Gallring

Hur länge klarar sig en gammal björk?

7 inlägg 4242 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Hur länge klarar sig en gammal björk?

Ent  
#787166 Hur långt är ett snöre? Jag håller på och tar ner ett antal övergrova gammelbjörkar längs en väg. Svårt att se årsringarna i snö och dunkel, men gissar på 80-100 år. De har börjat bli bruna i mitten enligt bilden. Frågan är, hur snabbt fortskrider förfallet egentligen i exemplet? Bör man plocka dem inom några få år, eller går det så långsamt att man utan att oroa sig kan låta dem stå kvar?

TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Hur länge klarar sig en gammal björk?

svampbob  
Ent skrev:Hur långt är ett snöre? Jag håller på och tar ner ett antal övergrova gammelbjörkar längs en väg. Svårt att se årsringarna i snö och dunkel, men gissar på 80-100 år. De har börjat bli bruna i mitten enligt bilden. Frågan är, hur snabbt fortskrider förfallet egentligen i exemplet? Bör man plocka dem inom några få år, eller går det så långsamt att man utan att oroa sig kan låta dem stå kvar?

Dom klarar sig säkert 5 - 10 år till.

Om dom står i rad är det en alle och då måste du fråga Länsstyrelsen först innan du börjar såga.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#787172 Är det fem eller fler i rad så räknas det som allé..😮. http://alleer.se/om-alleer/vad-ar-en-alle/

Ent  
#787185 Intressant det där med allé. Men det kan ju knappast räknas som en sådan om det är tät skog längs vägen, så jag tror jag hoppar länsstyrelsen denna gång.

Jag tänker snarare att det är bra att få bort skruttiga träd i anslutning till min enskilda väg. Om grannen eller postbilen får ett nedblåsande träd eller bara en kraftig gren övet bilen kanske jag som markägare kan anses försumlig som inte håller undan riskträd?

TS
Användarvisningsbild

JensSkoog  
#787262 Jag berättar ofta för mina kunder att om en björk är femtio år, så skulle de värdera ta den bort, och isär om den står så att den kan skada något om hela eller delar ger upp. Hörer ju ofta: "Men det var min bästefar som planterade den", och så såger jag; "Men du kan ju också bli någons bästefar. Ta bort och plantera en eller fler nya."
Sant som "svampbob" skriver att de säkert lever några år till, men jag skulle varit på den säkra sidan och tagit bort dom nu.

Användarvisningsbild

Hodal  
Ent skrev:Hur långt är ett snöre? Jag håller på och tar ner ett antal övergrova gammelbjörkar längs en väg. Svårt att se årsringarna i snö och dunkel, men gissar på 80-100 år. De har börjat bli bruna i mitten enligt bilden. Frågan är, hur snabbt fortskrider förfallet egentligen i exemplet? Bör man plocka dem inom några få år, eller går det så långsamt att man utan att oroa sig kan låta dem stå kvar?

De kommer inte att bli fräschare med åren, så även om de kan stå kvar några år till, är det klokt att ta dem innan någon av dem börjar ramla ned. Ska du använda veden är det också en poäng att inte vänta.

Ent  
#787435 Jo, jag är sent igång med vedhuggningen så det passade bra att ta dem nu, smidigt att vinsha fram dem med hjuling och kranvagn.

TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).