Gallring

Dynamisk skogsbruksplan

2 inlägg 2545 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Dynamisk skogsbruksplan

daniel.fredrixon  
#781987 Har en fundering angående uppdatering av skogsbruksplan. Tänker att den skulle kunna uppdatera sig själv efter gallring med uttagen volym områdesvis med hjälp av HPR filen från skördaren då denna har både volym och koordinater. Jag hade även viljat se hur många stammar som tagits per hektar utan att göra en massa provytor.
Finns detta eller är det en onödig idé?
Jag själv hade uppskattat detta då vi gallrat över 10 hektar och lika många områden och har inte koll på volym i respektive avdelning.

TS
Malwa

Re: Dynamisk skogsbruksplan

phh  
#781996 Sitter själv med samma fråga efter en gallring av 16 ha tall. Delvis finns det ju eftersom det går att uppdatera planen själv om den finns i Södra, men antalet stammar tror jag inte finns med. Provytor kan ju ändå vara nödvändiga för att se att gallringen hamnat rätt. Med åren inbillar en sig också att man får blick för om gallring vart lyckad, men borde ju vara mer noga med att dokumentera. Dock finns det inte med att man kan ha flerskiktad skog, dvs med exvis björkinslag i gran, men det kanske kan lösas på annat sätt?

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).