SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 253538 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#504261 jag vet inte om du kan läsa innantill men det var just rasismen jag klagade på .. vi svenskar talar om för hela världen hur dom ska sköta sina skogar och vilka efterblivna stackare dom är, när det är vi själva som borde datera upp oss ett århundrade.. vi har ju blivit så fattiga att vi låter sverige köpas upp, vi äger inte ens kraftverken i våra älvar, i norge där givetvis staten och därmed folket äger sin vattenkraft undrar man hur vi tänker och OM vi tänker överhuvudtaget .. i de kommuner där kraftverken står får man givetvis nettovinsten till kommunkassan vilket gjort att tex meråkers kommun utanför trondheim har fem sporthallar och är i övrigt en blomstrande kommun, och det är inte skogen som får glesbygden att leva, för skogsbruket är nästan avvecklat i norge, trots halva sveriges skogsyta, så avverkar man bara 8 miljoner kubik, mindre än en tiondel av sveriges tokavverkningar, och papper har man insett att det ska inte tillverkas här uppe, naturturismen har fördubblats på 20 år, i sverige har den stått still .. den framtid som sveriges skogar har är nog också tyvärr en äkta dödsspiral med alla dessa granplanteringar, som kommer att vara en döende patient med många komplikationer de närmsta 30 åren, vad som tar planteringarna är egentligen ointressant, för dö i förtid kommer dom att göra, vare sig det är storm, barkborrar, eller torka eller andra stressande hot i ett konstgjort och försvagat ekosystem eller blir det världsekonomin som blir totalt ointresserade av att betala ens avverkningskostnaderna för skräpvirket som bara duger till flis och fiber, som vi snart kommer att drunkna i på världsmarknaden, plantagen blir allt effektivare där dom ska vara runt ekvatorn .. det blir till slut kanske det som får politikerna att dra öronen åt sig och stoppa vansinnet och kanske låta miljörörelsen få igenom vad fan som helst, då det inte finns något värde i skogsindustrin längre .. allt man talat om i industrin i 30-40 år är fortfarande nyheter varje år i ett malande, sövande,"vi ska" vi ska satsa på biobränsle, vi ska bygga trähus, vi ska bli bäst på innovationer och bla bla bla .. trenden har alla dessa år varit fallande priser och inte ens i den högkonjunktur som varit finns det annat än industrier på fallrepet, märkligt att förstöra vår natur för .. ingenting .. och de satsningar som görs är ju sådant som skulle ha gjorts för 20-30 år sen, så det är ju bara löjligt att kalla det optimism, snarare en desperat räddningsaktion för att komma ikapp förlorad marknadsandelar, men allt görs i mindre skala nu än för tio år sen .. det som kan vända den här tråkiga trenden är ju att vi ser skogen som något annat än en fiberproducent, att vi lämnar de som snackar skit om kvalitetstimmer och om att tjäna pengar på turism .. skogsindustrin kan aldrig tjäna pengar på turism, ingen naturturistar storskaligt, det förstår man om man är klok .. naturturism bygger på helt andra synsätt än vad skogsindustrin klarar av, så att dom snackar skit om det är ju självklart .. nu blev det lång så jag slutar här med att säga behåll träden för en blomstrande framtid ..

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504266 Det går knappast att tjäna några vettiga pengar på naturturismen så länge vi har kvar allemansrätten. Men om allemansrätten plötsligt försvann, så hade det ju gått att ta ett gott inträde till sin "sagoskog".
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

axwell  
#504277
T Landström skrev:av T Landström » Idag, 20:06

halvproffs skrev:
Jag tror att ulf1 är vetinte som blev portad från detta eminenta forum pga rasismsnack. Samma dravelsnack igen. Det var väl bra att kineserna köpte uttjänta maskiner från nedlagda fabriker. Kan väl inte ha varit några hemligheter där. Bara svammel från dig! Skulle ju inte bemöta dina inlägg öht. Nu väntar vi på bilder från ditt perfekta skogsbruk och dina resor i Brasilien eller är det bara ljug?



Den tanken slog mig oxå efter senaste inlägget...


