Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2899 inlägg 801734 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Älgfoderodlare  
#778133
Tåndemåla skrev:
Älgfoderodlare skrev:
Tåndemåla skrev:Efter tre dagar med motorsågen börjar de gamla takterna komma tillbaka. Det är kul med lärk då kvistarna är så spröda så man slår av de man missar med brosslingskroken. Lärken har format upp många fina ekar som jag nu hugger fram. Det är en riktigt trevlig huggning detta med 10 olika trädslag än så länge och då har jag inte kommit till där jag planterat en massa olika saker.


Har du andra arter än inhemska som du provar ? Vilka o hur går det ?

Jag har mycket olika saker jag provar men väljer de på visa områden så jag löser certifieringen. I detta beståndet finns det även douglas sitka och contortatall. Det är planterat hybridlärk och fågelbär när jag planterade 2008 men sedan har det kommit till plantor i omgångar. Områden med bara Björk i denna avdelning kommer jag köra svart valnöt nu fick 25 nötter när jag var i Tyskland. Även poppel med reödek och turkisk ek kommer jag plantera på ett område som gränsar mot detta.


Det är kul att prova lite nytt. Borde vara mer tacksamt o möjligt att prova fler arter nere hos er. På så sätt får ju jag en "naturlig" begränsning det blir lite svårt att komma runt med vissa arter. Har planer på fler, men då främst barrträd.
Vilken prov. har du på din Sitka o hur går det ? Har ju hört att vissa haft lite problem med vårfrost på den.
Jag har tagit mina som plantor från Nordnorge som fungerat riktigt bra.
Har ju även Grön Douglas som växer, inte fort men överlever. Hade önskat att få tag på Grå men har inte hittat frö från den. Nästa art i lite större plantering blir Eastern White Pine, som jag fått hjälp av plantskola att få fram plantor hos. Har även sått en del frö tillsammansmed Ponderosa. Köpte även nya frön av Ponderosa från Canada nu i veckan. Hoppas att de kan gå bättre.
Lycka till o hoppas att vi får se lite uppföljning så småningom !

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778216 Både sitka och douglasen är från fröplantage så det är en blandning av olika plusträd. Jag plockar nötter ollon och fröer när jag finner de. Men just i år har jag mycket olika sorter och lite större mängder. Så det blir lite att laborera med olika odlingsätt

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Älgfoderodlare  
#778282
Tåndemåla skrev:Både sitka och douglasen är från fröplantage så det är en blandning av olika plusträd. Jag plockar nötter ollon och fröer när jag finner de. Men just i år har jag mycket olika sorter och lite större mängder. Så det blir lite att laborera med olika odlingsätt


Visst är det kul ! Det var ju så jag "upptäckte" att det fanns ett antal Eastern White Pine i Mora, genom att "titta runt" ! Har ju även tagit de flesta av mina Sembratall plantor från självföryngringar i Mora. Samt att från Nordnorge följe ju med en sort av Bergstall som de hade där. Enl. grannen skall det även finnas Skogslönn i ett parti hos oss. Ska försöka hitta det o ta några fröer / plantor nästa år. Provade med sticklingar av Pelarpoppel från Mora i år, men det gick inget bra. Finns en del även här uppe i Sveg, så jag ska fråga om att få ta några här till våren. Har planterat en del Ask sticklingar nu i år, så får se om de tar sig. Även utökat sådden / området med Ek i år. Borde ju inte växta här uppe, men de tar sig.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#778774
1668173989_20221111_115052.jpg

Påbörjade säsongens första manuella gallring. Ringrostig som vanligt vid säsongsstarten. Trodde andra tanken aldrig skulle ta slut. Tycker det blir värre med åren.
1668173986_20221111_112237.jpg

Fortsätter där jag slutade ifjol. Blandbestånd ca 45 - 50 år. Gallrade beståndet vintern -09, främst björk då.
1668173951_20221111_111128.jpg

Cirka 30 % har svarat utomordentligt på senaste åtgärd.
1668173935_20221111_110959.jpg

3 meter upp 😀. Låggallring och de flesta granar ger 3 st 3 m massabitar

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778775 Kva sag brukar du?

