Gallring
Gallrat lite lätt
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in tis 09 apr 2013, 18:33#220764Blivit lite gallrat i beståndet jag röjde April 2012 och det blev väl kanske två "buntar" blandved ska gå över området och markera i sommar och börja gallra ur till hösten igen, men luftigare blir det då man få ur lövet.

TS

tis 09 apr 2013, 19:12#220771Lämpligt bestånd att gallra!
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
tis 09 apr 2013, 19:32#220780
Har gumman tö tunnat snötäcket hos er ännu?
OAS-forests skrev:Ser fint ut!
Det är ju så kul att gallra sin skog, längtar ut jag oxå.
Har gumman tö tunnat snötäcket hos er ännu?
tis 09 apr 2013, 20:59#220795Ja, det har töat en del men nu blev det kallare väder igen. Det är väl 20-60 cm kvar, ni då?
tis 09 apr 2013, 21:27#220799
Tackar
..
Japps hara bara 59:an tills mattan gick av
Har en fyrhjuling oxå men den går icke på snön tyvärr, funderar på bandsatts till nästa vinter
Storken skrev:Ser ju fint ut!
Använder du bara skotern till att köra ut med eller har du andra maskiner också?
Tackar
Japps hara bara 59:an tills mattan gick av
TS
ons 10 apr 2013, 11:44#220877
10-40 cm ganska kompakt och nästan bärande överallt!
OAS-forests skrev:Ja, det har töat en del men nu blev det kallare väder igen. Det är väl 20-60 cm kvar, ni då?
10-40 cm ganska kompakt och nästan bärande överallt!
tor 11 apr 2013, 19:14#221065Ser fint ut på bilderna.
Valmet, Mowi, Husqvarna, Suzuki!
Ps. Det vore förjävligt om fruntimmret sålde min skogsutrustning för det pris jag sade att jag köpte den för !!
Ps. Det vore förjävligt om fruntimmret sålde min skogsutrustning för det pris jag sade att jag köpte den för !!
sön 21 apr 2013, 20:04#222525Som visa vet så röjde jag över mitt bestånd i fjo (6,5ha)l, ålder ca 30 år och det var nog aldrig tidigare röjt. Som på bilderna nedan visar skulle ni gallrat det ? Vänta 5 år? Fundera på göra en test gallring på ett område. Kör med motorsåg
sp kan ju gå flera ggr, fundera på ta nå ha per år och sälja det som bland ved med björk..
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
TS
mån 22 apr 2013, 05:19#222583Idealt bestånd att gallra med motorsåg. Kör man maskin genom det blir det antagligen för glest så att 2/3 av beståndet knäcks eller blåser omkull.
mån 22 apr 2013, 10:13#222602
Låter fint det, ta lite nu då och sen på igen om 5 år kansk och gallra ur med 3 meters luckor
machonisti skrev:Idealt bestånd att gallra med motorsåg. Kör man maskin genom det blir det antagligen för glest så att 2/3 av beståndet knäcks eller blåser omkull.
Låter fint det, ta lite nu då och sen på igen om 5 år kansk och gallra ur med 3 meters luckor
TS
mån 22 apr 2013, 15:04#222637
Om man har tid är det ett rätt säkert sätt att säkra beståndet. Gallra bort det sämsta men gallra inte för hårt i områden där det står tätt med klena stammar.
DrDamp skrev:machonisti skrev:Idealt bestånd att gallra med motorsåg. Kör man maskin genom det blir det antagligen för glest så att 2/3 av beståndet knäcks eller blåser omkull.
Om man har tid är det ett rätt säkert sätt att säkra beståndet. Gallra bort det sämsta men gallra inte för hårt i områden där det står tätt med klena stammar.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar