ujja skrev:Det är förmodligen skillnader mellan olika markförhållanden men undrar om man kan värdera gödseleffekten av lämnade nedkapade träd? Det borde gå att räkna på värdet av gödseleffekt samt värdet av mer lämnade växande träd och jämföra detta med att gallra och sälja som massaved.
alias skrev:Det mesta av växtnäringsämnena sitter i barren och inte i stamveden, så värdet av tillkommande gödslingseffekt tror jag är försumbar.
...
Jämför man lönsamhet så måste det dessutom vara med samma förutsättningar.
Alias
ujja skrev:Det är förmodligen skillnader mellan olika markförhållanden men undrar om man kan värdera gödseleffekten av lämnade nedkapade träd? Det borde gå att räkna på värdet av gödseleffekt samt värdet av mer lämnade växande träd och jämföra detta med att gallra och sälja som massaved.
Sjögården skrev:ujja skrev:Det är förmodligen skillnader mellan olika markförhållanden men undrar om man kan värdera gödseleffekten av lämnade nedkapade träd? Det borde gå att räkna på värdet av gödseleffekt samt värdet av mer lämnade växande träd och jämföra detta med att gallra och sälja som massaved.
Jag har också letat forskning i ämnet och det förefaller som det mesta av näringen sitter i löv,barr,grenar och toppar.
Men min erfarenhet säger mig att allt röjningsavfall som multnar ner ger en gödslingseffekt/kväveeffekt.
Tänk bara på hur mycket kväveeffekt det blir i rishögar på hyggen,för att inte tala om ytorna där grothögarna legat som i princip blir impediment med meterhög örnbräken och bredbladigt gräs i många år.
En normal röjning ger ris och toppar på marken fram till nästa röjning
Har nog samma teori kring timmerställningarna av tall som får en väldig tillväxt 10 år fram i tiden.
Visst gör ljuset och bättre tillgång på vatten sitt.
Men nog ger det lämnade avverkningsavfallet resultat… 😉
Skogsola skrev:Gallringsfritt är ett annat skogsbruk. Då får man räkna med högre stamantal, lägre medeldiameter, tidigare slutavverkning och förhoppningsvis väldigt mycket kubik.
alias skrev:Sjögården skrev:ujja skrev:Det är förmodligen skillnader mellan olika markförhållanden men undrar om man kan värdera gödseleffekten av lämnade nedkapade träd? Det borde gå att räkna på värdet av gödseleffekt samt värdet av mer lämnade växande träd och jämföra detta med att gallra och sälja som massaved.
Jag har också letat forskning i ämnet och det förefaller som det mesta av näringen sitter i löv,barr,grenar och toppar.
Men min erfarenhet säger mig att allt röjningsavfall som multnar ner ger en gödslingseffekt/kväveeffekt.
Tänk bara på hur mycket kväveeffekt det blir i rishögar på hyggen,för att inte tala om ytorna där grothögarna legat som i princip blir impediment med meterhög örnbräken och bredbladigt gräs i många år.
En normal röjning ger ris och toppar på marken fram till nästa röjning
Har nog samma teori kring timmerställningarna av tall som får en väldig tillväxt 10 år fram i tiden.
Visst gör ljuset och bättre tillgång på vatten sitt.
Men nog ger det lämnade avverkningsavfallet resultat… 😉
Angående ökad näringskoncentration lokalt på platserna där rishögar och GROT-vältor har legat så är det ju där som grenar och toppar har tappat merparten av sina barr.
MVH
Alias