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#778782 Det gäller att nöta på, Macho... Orken kommer framöver... Sen är vi kanske inte 25 år längre.... 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#778802
can skrev:Kva sag brukar du?

Stihl ms 200. Kör man den riktigt hårt borde soppan vara slut på 35 minuter men...

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

machonisti  
#778803
isteskog skrev:Det gäller att nöta på, Macho... Orken kommer framöver... Sen är vi kanske inte 25 år längre.... 😉

Men Iste jag kommer väl 10 år efter...
Nä nu j....r blir det att lägga på ett kol!

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#778834
machonisti skrev:
isteskog skrev:Det gäller att nöta på, Macho... Orken kommer framöver... Sen är vi kanske inte 25 år längre.... 😉

Men Iste jag kommer väl 10 år efter...
Nä nu j....r blir det att lägga på ett kol!


Det är bara o gå ut hårt o sen öka. 😉 👍

Snart så ska jag med gallra. Är fint röjväder bara. 😀

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Knagge  
#778934 Jag har en granne som bara hugger stickvägar ingen mellanzonsgallring.
I äldre skog har han 5-6 m breda vägar och så tar han bara bort döda träd mellan vägar.
Han kan manuell hugga mycket mer med denna metod.
Han har skapliga virkesförråd .
Vad tycker ni om denna metod?

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#778938 Varför har han såna breda vägar? Borde väl räcka med 4m om det inte lutar? Annars tror jag metoden är bra, förutsatt att han har röjt skogen några gånger tidigare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Knagge  
#779013 Han hugger breda vägar som uttag i gallring istället för att hugga mellan vägarna för då slipper han brossla och det är smidigt att fälla .
Jag trodde han skulle få problem med vindfällen men det verkar som det står bra.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

HannuRöj  
#779027 😀 Jag tror på hans metod, Knagge!

Har självgallrat lite motsvarande sätt mina egna skogar med kranhängda stegmatare, men stickvägar har jag nog hållit så smala som möjligt.
På början, år 2000, hade jag mycket eftersatta röjning på naturligt föryngrade skogar, sammt försenade första gallringar av tall.
Jag började gallra var det i överhuvudtagen var möjligt och öppna stickvägar så mycket som möjligt. Klart blev det så att med kort kran på traktorn, och virket liggandes vid stickvägarna, var gallring längre bort stickvägen omöjligt. Kände mig misslyckat för att det aldrig blev någon figur färdigt..
😉 Sen kom aha uppleversen. Skogen blir aldrig färdigt, och det är bra det. Jag hade åtit kakan och hade den kvar. Gallrigsnyttan för huvudtammarna hade nott, samtitigt som ogallrade zoner hade vuxit. Jag har alltid något att gallra, alltid något att sälja.
Skogarna måste aldrig gallras hård, så de är hållbarare mot vind. Ändo om man vill kan man köra med vanliga uttag per stickvägmeter, 👍 så i princip arbetskostnaden per kubik kan också ses vara som vanligt.

Till exempel. Om man har ett bestånd, 5ha, och har möjligt att gallra 1ha/år.
Man kan gallra alltså 20% av arealen över hela 5ha i zoner, eller 1ha fyrkantisk ruta, en ruta/år.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

HannuRöj  
#779035 Gallringskatastrofen i den Svenska skogen? Även den här modell utnyttjar bredda stickvägar. Passar kanske bäst för granodlingar.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Sjögården  
#779044
1668270121_46640b04-ac77-4942-baa9-4e02bc251284.jpeg
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
$matches[2]
Katastrof eller?
Slutavverkat 1997.
Skyddsdikat,planterat och självföryngrat 1997-1999.
Röjt 2002,2007 och 2013.
Röjningsgallrat 2017 med 30 % uttag.
Maskingallrat 2022 med 32 % uttag.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).