Gallring

Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig kropp

81 inlägg 43994 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Torleif  
#542260 I dag har jag varit till skogs med motorsågen för första gången på 6 år. Sågade en halv tank och kvistade några träd med yxan. Kom hem i gott skick men trött.
Ryggen tål att fälla och kapa med motorsåg men inte att kvista. Det är ingen större skillnad på arbetshöjden det går bara inte att kvista med motorsåg utan att ryggen säger till.

Ett klart steg framåt i tillfrisknandet....... och skogsbruket :grin:

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#542269 Grattis till framstegen!

Angående kvistning med motorsåg, så gäller det att avlasta ryggen så mycket som möjligt, genom att låta svärdet/sågkroppen vila på stammen, samt ta stöd av benen när du kapar grenarna på undersidan. Gör en jätteskillnad för ryggen, kan jag intyga.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Torleif  
#543698 Jag försökte ta reda på ved som är rätt teknik och försökte kvista så....... men efter ett halvdussin kvistar gjorde ryggen väldigt klart för mig att det där tänker den inte vara med om. Sedan kvistade jag några granar med yxa utan minsta problem.
Tydligen är det bara att gilla läget. Kvista med yxa och fälla och kapa med motorsåg den här säsongen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543703 Om inte annat blir det lugnt och skönt i skogen när man stänger av såget!

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

bdulf  
#543704 Väl kämpat. Jag har själv varit ut med min halvdåliga rygg och rensat en rågång. Det jag upplever gör största skillnaden är om jag lyckas fälla så att jag får upp stammen en bit från marken. Då slipper man gå med ryggen som en märla./Ulf

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

MDin  
#546017 När blir man skraltig? Ryggen håller men efter några timmar med sågen i vindfället så är det dax att åka hem. När man kommit till ro i fåtöljen upptäcker man till sin fasa att man har ömmande muskler i underarmar och i händerna. Ska fan bli till ålderns höst[emoji33] Träningsvärk hör ju ungdomen till. Inbillar jag mig[emoji16]

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Avslutat-02  
#546024 åh ja efter en dag i skogen med röjsåg eller plantrör brukar ja också vara mör.
å då har ja inte fyllt 40 ännu, men å andra sidan har jag 4 ungar som gör så att ja känner mig som 68 år....

fattas bara käpp :d

Avatar Fallback

Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig kropp

MDin  
#546046
vinterrojarn skrev:åh ja efter en dag i skogen med röjsåg eller plantrör brukar ja också vara mör.
å då har ja inte fyllt 40 ännu, men å andra sidan har jag 4 ungar som gör så att ja känner mig som 68 år....

fattas bara käpp :d
Käpp har jag med mig ut i skogen varje dag då jag går ut med hunden. Han skulle bli sur om han inte får bära hem den när vi går hem[emoji16] Inte för att jag behöver den, men vovven behöver. Man skapar traditioner utan att veta om dom[emoji849] Har fem ungar å 10 barnbarn. Vet precis vad du går igenom. Lugnar ned sig när du passerar 72.[emoji16]

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Avslutat-02  
#546048 Vissa delar av kroppen fattade inte bättre så ja har fyra barn inom loppet av 5 år...

Vet inte va ja tänkte med,,,,,, :d

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Avslutat-02  
#546050 Bara älskar det där att komma hem, å känna fingrar och leder vara stela som fiskblock.

Ändå när morgondagen kommer så är man uppspelt för att åka till skogen....

Måste fattas något i Hjärnkontoret :-o

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

MDin  
#546070
vinterrojarn skrev:Vissa delar av kroppen fattade inte bättre så ja har fyra barn inom loppet av 5 år...

Vet inte va ja tänkte med,,,,,, :d
Jo jag vet! Har också tänkt med k- en när det ör som hetast[emoji23]

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

MDin  
#546071
MDin skrev:
vinterrojarn skrev:Vissa delar av kroppen fattade inte bättre så ja har fyra barn inom loppet av 5 år...

Vet inte va ja tänkte med,,,,,, :d
Jo jag vet! Har också tänkt med k- en när det är som hetast[emoji23]

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Avslutat-02  
#546074 Ja har man inte fullt med skit på jobbet får man när man kommer hem..... :d

Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Torleif  
#546916 "Pittin skåda int på bryöspeti"..... heter det i Österbotten. En vanlig åkomma...... som lyckligtvis är övergående..... på 15 års sikt.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Söker ideer för man gallring/måtthuggning med skraltig k

Avslutat-02  
#546918 Ja tycker att ju fler år som man jobbar i skogen ju roligare blir det. Sålde John Deere ett men nja visst det var kul att träffa folk och sälja men skogen frysa arslet av sig, och ha snö upp till midjan och underväxtröja tjoooo :d

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).