Gallring

Manuell förstagallring för nybörjare

48 inlägg 21055 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Manuell förstagallring för nybörjare

machonisti  
#745890 Utgående från bilderna verkar du redan ha en väg genom beståndet. Gallra det du kommer åt. Rätt vad det är behövs inte mycket nya traktorvägar i beståndet. Traditionell gallring så lämnar de grövsta träden och ibland blir det inte så mycket släpande fastän vägavståndet blir uppåt 25 - 30 meter.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Manuell förstagallring för nybörjare

MohedaPlusZetor  
#746184 Oj här har det hänt grejer!

Börjar med att säga tack till alla som tagit sig tid att svara! Det uppskattas att det finns folk som vill dela med sig av sina erfarenheter, speciellt för en annan som inte hunnit bli så insatt än! 😀

Så för att så att säga sammanfatta den röda tråden i tråden(!):

- Ja det verkar vara dags för gallring
- Ja det borde vara ett lagom stort projekt för en nybörjare
- Börja med att planera och snitsla/hugga fram vägar till beståndet
- Sikta på att ta ut någonstans mellan 20-30% av träden för manuellgallring (skogsplanen säger 30%)
- Sikta på att ha ett snittavstånd på 2,5 meter mellan träden, men det är inget som ska hållas stenhårt på
- Hugg bort de minsta och sämsta träden först och spara de som växer bäst, eventuellt att man kanske även hugger bort de absolut största
- Var inte för jätteorolig för att ta för MYCKET, men om det ändå slutar med att man tar för LITE så går det att ta mer om några år
- Räkna inte med att få jättemycket betalt utan se det istället som skogsvård/friskvård
- Det är viktigare att man själv blir nöjd med resultatet än att virkesinköparen blir det

Vill någon tillägga något eller komma med andra synpunkter så är det fritt fram! Det mottages tacksamt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell förstagallring för nybörjare

MohedaPlusZetor  
#746188
fri skrev:O,4ha är ju en alldeles lagom storlek att prova gallring om du vill det, jag har lärt och praktiserat nått liknande och försökt få 2-2,5m mellan granarna.

Jag framför en annan tanke än majoriteten här, jag är inte alls säker på att marken kommer att producera mer eller värdefullare virke om du gallrar granen, den ser ut att trivas och lär fortsätta att växa och eventuellt börja självgalra de klenaste träden om du inte gör nått men de träden föreslår ju ändå vissa att du ska röja ner nu så de ger ju ändå inget ekonomiskt.
Om du kan få ett netto och en timmpeng på din gallring så KÖR, om du tror att det inte ger nått ekonomiskt och du inte äger nån pappersmaskin skulle jag i din situation möjligtvis hugga lite hemved i beståndet och inte gallra för att hålla virkesköparn och industrin nöjd.


Andra synsätt och tankegångar än majoriteten är aldrig fel, alltid finns det nåt att ta med sig. Om inte annat så retar det alltid nån!

Att låta skogen självgallra blir det nog dock inte tal om. Även om man inte säljer till massaved så lär vi nog hellre ha veden till att elda med än att bara låta den stå i skogen och dö. Sen är bonden som brukar vår mark redan arg nog på vildsvinen utan att man medvetet har täta och buskiga planteringar där de kan bo och trivas...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell förstagallring för nybörjare

MohedaPlusZetor  
#746190
busholle skrev:Perfekt nybörjarprojekt!
Lagom stort för att inte krokna och lagom grovt för att inte knäcka ryggen.
Blir det för lite uttaget så återkommer du bara om 5 år.
Börja med att snitsla vägar så det blir körbart med traktorn och planera utefter det.
Det finns en del litteratur om gallringsplanering som bl.a. Husqvarna skev för 30 år sedan.


Tackar för svaret! Om du vet var man får tag i den litteraturen så vill jag gärna läsa! Badbollens länk till Södra innehöll mycket nyttigt men information kan man aldrig få för mycket!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell förstagallring för nybörjare

MohedaPlusZetor  
#746191
Sjögården skrev:Kloka tankar från erfarna skogsägare,tycker ni fångat det mesta.
Är det så bördig mark som det ser ut så är nog en gallring med 30-35% uttag lagom.
Jag hade nog gjort ännu en gallring om 7-8 år och sedan inget mer.
Det blir då slutavverkning vid 55-60 årsåldern.
Alternativet är ingen mer gallring då är det färdigt 10 år tidigare.
Men jag tänker södra Sverige och G30 och uppåt.
Och det kan jag bara gissa.. 😉


Inte illa gissat, enligt skogsplanen är det G28 och planteringen står i Kronoberg! Den grovskog vi har avverkat på gården har väl varit mellan 75-85 år gammal, men då är det ju som sagt min mor som hållt i tyglarna så det kanske hade gått att göra tidigare om man hade velat. Samtidigt är det ju lite trevligt att ha äldre skog på ägorna... det finns ju annat att betänka än bara det ekonomiska. 🙃

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell förstagallring för nybörjare

MohedaPlusZetor  
#746192
jannee skrev:Det är vid maskingallringar det ta så mycket som 30 till 35 %.
NU gallrar du själv, gör inte dessa monstervägar, plockar bort det svagaste och eventuellt skadat så räkna inte med mer än MAX 25 %
Räknar du med att återkomma ganska snart kan du räkna med 20 % bort.


