Gallring

Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

435 inlägg 74344 visningar 40 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#726153 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:57, redigerad totalt 1 gång.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Sjögården  
#726195
Älgfoderodlare skrev:
Sjögården skrev:
Älgfoderodlare skrev:

Jo jag anar nog din strategi, och kan förstå ditt sätt att tänka.
Själv försörjer jag ungefär 100 dovhjortar,10 kronhjortar och ett par rådjur på mina marker och ser spåren av en älg någon gång per år.
Slutade viltbehandla när rådjuren försvann och tallskogen går att få bra utan konstigheter.
Men den 15 åriga granskogen skulle behöva ha lite utav dina skyddskorgar… 😉


Jagar du inte själv ? Jag styr ju väldigt mycket av jakten själv o har så pass koll att jag vet hur de föryngrar sig o klarar av den avskjutning jag gör. Hade jag 100 av nån sort, så låg ju minst 10 i frysen varje höst !
- Ja, de skydd jag gjorde nu till "isteskog" borde klara även barkgnag på Gran. Blir lite dyrare men håller helt klart måttet. Stamkvistar man Granen, så bjuder man ju in till gnag av Kronhjort på ett helt annat sätt. Så då kan ju skydd vara att föredra. Man väljer ju själv ! ? Endera gallra bort en skadad stam o göra så varje gång när skadan sker o vara arg över viltet, eller sätta på ett skydd på sina huvudstammar o problemet kan vara över. Jag gör ju mina så att de går att återvinna / flytta efter behov.

Nej jag jagar inte själv men har mycket engagerade jägare.
De har skjutit 42 till 44 dov varje år de senaste åren, mycket kalv och hind.
Vi har ett avtal där de minskar sitt jaktarrende med varje vilt de skjuter och det fungerar.
Ett par kron är skjutna varje år men de är svårskjutna och en del grannar har avledande utfodring under jaktsäsongen.
Doven äter väldigt mycket grödor, utöver de 100 som finns på mina marker så finns det väl ett par hundra på sidoarrendena i grannbyarna.
Vi har stängslat in trädgårdslandet och försöker hålla spannmålslagren orörda men i övrigt är det kulor som gäller.
Tyvärr är de omgivande markägare inte alls vakna för situationen så lite trött blir jag ibland.
De viltbehandlar och slutar jaga när frysen är full.
Fick ungefär 10000 granar barkade i 15 årsåldern av kronviltet för några år sedan ,så vi gallrar bort granen vartefter.
Så tyvärr förslår nog inte dina nät men lycka till.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#726221 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#726233 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:57, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#726234 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Sjögården  
#726293
Älgfoderodlare skrev:
Sjögården skrev:
Älgfoderodlare skrev:


Jagar du inte själv ? Jag styr ju väldigt mycket av jakten själv o har så pass koll att jag vet hur de föryngrar sig o klarar av den avskjutning jag gör. Hade jag 100 av nån sort, så låg ju minst 10 i frysen varje höst !
- Ja, de skydd jag gjorde nu till "isteskog" borde klara även barkgnag på Gran. Blir lite dyrare men håller helt klart måttet. Stamkvistar man Granen, så bjuder man ju in till gnag av Kronhjort på ett helt annat sätt. Så då kan ju skydd vara att föredra. Man väljer ju själv ! ? Endera gallra bort en skadad stam o göra så varje gång när skadan sker o vara arg över viltet, eller sätta på ett skydd på sina huvudstammar o problemet kan vara över. Jag gör ju mina så att de går att återvinna / flytta efter behov.

Nej jag jagar inte själv men har mycket engagerade jägare.
De har skjutit 42 till 44 dov varje år de senaste åren, mycket kalv och hind.
Vi har ett avtal där de minskar sitt jaktarrende med varje vilt de skjuter och det fungerar.
Ett par kron är skjutna varje år men de är svårskjutna och en del grannar har avledande utfodring under jaktsäsongen.
Doven äter väldigt mycket grödor, utöver de 100 som finns på mina marker så finns det väl ett par hundra på sidoarrendena i grannbyarna.
Vi har stängslat in trädgårdslandet och försöker hålla spannmålslagren orörda men i övrigt är det kulor som gäller.
Tyvärr är de omgivande markägare inte alls vakna för situationen så lite trött blir jag ibland.
De viltbehandlar och slutar jaga när frysen är full.
Fick ungefär 10000 granar barkade i 15 årsåldern av kronviltet för några år sedan ,så vi gallrar bort granen vartefter.
Så tyvärr förslår nog inte dina nät men lycka till.. 😉


- Ja, kan ju inte annat än säga att det är synd med ALLT för stora viltstammar. Då blir nog problemen mer än man kan hantera, även med mitt sätt. Bra lösning med jakten ändå !
Vi har ju heller inte de viltarter ni har där nere, vilket gör problemen mindre på det sättet.[/quote]
För mycket och för lite skämmer allt.
För tre decennier sedan hade vi några enstaka kronvilt och smågrupper av dovhjort på besök någon gång.
Då var det lite roligt och intressant.
Men helt plötsligt hade de bägge arterna tagit över helt i skogen och på åkrarna.
Nu är vi på väg åt rätt håll men det har varit en omskakande resa att få en bättre ordning på balansen i skogen
Därav mina kommentarer att man måste ta tag i frågorna i tid och över större områden.. 😀

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Sjögården  
#726308 Kan inte missa tillfället att visa en av mina 10000 granar, bara så du vet hur nätet skall klippas till.. 😉
1630913555_0b3ee945-f0fa-49c5-93db-019b3da55d06.png

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#726320 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Sjögården  
#726407 Tack för omtanken.
Har nog gett upp rena granbestånd.
-Tallskog på tallmark
-Tall/gran på medelgod mark och gallra bort granen vartefter.
-Björk/lärk/ på de allra bästa markerna.
-Och mycket nedröjt virke i midjehöjd så ingen hjort vill gå in.
-Och mycket vardagsjägare.
Så får det bli.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#728173 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Lars Lundqvist SLU  
#728188 Lägg in referens till var du tog citatet.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#728189 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Lars Lundqvist SLU  
#728191 Jag har kollat Skogsforsks hemsida och hittar inga studier där som stödjer påståendet. Tvärtom länkar de själva till publikationer som säger motsatsen, precis som alla tidigare studier av stamkvistning av tall.

Du som gått kursen kanske kan maila dom och säga att du är intresserad av frågan och be dom förtydliga vad dom baserar påståendet på?

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Älgfoderodlare  
#728197 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 05:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare

Brakbrakaren  
#728476 Hej Älgfoderodlare. Rolig läsning!

Hur har du det med toppbrott? Förstår att det blir mycket snö i dina trakter. Kompenseras toppbrotten med ett högre stamantal?

Har du funderat på att kvista med något annat än manuell grensåg?

Har stamkvistat en del bara för att det blir fin skog att vara i.

Ha det fint

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).