut som en H8 eller Vimek, dock har den endå en styrvinkel på 45 grader som säkert hjälper till.
Planen är väl smala stickvägar och så litet avtryck i skogen som möjligt för att öka skogens förmåga att producera virke. Slingerstråkens vägbredd förblir väl i bredd med beståndes trädförband så man kan knappt räkna det som någon stickvägsareal som man brukar göra med 4,5m breda vägar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsteknik Malwa 560C, Slingerstråk eller ej.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#793725
alias skrev:
torbjornlindroos skrev:Kommande månad skall man bli förare till en Malwa 560C som en godsförvaltning införskaffat. Sitter just nu och planerar förstagallring och kom till frågan om slingerstråk med beståndsgående maskiner är värt att använda sig utav.
Egentligen behövs det inte med tanke på stickvägarnas smala bredd men jag är mera nyfiken på produktion vid maskinkörningen, inte minst skotningen. Kör man med vanligt stickväg utan slingerstråk krävs det en längre sträcka att få lass gentemot om man kör slingerstråk och matar virket till ''stickvägen'' Produktionen vid skördningen tror jag inte är ett ett problem, men jag vill få en så effektiv skotning som möjligt med mindre skotare då skotningen förblir alltid dyrare med mindre maskiner. Jag skulle vilja ha en kort summering av en entreprenör som har lite kunskap om det är värt att köra slingerstråk för att få upp produktuionen på en skotare i 7tons klassen. Kanske någon annan Malwa-entreprenör vill dela med sig kunskap om produktion etc.


Två funderingar:

Hur lätt är det att köra slingerstråk med en Malwa 560C?

Den ser i alla fall inte lika smidig ut som r.ex. Rottne H8 eller Vimek 404, men man kanske lurar sig.

Hur är fastighetsägarens plan, ska man köra smalare vägar lite tätare eller är tanken att hugga upp ca 4 m breda stickvägar på drygt 20 m avstånd inför kommande gallringar?

MVH
Alias

Varför hugga 4 m breda vägar med en Malwa inför kommande gallringar? Då är ju vitsen med en beståndsgående borta. Antingen gallras det med beståndsgående, eller så gallras det med stickvägsgående.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsteknik Malwa 560C, Slingerstråk eller ej.

torbjornlindroos  
#793732 När har jag nämnt 4m breda vägar? Det var då jag tog upp och jämförde stickvägsareal med större maskiner jag nämnde det 4m breda vägar....

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsteknik Malwa 560C, Slingerstråk eller ej.

alias  
#793734
bengt.a skrev:
alias skrev:
torbjornlindroos skrev:Kommande månad skall man bli förare till en Malwa 560C som en godsförvaltning införskaffat. Sitter just nu och planerar förstagallring och kom till frågan om slingerstråk med beståndsgående maskiner är värt att använda sig utav.
Egentligen behövs det inte med tanke på stickvägarnas smala bredd men jag är mera nyfiken på produktion vid maskinkörningen, inte minst skotningen. Kör man med vanligt stickväg utan slingerstråk krävs det en längre sträcka att få lass gentemot om man kör slingerstråk och matar virket till ''stickvägen'' Produktionen vid skördningen tror jag inte är ett ett problem, men jag vill få en så effektiv skotning som möjligt med mindre skotare då skotningen förblir alltid dyrare med mindre maskiner. Jag skulle vilja ha en kort summering av en entreprenör som har lite kunskap om det är värt att köra slingerstråk för att få upp produktuionen på en skotare i 7tons klassen. Kanske någon annan Malwa-entreprenör vill dela med sig kunskap om produktion etc.


Två funderingar:

Hur lätt är det att köra slingerstråk med en Malwa 560C?

Den ser i alla fall inte lika smidig ut som r.ex. Rottne H8 eller Vimek 404, men man kanske lurar sig.

Hur är fastighetsägarens plan, ska man köra smalare vägar lite tätare eller är tanken att hugga upp ca 4 m breda stickvägar på drygt 20 m avstånd inför kommande gallringar?

MVH
Alias

Varför hugga 4 m breda vägar med en Malwa inför kommande gallringar? Då är ju vitsen med en beståndsgående borta. Antingen gallras det med beståndsgående, eller så gallras det med stickvägsgående.


Om man inte är säker på att beståndet kommer att gallras med samma maskinkoncept nästa gång så är det ett säkrare koncept med ett vägsystem för konvenella maskingrupper.

Själv vill jag ha det gallrat med beståndsgående skördare för att jag tycker att det brukar ge ett bättre stamval och jämnare gallrat jämfört med stickvägsgående. Jag vill ha ca 20 m stickvägsavstånd oavsett.

Sen kan man ju ifrågasätta om gallringsmaskiner ska tillåtas bli så breda och tunga att man tvingas offra mer än en plantrad för att ta sig fram utan att ligga och nöta på rötterna och rothalsarna på träden närmast stickvägarna.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallringsteknik Malwa 560C, Slingerstråk eller ej.

hfab  
#793736
alias skrev:
Hur lätt är det att köra slingerstråk med en Malwa 560C?
MVH
Alias

Varför skulle det på något sätt vara svårt att slingra med en Malwa 560C?

Tänk på att hela maskinen är kortare än kranen på dom flesta större "gallrings" skördare
torbjornlindroos skrev:Sitter just nu och planerar förstagallring och kom till frågan om slingerstråk med beståndsgående maskiner är värt att använda sig utav.

