Gallring

Gallring, Manuellhuggningar

2899 inlägg 801698 visningar 172 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

mikael_s  
#420437
Uvskogen skrev:Fingallringen i björkbeståndet klar. Blir nog bra det här. Blev mycket mer ved än jag trodde före [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
20161126_112213.jpg
20161126_112205.jpg

Fina stammar! Svårt att se på foto men har du nog grönkrona på dem? Tycker björkar snabbt tappar tillväxt om grönkronan blir för liten och sedan är det som om de har verkligt svårt att komma tillbaka även om man ger dem plats.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

rikard_e  
#420438 5:a, kan du inte lumpa biten brukar jag köra en massa, men detta kanske är sent upptäckt.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#420440
mikael_s skrev:Fina stammar! Svårt att se på foto men har du nog grönkrona på dem? Tycker björkar snabbt tappar tillväxt om grönkronan blir för liten och sedan är det som om de har verkligt svårt att komma tillbaka även om man ger dem plats.

De ser i och för sig lite pinnigare ut än i verkligheten, men det är ett från början eftersatt bestånd. Började rensa ut för två år sen, var lite rädd för att blötsnö skulle böja dem. Men det har gått bra de senaste vintrarna.
Och, ja de som är kvar är de som har bäst grönkrona, kanske inte 2/3 för alla, men i varje fall nån grön kvist från halva stammen och uppåt . Så jag hoppas, för det är en väldigt fin backe, hoppas på en björkskogsbacke med massor av vit- och blå- sippor. :smile:

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

mikael_s  
#420446
Uvskogen skrev:
mikael_s skrev:Fina stammar! Svårt att se på foto men har du nog grönkrona på dem? Tycker björkar snabbt tappar tillväxt om grönkronan blir för liten och sedan är det som om de har verkligt svårt att komma tillbaka även om man ger dem plats.

De ser i och för sig lite pinnigare ut än i verkligheten, men det är ett från början eftersatt bestånd. Började rensa ut för två år sen, var lite rädd för att blötsnö skulle böja dem. Men det har gått bra de senaste vintrarna.
Och, ja de som är kvar är de som har bäst grönkrona, kanske inte 2/3 för alla, men i varje fall nån grön kvist från halva stammen och uppåt . Så jag hoppas, för det är en väldigt fin backe, hoppas på en björkskogsbacke med massor av vit- och blå- sippor. :smile:

Ja är det inte mindre än hälften grönkrona är det nog ingen fara, blir säkert bra bestånd det där med hög tillväxt.
Bra gjort att få fram så fint björke om det var eftersatt, kräver känsla! (och kanske lite tur med snön...)

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

rikard_e  
#420457 Vet inte om jag ingår i manuell gallring längre
1480197475_20161023_113303.jpg


1480197405_20161023_121053.jpg

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Axl  
#420460
rikard_e skrev:5:a, kan du inte lumpa biten brukar jag köra en massa, men detta kanske är sent upptäckt.

Upptäckte för sent. Hade redan kapat och skadan är mitt på stocken.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

T Landström  
#420461
Axl skrev:
rikard_e skrev:5:a, kan du inte lumpa biten brukar jag köra en massa, men detta kanske är sent upptäckt.

Upptäckte för sent. Hade redan kapat och skadan är mitt på stocken.


Skador ska man alltid försöka lägga så nära rotänden på stocken som möjligt...

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

Axl  
#420466 Det är svårt att flytta skadan när man kapat i bägge ändar...

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

isteskog  
#420468 Duger utmärkt som eget timmer. Halva sågutbytet är oskadat .... :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

T Landström  
#420469
Axl skrev:Det är svårt att flytta skadan när man kapat i bägge ändar...


Sant...men ha det i tanken nästa gång...

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

axwell  
#420503
Axl skrev:av Axl » Igår, 23:51
Det är svårt att flytta skadan när man kapat i bägge ändar...

Där har jag motiveringen till varför jag kvistar och vänder runt (om det går) hela stammen före aptering.
Som pensionär jobbar jag ju inte på ackord. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

ananders  
#420520 Nu är jag färdig med ekhuggningen :grin: .

Avatar Fallback

Re: Gallring, Manuellhuggningar

husqvarna_med_sthil  
#420521 Jämarns vilka stockar :surp:

Själv har jag huggit i slutavverkning idag, tungt och lite besvärligt i och med att det är i det värsta av berg men det går sakta framåt.

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

ananders  
#420533
husqvarna_med_sthil skrev:Jämarns vilka stockar :surp:

Själv har jag huggit i slutavverkning idag, tungt och lite besvärligt i och med att det är i det värsta av berg men det går sakta framåt.


Jo, kranen protesterade lite när jag skulle lyfta på de största som ligger uppe till vänster i lavan. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gallring, Manuellhuggningar

HasseP  
#420549
1480269426_dsc_0017.jpg
1480269015_dsc_0015.jpg
1480269015_dsc_0009-02.jpeg
Blev lite gallring idag. De nya sågarna fungerar riktigt bra, men måste säga att jag helt klart förderar 201:an till denna typ av arbete.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).