Gallring

Gallring & avveckling av björkskärm

21 inlägg 18790 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring & avveckling av björkskärm

Seb macahan  
#446042 Vi får se hur intresset är för detta då.
Jag har en avdelning som fallit lite i glömska. Ska man vara helt ärlig så är det en "hörna" på ett skifte som gallrades innan jag tog över marken. Det är planterad gran som i dagsläget är 38år. Den "glömda" hörnan gallrades aldrig pga. vattensjukt.
Jag har under min tid försökt rensa diken så gott det går men som ni såg i följande inlägg:https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=8&t=21800&hilit=mjuka+d%C3%A4ck&start=30
Så har det gått så där. :???:
Björkskärmen har vuxit sig väl stor och de stackars små granarna har inte fått mycket ljus på sig.
Jag ska ta lite bilder på den sidan av beståndet som är gallrad 2007 (innan min tid) och det som jag nu har gallrat (fortsättningsvis kallat "hörnan")
Hörnan är gallrad med Tapio stegskördare kranhängd på "strippad" vagn (bankar och grind bortplockad).
Så här i efterhand kan man konstatera att det inte behövde "gallras" så mycket i gran beståndet, det skötte björkarna så bra när dom dånade ner i backen. En känd och diskuterad nackdel med o spara björkskärmen för länge. Medel diameter på björken låg runt 30cm och medel diameter på granen ca 12.
Det finns inget planerat uttag i denna åtgärd mer än att plocka bort björkskärmen helt o hållet så när som på vissa gläntor där det kan få stå kvar dävar någon björk.
Jag återkommer med lite bilder. För den som kan så kanske ni kan hjälpa mig o länka över till de bilder som lades upp i "dagens bild" i förgår @Torbjörn Johnsen tex.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

isteskog  
#446048 Sådana där hörn finns det fler som har! Problemet tycker jag är att få ner björkarna utan för mycket skador på underbeståndet. :???:

Användarvisningsbild

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

Seb macahan  
#446050 Jo precis ;-) men det blir inte lättare för att man väntar i alla fall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

Vardon  
#446051 Så här kanske:

Seb macahan - Dagens bild

Användarvisningsbild

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

Seb macahan  
#446053 Tackar Vardon. Jag borde lärt mig detta, hur gör man? Är det snabbkommandon?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

JensSkoog  
#446058 Läste nånstans att björkskärm i granföryngring är "out", men minns inte vart jag så det??

Men, efter att jag nu har gjort just ett sådant uttag av björk, vet jag att jag aldrig ska rekommendera en sådan skärm :((

Användarvisningsbild

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

Vardon  
#446060
Seb macahan skrev:Tackar Vardon. Jag borde lärt mig detta, hur gör man? Är det snabbkommandon?


Så här gör jag...

Leta upp ditt inlägg du vill länka till
1. Bredvid citeraknappen sitter det en brädgård (#) och ett nummer.
Högerklicka
2. Välj "kopiera länkadress"
Gå till inlägget där du vill länka och klistra in det. tex ctrl+v.

Voila

Länka åt en man och du får länka åt honom hela livet, lär honom länka och du behöver bara göra det en gång.

Användarvisningsbild

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446061 Misstänker att du nu får ett vind och snökänsligt bestånd kvar...

Jag lät avveckla en björkskärm för 6-7 år sedan och det lade sig en hel del undertryckta granar efteråt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

granqvist  
#446069 På din dagens bild verkar granbeståndet se bra ut, speciellt om det är maskinellt hugget, fast man ser inte topparna. Såhär "glömsk" har jag inte varit, men en mängd skärmavveckling ovan gran har det blivit. Vad kan man säga? Huggit manuellt och vinschat. Snöförhållanden och plusgrader. Tror jag någon gång använde en befintlig överståndare som bromsträd. Fällde då avsiktligt på bromsträdet för att minska på fallhastigheten.

Användarvisningsbild

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

machonisti  
#446096 Mycket bra uttryck Granqvist; bromsträd, precis som du beskriver så kan man med fördel spara en större björk nära en gran man absolut vill spara.
Björken skyddar den fina granen. När allt som skall bort är avlägsnat kan man ta skyddsbjörken.

Avatar Fallback

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

Blivande snickare  
#446107 Det var ett bra tips, tack pojkar! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

Seb macahan  
#446131 Absolut en bra tanke o det funkar nog i vissa fall, jag provade men i många fall så i detta bestånd var björkronorna så stora att antingen fastnar det eller "rullar" åt sidan. Sen är det lite svårare o se från maskinen när man ska precisions fälla i en tät 1:a gallring. Men jag har provat detta i andra bestånd där björken inte blivit riktigt så stor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

alias  
#446165 Vad har du för höjd på granarna?

Vet du vad du har för virkesförråd efter gallringen?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446166 Hm, med risk för att bli idiotförklarad, så hade jag, utifrån infon som framgått i tråden och bilderna i länken, funderat på om jag inte skulle satsat på ett björkbestånd i en sån avdelning. Dels för att det är vattensjukt och dels för granen inte såg så rolig ut. Ska dock tilläggas att jag inte har någon erfarenhet av liknande bestånd, så jag vet inte hur granen svarar på en friställning.
Jag har prioriterat löv eller åtminstone löv med barrinslag på ett område. Det växer så det knakar och det är fint med nåt annat än monokultur av gran. Vet dock inte om det är ekonomiskt rätt, men mitt skogsbruk passar det bra då jag kan hugga brännved till min vedförsäljning vart 10:e år.
Hade du några såna tankegångar Zeb, och vad fick dig att satsa på granen i så fall?

Användarvisningsbild

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

Seb macahan  
#446185 Granen har en höjd på 7-8meter. Att spara björken var inget alternativ pga dels stod den för glest och tillväxten några år framöver hade avtagit radikalt. Jag tror det blir ett fint granbestånd om några år. Men jag är ju bara en amatör. Ni ska snart få lite bilder från andra sidan diket.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).