Med en såpass smal maskin behöver det inte ta mycket längre tid att hugga ett slingerstråk. Jag tror definitivt att du har igen det på skotningen sedan.
Ju mer virke du samlar i varje väg, desto fortare går skotningen.

Avatar Fallback

Re: Gallringsteknik Malwa 560C, Slingerstråk eller ej.

Carabas  
#793994 Torbjörn har gjort ett bra reportage med en entreprenör som hör med en H8 och skotar med en Malwa (https://www.youtube.com/watch?v=uzcvmNJCllo) och de kör inte slingerstråk. Slingerstråk har jag bara skotat med en stor skotare med långkran och då funkar det ju bra med mer virke längs vägen. Frågan är väl om en så liten skotare är tillräckligt stabil när man tar ett helt knippe från slingerstråket och har den tillräckligt lång kran.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsteknik Malwa 560C, Slingerstråk eller ej.

svampbob  
#794006 Jag är fortfarande ingen expert men jag kör slingerstråket så nära så att jag når att skjuta fram virket till till huvudstråket.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsteknik Malwa 560C, Slingerstråk eller ej.

Zetterström  
#794017 Jag kör en Malwa grupp på entreprenad.
Och jag hade tanken med att köra slingerstråk innan jag investerade då detta är något man själv varit inkörd på när man körde traditionella maskiner i gallring (i Jämtland).
Jag har som sagt två maskiner detta för att jag vill ha lång kran på skotaren vilken cranab 45dt har en räckvidd på 8m. Och på skördaren får man boggylyft (extra stabilitet och mobilitet) och krantilt som underlättar vid körning i lutningar.

Jag har ett par till aspekter på att det är positivt att köra med slingerstråk förutom att skotaren får mer koncentrerat med virke.

1. Underlättar lastningen då man mer sällan behöver vända på knippen, så körtekniskt blir det lättare vilket ökar produktionen något också.

2. Vid skördning av slingerstråket behöver man inte ta hänsyn till att kurvorna blir för snäva för å skota. Detta kan medför att produktionen ökar något iaf stam/h.

Det finns fler aspekter som skulle kunna skrivas ned men det blir kanske lite senare i tråden 😊

Avatar Fallback

Re: Gallringsteknik Malwa 560C, Slingerstråk eller ej.

alias  
#794020
hfab skrev:
alias skrev:
Hur lätt är det att köra slingerstråk med en Malwa 560C?
MVH
Alias


Varför skulle det på något sätt vara svårt att slingra med en Malwa 560C?

Tänk på att hela maskinen är kortare än kranen på dom flesta större "gallrings" skördare

torbjornlindroos skrev:Sitter just nu och planerar förstagallring och kom till frågan om slingerstråk med beståndsgående maskiner är värt att använda sig utav.

Med en såpass smal maskin behöver det inte ta mycket längre tid att hugga ett slingerstråk. Jag tror definitivt att du har igen det på skotningen sedan.
Ju mer virke du samlar i varje väg, desto fortare går skotningen.


Jag förutsatte att din första frågan var riktad till mig;

Jag tänker att skjuvningen när man svänger med en maskin med boggi riskerar att skada rötterna mer än vid en enkelaxel (sannolikt går skördaren närmare trädstammarna på slingerstråken än på stickvägarna).
Därtill verkar midjan på Malwa 560C sitta mer asymmetriskt placerad än på t.ex. Malwa 560H, vilket bör ge sämre samspårning (kräver mer plats vid snäva svängar jmf exakt spårande axlar med samma maximala styrutslag i midjan). Malwa 560C är ju en kompromiss, som alla kombimaskiner.

Skulle man jobba med en arbetsmetodik med instick från stickvägen istället för slingerstråk så hade jag föredragit 560H framför 560C p.g.a. att dess kranplacering ser ut att ge några meter extra effektiv räckvidd framför maskinen.

Med tanke på att vi verkar hålla till i väldigt olika delar av landet så misstänker jag att vi har lite olika målbild av hur många stammar som ska vara kvar efter förstagallring - det kan ju påverka lite hur man resonerar.

Jag har lite svårt att se relevansen i konstaterandet att Malwa 560C är kortare än kranen på en konventionell skördare.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Gallringsteknik Malwa 560C, Slingerstråk eller ej.

Bond.J  
#824086
torbjornlindroos skrev:Kommande månad skall man bli förare till en Malwa 560C som en godsförvaltning införskaffat. Sitter just nu och planerar förstagallring och kom till frågan om slingerstråk med beståndsgående maskiner är värt att använda sig utav.
Egentligen behövs det inte med tanke på stickvägarnas smala bredd men jag är mera nyfiken på produktion vid maskinkörningen, inte minst skotningen. Kör man med vanligt stickväg utan slingerstråk krävs det en längre sträcka att få lass gentemot om man kör slingerstråk och matar virket till ''stickvägen'' Produktionen vid skördningen tror jag inte är ett ett problem, men jag vill få en så effektiv skotning som möjligt med mindre skotare då skotningen förblir alltid dyrare med mindre maskiner. Jag skulle vilja ha en kort summering av en entreprenör som har lite kunskap om det är värt att köra slingerstråk för att få upp produktuionen på en skotare i 7tons klassen. Kanske någon annan Malwa-entreprenör vill dela med sig kunskap om produktion etc.


Vad kom du fram till? Har det gått bra att köra mellanzonerna/slingerstråken med kombin?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).