Gallring

Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

48 inlägg 22745 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

Erikpeter  
#738095 Har nu kommit igång med lite gallring. Första säsongen med hypron så ska bli kul att se vad man kan uträtta.
Slänger upp ett par bilder och en film från dagens körning 🌲








   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

Erikpeter  
#739644 Blev lite körning idag med. Ett litet område andragallring som städades igenom 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

tallifjant  
#739990 Vad kul att få följa dig med detta ekipage. Har du lust att berätta lite mer om de?
Jag står i valet å kvalet mellan en hypro eller dylikt kontra en kranman P25. Vore kul att få en uppfattning om båda sidor.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

Erikpeter  
#740021 Har egentligen inte så bra koll på hypron än eftersom det är första säsongen med den.
Fördelen för mig kände jag va att jag redan hade traktor och kunde nyttja den mer, samtidigt som produktionen ökar jämfört med motorsågen.
Går ju inte jämföra med en skördare, men kör skotare som anställd och ser vad det kan kosta om det krånglar. Eller snarare när det krånglar 🙂

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740032 Och när du gallrat färdigt så verkar det vara bra andrahandsvärde i dessa.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

Erikpeter  
#740322 Tog mig en tur till skogen på morgonen och körde ut några lass👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

ananders  
#740326 En trevlig maskinkombo. 👍

Jag hade en hypro 300 förra vintern och efter vedmaskinen så var det nog den bästa investeringen jag gjort.

Lycka till i fortsättningen.

Avatar Fallback

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#740346
tallifjant skrev:Vad kul att få följa dig med detta ekipage. Har du lust att berätta lite mer om de?
Jag står i valet å kvalet mellan en hypro eller dylikt kontra en kranman P25. Vore kul att få en uppfattning om båda sidor.

Finns en tråd om det.
Hypro 300 vs Kranman P25

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

Erikpeter  
#741295 Började dagen med att bygga på en motorsågshållare på traktorn. Får bygga till nått till dunken me👍
Sen blev det fällning i en 25 årig förstagallring. Röjde detta när ja va 15-16 år. Växt på sig bra på 16 år🙂

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

Mats Nilsson  
#744128
1642436742_20220112_134003.jpg
1642436742_20220117_131120.jpg
1642436742_20220112_133910.jpg
Gallrar med Hypro 755. Det ljusnar fint i planteringen. Ska senare skotas fram med en Moheda.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

Erikpeter  
#745951 Idag blev det vindfällen för hela slanten. Nu får vi se hur många till det blir inatt👎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

hlb  
#745961 Lovade, för länge sedan en liten film med enepinnen, Detta är bilder, men jag tycker de är tydliga.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

Skogstraktorn  
#746443 Är det en A75 du kör med? Funkar det bra? Inte lätt i nosen?
Hur ofta byter du från Hypro till vagn?
Fina grejer, jag fortsätter dock harva med motorsågen. Jag är forfarande ung och rask:)
Men vem vet en dag i framtiden kanske man står där med en Hypro om inte trädkramarna förbjudit oss att bruka skogen:)

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

hlb  
#746463 Jag kör ut med A75. Till Hypron har jag en gammal 565, som aldrig kopplas loss. Kört Hypron i 12 år och ca 3000 tim. Fastigheten är mycket finare nu efter denna tiden med Hypro och jag kan nog köra ytterligare något år. Mitt råd är: Vänta inte med att köpa. Den håller värdet alldeles för bra, så de är för dyra begagnade.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med Hypro, Valtra och Moheda

Erikpeter  
#746465
Skogstraktorn skrev:Är det en A75 du kör med? Funkar det bra? Inte lätt i nosen?
Hur ofta byter du från Hypro till vagn?
Fina grejer, jag fortsätter dock harva med motorsågen. Jag är forfarande ung och rask:)
Men vem vet en dag i framtiden kanske man står där med en Hypro om inte trädkramarna förbjudit oss att bruka skogen:)


Jajemän det är en A75. Tycker det harmonierar bra ihop. Nu har ju jag i stort sett bara lördagarna att köra på, så har huggt ihop några lass sen har jag bytt och kört ut det. Vill inte ha för mycket liggandes i skogen.
Tar mig ca 10-15 minuter att växla mellan dom.
Ung och rask är ju jag fortfarande också(31år)
Men är skillnad på vad man hinner hugga med hypron och man slipper slita så på kroppen 👍

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).