Gallring

Mycket ved i skördarspåren

44 inlägg 19164 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Skogen i boden  
#319252 Tur man mest har ungskog , så de närmsta 10-15 åren blir det bara det jag orkar hugga själv som säljs :grin: . De stora avverkningarna lär väl ungarna sälja oavsett vad jag tycker när den tiden är inne

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Mycket ved i skördarspåren

Fredrik Reuter  
#319253
Skogen i boden skrev:Sortering / inmätning gissar jag att jag på nåt vis redan betalar . Hemtransporten skulle jag kunna ordna gratis med en kompis . Lär dock inte hända men funderar bara rent principiellt


Det finns en möjlighet och det är att virket mäts vid virkesupplaget i skogen.
Mycket vanligt förr och en intressant lösning, skulle ju även skogsägaren kunna inbjudas till mätningen.

Kollade i statistiken och det sker faktiskt mätning ute i fält än idag, dock i väldigt begränsad upplaga.

Genom detta kommer man också ifrån partiblandning mellan skogsägares leveranser som lätt ställer till det idag (samköring).

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319255
Skogen i boden skrev:Sortering / inmätning gissar jag att jag på nåt vis redan betalar . Hemtransporten skulle jag kunna ordna gratis med en kompis . Lär dock inte hända men funderar bara rent principiellt


Du glömde transporten till mätstation, tror inte bruket är så glad att betala transporten till inmätningen för det som vrakas, sorteras ut och skickas tillbaka. Inmätning är en sak, men den fysiska delen att sortera ut varje vrak som är dåligt tillredd den är inte gratis.

Bruket har ju mer kostnader för virket än det som du får i fickan, de måst tex betala transport, så inte får det vraket gratis. Om de dessutom blir av med vraket, så har de bara utgifter.

Jag tror du tjänar mest på att sortera virket innan du anmäler det, så slipper de fara land och rike runt. Glöm inte heller att mäta in en trave massaved är en bedömningssport, och man tar inte fram varje bit och tittar på den.

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Skogen i boden  
#319256 Leveransvirke kan jag nog sortera själv , är värre med 700mfub björk som jag lejt bort . Så jobbigt att lyfta igenom i efterhand :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319257
Fredrik Reuter skrev:
Skogen i boden skrev:Sortering / inmätning gissar jag att jag på nåt vis redan betalar . Hemtransporten skulle jag kunna ordna gratis med en kompis . Lär dock inte hända men funderar bara rent principiellt


Det finns en möjlighet och det är att virket mäts vid virkesupplaget i skogen.
Mycket vanligt förr och en intressant lösning, skulle ju även skogsägaren kunna inbjudas till mätningen.


Jomen, så var det förr. Nackdelen är att man inte kan ha några maskiner till hjälp för stockmätning tex. Och jag kan garantera att det inte blir billigt för en mätare att åka ut i skogen och titta.

Så här såg det ut förr! Notera att de är fyra som hjälps åt, och hur lång tid det tar för varje stock.


Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

JPW  
#319290 Det handlar väl inte om någon dtöld här egentligen? Hur virket ska mätas, vilka regler som ska gälla och vad som ska hända med vrakveden är väl reglerat i kontraktet som både köpare och säljare undertecknar? Vill man ha tillbaka vraket ska väl det regleras redan i avtalet och då lär ju även priset bli ett annat? Eller..?

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319298 Det brukar stå någonstans i det finstilta: "Vrakved anses ingå i leveransen" eller något liknande. 😡

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Skogen i boden  
#319306 Ni har säkert rätt .

   TS
Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319319 Det brukar vara en ersättning för vraken. Södra brukar betala 80 - 120:-/m3 för vraken om jag inte missminner mig helt. Hos andra brukar man kunna förhandla fram brännvedspriser för massavraket och massavedspris på timmervraket och ibland t.o.m mer för timmret

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Brickan  
#319341
Fredrik Reuter skrev:En sak du skulle kunna säga vid nästa förhandling är att fråga om inmätt virke mäts genom kollektiv? Om ja, säg att du vill ha 5% upp på priset!

Vad menas med "mäts genom kollektiv"? och varför skulle det motivera 5% upp?

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319390 En sak jag tänkt på ofta när man ser filmer på skördare i södra sverige är ju att gud vad det lämnas grova toppar, får ut en fin bit ibland på det som slängs bort...
Det verkar som att ju längre norrut i landet man kommer ju bättre blir man på kvista toppen...

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

Tosca  
#319477 Det skiljer ofta mellan slutavverkare och gallringsgrupper också, de som kör gallring gör ofta en kortare topp.

Användarvisningsbild

Re: Mycket ved i skördarspåren

Fredrik Reuter  
#319632 Hej,
Ursäkta sent svar Brickan, jag ska försöka förklara det jag vet om kollektiv:

För att få en rationell och kostnadseffektiv inmätning så travmäts nästan all massaved.
Bredd x Höjd x Längd.
Urifrån denna travmätta volym görs avdrag för luft, snö och avverkningsrester i traven, även barken räknas bort. Kvar blir oftast runt 50% som utgör fast vedvolym under bark.
Sedan görs en bedömning av leveransgillt virke, alltså hur mycket vrak det verkar finnas. Röta, fel trädslag, osv osv. Men kruxet är att inmätaren bara kan se runt 50% av felen när allt är på timmerbilen. För att komma till rätta med detta så infördes kollektiv med stockmätning.

Varje månad lottas då slumpvis några virkesleveranser som stockmäts och bedöms mer noggrant. I dessa stockmätningar så registreras hur mycket verkligt vrak som finns och det är sedan dessa mätningar som förs in som omräkningstal (likt matrisfub) i kollektivavdraget.

När då inmätaren bedömt nettovolym enl ovan så tas volymen genom omräkningstalen (kollektivet) och nettovolymen sjunker ytterligare, detta är sedan då leveransgill nettovolym.

Jag har tyvärr inte hittat några medeltal för vrak i Sverige. Att jag högg till med 5% var mest att jag har en känsla av att vraket generellt ligger runt 4%. Med lite luft och omvänd % räkning högg jag till med 5% upp (inte illa va :wink: )...

Avatar Fallback

Re: Mycket ved i skördarspåren

eric99  
#335365 Björk ska man sälja som ved istället då slipper man vrak , spill och ofördelaktiga mätmetoder 8)

Förutsatt att man har tid och möjlighet naturligtvis

Hittade en annons som exempel, finns många att välja på

"Björkved 700 kr/kub stjälpt mått i nätt säckar på pall,pant på pallen + 50 kr återfås vid retur, max 30 dagar.
Kapad och kluven 30 cm. "

http://www.blocket.se/goteborg/VED__Bla ... 588470.htm

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).