Nej, det tror inte alls på.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504287 Nej! Signaturen "vet inte" gick ju att diskutera förstånd med, till skillnad från signaturen Ulf 1!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#504297 nu är det äntligen väder för att vara i skogen och jobba, jag har dessutom fått låna en gammal skotare, då min skogsvagn är lite klen för de större stockarna, dessutom står min traktor och väntar på ett par drev till växellådan .. så nu får vi se om det blir några bilder på mina grupper i skogen .. jag är lite spänd på resultatet, som alla vet är det skillnad på teori och praktik .. men så jävla kaxig som jag är vore det ju verkligen ett antiklimax att det skiter sig .. det blir spännande sex veckor nu ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Elvira11  
#504302 Det har redan skitit sig.Ulf1 åker in i sin egen naturpark med en gammal sliten skotare som dräller hydrulolja ut i en av landets bästa skogspartier.Ungefär som miljöpartiets tidigare språkrör,körde runt med en gammal sliten cheva och värnade naturen.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

isteskog  
#504303 Ska bli spännande att få se lite bilder från Ulf:s skogar, det ser man fram emot!! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504304
isteskog skrev:Ska bli spännande att få se lite bilder från Ulf:s skogar, det ser man fram emot!! :smile:


Om de nu kommer några bilder...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

longframe200  
#504305 Att tillverka papper av skogen är, om man tittar på alternativen helt vansinnigt. Processen är från början till slut förstörande, smutsig och dyr.

Industrihampa.

”Hampa har en lång historia inom jordbruket och har använts i textilier, papper, byggmaterial, mat, hudvård och medicin i över 6000 år. Fram till 1883 var växten källan till 75-90 procent av all pappersproduktion. Hampapapper är fritt från syra vilket betyder att det inte gulnar och det har en livslängd på 1 500 år, vilket kan jämföras med papper gjort av trämassa som håller i 75 år.”

https://www.epochtimes.se//hampa-bra-till-det-mesta/

http://www.madehow.com/Volume-6/Industrial-Hemp.html

http://fy.chalmers.se/~f5xrk/Hampa.pdf

https://www.forbes.com/sites/ashoka/201 ... 883d1a289b

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Lars Lundqvist SLU  
#504312 Vilka papperssorter är det du vill ersätta med hampa?
Och hur stora arealer hampaodling skulle det kräva?

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Bax  
#504313 Nu börjar vi snacka plantager.....
Det här blir intressant.
Men det måste väl kanske till, för träfibrerna kommer väl i en framtid användas till en massa andra saker än papper, t.ex. för att i vissa produkter ersätta plast.
Dock kommer fibrerna ändå att användas, så uttaget av massaved tvivlar jag på kommer minska.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

longframe200  
#504344 Till att börja med tror jag det kan underlätta att tänka utanför ”boxen”. Sverige kanske inte kommer att producera papper i framtiden. Arealer för odling finns det gott om globalt sätt, utan att därmed konkurrera ut annan odling, särskilt för en växt som hampa.

Mitt inlägg är en iakttagelse som jag har förmedlat till er. Vill ni få svar på era frågor skulle jag föreslå att ni ställer frågorna till t.ex. forskare osv. där är insatt i ämnet. Industrihampa är på stark frammarsch och att det är en produkt med stor potential inom många områden finns det ingen tvekan om, miljövänlig vid både odling och bearbetning. Med en enkel sökning på nätet hittar man mycket kompetent expertis.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Lars Lundqvist SLU  
#504350 Jag kan formulera om frågan:
Varför skulle svenska skogsägare vara intresserade av hampa?

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

svampbob  
#504354 Nej Hampa är väl inget som ska växa i skogen det är väl snarast ett alternativ till Rörflen eller salix som energigröda på åkermark. Hampa med högre THC halt har väl däremot blivit en väldig succé där den är tillåten att odlas.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#504358 Nu kära vänner och ulf1 så har jag jobbat mig med att ta foton på ett blädat område som höggs av mig för ca5år sedan.ej min systers.
Detta område såg väldigt bra ut efteråt.
Men som vanligt tyckte någon annan något annat( blåst).
Nu ser det ut såhär.
20180320_171022.jpg
20180320_171016_001.jpg
20180320_170936.jpg
20180320_170901.jpg
20180320_170838.jpg
20180320_170804.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).