Nej det är väl lite det här med att komma undan alla "monstervägar" och stickvägar som maskinerna lämnar efter sig som jag är inne på också... visst behövs det vägar för att komma fram, men det ska ju inte vara lika mycket väg som skog som det ibland kan bli när gallringsskördarna vart framme... Sen är det även blött längre ner i beståndet, så ju mer man kan hugga och släpa/vinscha manuellt desto mindre körskador borde det bli.

Eller så tänker jag som nybörjare iallafall! 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Manuell förstagallring för nybörjare

Sjögården  
#746204 Fäller du bara konsekvent mot vägen så kan du ha 20 m mellan stickvägarna utan att släpa eller dra i onödan.
Åtminstone med fallande längder och långa bitar.
Vill du sedan vinscha är det bara vajerlängden och din egen uthållighet som begränsar.
Lycka till 😉

Avatar Fallback

Re: Manuell förstagallring för nybörjare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746291 Skaffa en vinschpulka

Avatar Fallback

Re: Manuell förstagallring för nybörjare

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746324
MohedaPlusZetor skrev:
busholle skrev:Perfekt nybörjarprojekt!
Lagom stort för att inte krokna och lagom grovt för att inte knäcka ryggen.
Blir det för lite uttaget så återkommer du bara om 5 år.
Börja med att snitsla vägar så det blir körbart med traktorn och planera utefter det.
Det finns en del litteratur om gallringsplanering som bl.a. Husqvarna skev för 30 år sedan.


Tackar för svaret! Om du vet var man får tag i den litteraturen så vill jag gärna läsa! Badbollens länk till Södra innehöll mycket nyttigt men information kan man aldrig få för mycket!


Tänkte hänvisa dig till Maskinisten downloads men jag hade visst skiften på datorn.
planerat_skogsbruk_avv_teknik_enl_hva_sec_wat (8).pdf


Det finns en bra skrift till som heter Terränghjulingen från SLU. I den finns ett kapitel om planering och metoder vid gallring.
SLU verkar ha plockat ner den och jag ser inte att jag har den sparad på denna datorn.

Avatar Fallback

Re: Manuell förstagallring för nybörjare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746327 Om du är nybörjare i huggning så tänk på att allt handlar om att få upp träden i lämplig arbetshöjd. Finns många konster och knep för det. Här är bild på mitt sätt.
Vad gäller instruktionerna som busolle länkade till så andas det väldigt mycket 70-tal. Huggaren skulle slita ihjäl sig för att det skulle vara behagligt för skotarföraren som var kungen på den tiden. Idag när det står en kranvagn på varenda gård så kan man med fördel jobba mer mer kranarna och mindre med kroppen.

Avatar Fallback

Re: Manuell förstagallring för nybörjare

Ent  
#746369 Länk till SLUs skrift om fyrhjuling i gallring:
https://pub.epsilon.slu.se/9535/

Användarvisningsbild

Re: Manuell förstagallring för nybörjare

Camaro1969  
#746371 och här kommer den som film.

bland de roligaste filmer som finns på youtube enligt mig :D



alla stunts gjorda av inge vidare verkar det som :D

Avatar Fallback

Re: Manuell förstagallring för nybörjare

Ent  
#746374 Vissa scener ser ju ut riskabla på riktigt. Undrar om han klarade sig helskinnad?

En annan reflektion, filmen belyser hur lite motorstyrka har med framkomlighet och dragförmåga att göra. Man kommer långt med en 250 tvåtakt och däck med snäll-snällt mönster.

Garp-drag, vad var det för en uppfinning?

Avatar Fallback

Re: Manuell förstagallring för nybörjare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746406 Hur kom ni in på de där lekfordonen? Trådskaparen har traktor och huggarvagn.

Avatar Fallback

Re: Manuell förstagallring för nybörjare

fri  
#746411
bengt.a skrev:Skaffa en vinschpulka

Varför?
Har TS uttalat målet att mest grejor när man dör vinner? På vilket sätt skulle skogen må bättre eller växa bättre för att TS köper dyr utrustning som sannolikt mest kommer att stå och samla damm, det verkar ju vara ett försiktigt utag för hemvedsproduktion som är grejen nu och vinschpulkans pris lär väl göra de egna ved bitarna dyrare än köpeved?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).