Gallring

Maskineri för gallring av blöta marker.

65 inlägg 25928 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Maskineri för gallring av blöta marker.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735556 Har några gallringsområden som är oåtkomliga med vanliga maskiner under numera vanliga vintrar. Grunnar lite på hur de ska åtgärdas och det finns några alternativ.
A. En fyrhjuling naturligtvis. En sån ska varje riktig byfåne ha och man kan åka och sladda med dem när man är på fyllan.
B. En järnhäst! Som man går före och leder. Töntstämpeln är maximal men de går nästan på öppet vatten.
C. Du skriver i varenda P25 tråd och kan inte släppa det. Skaffa en sån. Vinscha ur blöthålen och få en risbädd att köra på.
D. Det här är Skogsforum. En Terri kombi skotare/ skördare får man för 2,5 mille.
E. Släpp det där. Du har tillräckligt att göra på fastmark. Nån mer gång blir det säkert vinter.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Erre  
#735557 C!
😁

Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

isteskog  
#735559 F. Sätt av de till N.O ....... 😉

Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735560 Ta dit ett fullbandat Malvagäng och ta ledigt för att fälla ut mellanzonen så det blir ännu mer ris i vägarna.

Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735564 F. Vinschgallra.

Användarvisningsbild

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

sundelius  
#735567 Erre och busholle har bra förslag men jag röstar också på C , vi kan ha delad vårdnad
Pax för jämna veckor 🤣

Användarvisningsbild

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

parhal  
#735570 A. Sladda på fyllan såklart 😀

Användarvisningsbild

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Sjögården  
#735571
Skogsola skrev:Har några gallringsområden som är oåtkomliga med vanliga maskiner under numera vanliga vintrar. Grunnar lite på hur de ska åtgärdas och det finns några alternativ.
A. En fyrhjuling naturligtvis. En sån ska varje riktig byfåne ha och man kan åka och sladda med dem när man är på fyllan.
B. En järnhäst! Som man går före och leder. Töntstämpeln är maximal men de går nästan på öppet vatten.
C. Du skriver i varenda P25 tråd och kan inte släppa det. Skaffa en sån. Vinscha ur blöthålen och få en risbädd att köra på.
D. Det här är Skogsforum. En Terri kombi skotare/ skördare får man för 2,5 mille.
E. Släpp det där. Du har tillräckligt att göra på fastmark. Nån mer gång blir det säkert vinter.


E om du inte är färdigt med allt i livet.
Är du färdig med allt så röj hårt och vänta på vinter eller helikoptern.. 😉

Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

jannee  
#735574 Håller fullständigt med Sjögården.
Röj bort alla enbitsträd för att sedan se tiden ann.
Blir i vilket fall som helst förr eller senare ändå en djävla vinter, visserligen kanske så kallt och mycket med snö att du ändå inte vågar ge dig ut.
Hur blött är det?
En gammal bonnatraktor, typ BM 400/430 med skarpsko behöver inte mycket ris för att kravla sig fram. Den tar sig fram där t.o.m. en fyrhjuling får problem :-bd

Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#735575 Tillägg när det gäller torvmark. De tjälar knappt alls på vintern. Föredrar absolut sommarhuggning på mossmarker.

Avatar Fallback

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

alias  
#735577
Skogsola skrev:Har några gallringsområden som är oåtkomliga med vanliga maskiner under numera vanliga vintrar. Grunnar lite på hur de ska åtgärdas och det finns några alternativ.
A. En fyrhjuling naturligtvis. En sån ska varje riktig byfåne ha och man kan åka och sladda med dem när man är på fyllan.
B. En järnhäst! Som man går före och leder. Töntstämpeln är maximal men de går nästan på öppet vatten.
C. Du skriver i varenda P25 tråd och kan inte släppa det. Skaffa en sån. Vinscha ur blöthålen och få en risbädd att köra på.
D. Det här är Skogsforum. En Terri kombi skotare/ skördare får man för 2,5 mille.
E. Släpp det där. Du har tillräckligt att göra på fastmark. Nån mer gång blir det säkert vinter.


Hur stora arealer rör det sig om?

Är det tallmossar där ris är en bristvara eller t.ex. gamla dikade åkermarker som planterats med gran?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Mosstorpet  
#735580 Håller med busholle. Säkrare att ta sig ann uppgiften i augusti/september. Vilket fall i södra Sverige. Lagom när man har packat snö och förberett i 14 dagar så kommer mildvädret 😤 .

Användarvisningsbild

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

HannuRöj  
#735584 Jag röstar på aug-sept.
Med vilken maskin är svaret självklart Terri 😎.

Användarvisningsbild

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

Vedproducent  
#735598
Skogsola skrev:Har några gallringsområden som är oåtkomliga med vanliga maskiner under numera vanliga vintrar. Grunnar lite på hur de ska åtgärdas och det finns några alternativ.
A. En fyrhjuling naturligtvis. En sån ska varje riktig byfåne ha och man kan åka och sladda med dem när man är på fyllan.
B. En järnhäst! Som man går före och leder. Töntstämpeln är maximal men de går nästan på öppet vatten.
C. Du skriver i varenda P25 tråd och kan inte släppa det. Skaffa en sån. Vinscha ur blöthålen och få en risbädd att köra på.
D. Det här är Skogsforum. En Terri kombi skotare/ skördare får man för 2,5 mille.
E. Släpp det där. Du har tillräckligt att göra på fastmark. Nån mer gång blir det säkert vinter.

Kör ju själv med C. Överdriver inte när jag säger att jag kan köra var som helst närsomhelst utan spår. Som här nu nyligen tex. Kör med P25:an så får du en fantastiskt fin risbädd i stråket. Sen gör Alstorn med band jobbet. Men jag vet ju du läser min tråd ibland så det vet du ju.

Användarvisningsbild

Re: Maskineri för gallring av blöta marker.

machonisti  
#735600 E så klart, men det är så förbaskat kul att tänka A. Sen kommer man på sig själv och inser att åren har gått.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).